Vízválasztó

A tervek szerint megépülésének századik évfordulójára, 2014-re gyakorlatilag újjáépítik a mára kinőtt Panama-csatornát. Kína és Latin-Amerika előretörése miatt a régi hajózási útvonal geopolitikai értelemben is egyre inkább új szerepet kap.

Horváth Marcell
2008. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly ősszel kezdődött el az építkezés Panamában. Az első két-három évig tartó fázisban, vagyis az előmunkálatok részeként, elkészítik a fejlesztési vázlatokat, a terveket, a modelleket és a környezettanulmányokat, részletesen kidolgozzák őket, ekkor írják ki a pályázatokat, bírálják el a benyújtott pályamunkákat, illetve választják ki az építőcégeket.
A második fázisban kezdődne a tényleges bővítés, amely az új műtárgyak építése mellett magában foglalja a meglévő útvonal mélyítését a csendes- és az atlanti-óceáni oldalon is. Ebben a szakaszban akarják megkezdeni a két új zsilip építését is, amire öt-hat évet szánnak az esetleges csúszásokat is belekalkulálva. A zsilipek már mind technikájukban, mind nagyságukban eltérnek a korábbiaktól, igyekeznek minden, a technikai fejlődés során felmerült igényt kielégíteni. Mindkét zsilip három kamrából áll, vagyis a hajóknak három lépcsőn kell majd keresztülhaladniuk. A kamrák egyenként 427 méter hosszúak, 55 méter szélesek és 18 méter mélységűek lesznek, így már áthaladhat rajtuk a gigászi méretű, úgynevezett „pospanamax” típusú konténerhajó is. (Egy ilyen teherszállító mintegy 360 méter hosszú, 49 méter széles, 15 méter merülésű, és mintegy 12 ezer konténert tud befogadni.)
Másik jelentős része az építkezés folyamatának a meder kivájása. Ez egyrészt a zsilipekhez vezető útvonal kiásásából áll mindkét oldalon, ami hatalmas földmennyiség megmozgatását jelenti, másrészt a meglévő útvonal mélyítéséből, kikotrásából. Ezek a munkálatok előreláthatólag hét-nyolc évet vesznek igénybe, de már tavaly megkezdődtek, megelőzve a zsilipek terveinek végleges elfogadását.
Az építkezés második szakaszában, amely a tervek szerint 2011-re tehető, megkezdenék a Gatún-tó vízszintjének megemelését és a kiépített medrek vízzel való feltöltését. A Gatún-tó – amely a csatorna fő útvonalát képezi – vízszintjét majd fél méterrel akarják megemelni, a jelenlegi tengerszint feletti 26,7 méterről 27,1 méterre. E munkálatokra hozzávetőleg négy évet szánnak.


Fotók: AFP„ title=”Fotók: AFP„ width=”240„ height=”360„ />
Panamai munkás karbantartási feladatokat végez a Miraflores zsilipben (fenn). Roosevelt amerikai elnök 1906-ban megtekinti a csatorna építésének munkálatait (lenn). Ma már nemcsak az Egyesült Államok, hanem vetélytársai, például Kína érdekeit is szolgálja a bővítés
Fotók: AFP” title=„Fotók: AFP” width=„240” height=„249” />
Magyarok az építkezésen









Népszavazás a bővítésről








Az óceánközi átjáró felértékelődése




Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.