El kellene kobozni a szemetelők járművét

Tavaly is több száz illegális szemétlerakót térképeztek föl, számos parlamenti felszólalás is történt a szemétáradat megfékezésére, érdemi szigorítás azonban nem született. A kereszténydemokraták javasolják: úgy változtassanak a szabályokon, hogy lefoglalható legyen az illegálisan szemetelők gépjárműve. Elfogadható kifogással senki nem élhet: az ország legtöbb önkormányzati lerakóján és hulladékudvarában ingyen vagy csekély összegért elhelyezhető egy-egy utánfutónyi sitt.

Velkei Tamás
2008. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az illegális szemétlerakás egyre nagyobb problémát jelent, és ugyan a parlamentben is mind több interpelláció foglalkozik a témával, a szakállamtitkár e hét hétfőig nem tudott előrelépésről beszámolni. Legutóbb a Békés megyei Okány egyik telephelyén találtak 15 tonna veszélyes kórházi hulladékot, Pomázon pedig ismeretlenek, Natura 2000 területet is érintve, terítettek szét több ezer köbméter sittes földet. A szaporodó esetek mellett ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy a háztartásokban keletkező nem kommunális hulladék mennyisége legtöbbször egy zsákban is elférne, amelyért fölösleges konténert rendelni.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) sajtóosztályától megtudtuk: a cég a fővárosi önkormányzattal kötött közszolgáltató-szerződés alapján csak a települési szilárd hulladék begyűjtését végzi, az építési törmelékét nem. A társaság azonban biztosítja, hogy a lakosság elszállíttathassa a lakásfelújítás során keletkezett építési törmeléket is konténerben, kisebb mennyiség esetén pedig azt tanácsolják, hogy a lakosok gépkocsival szállítsák el hulladékukat a dunakeszi lerakóba vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központba. Fél köbméterig díjmentesen elhelyezhető a sitt, e mennyiség felett kell csak fizetni.
Ez évtől kezdve az FKF, együttműködve a Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi Kft.-vel, arra is lehetőséget biztosít, hogy a veszélyes hulladékoktól (festéktől, oldószerektől, fáradt-olajtól, sütőzsiradéktól, akkumulátortól, autógumitól) is megszabadulhasson a lakosság. Körzetenként a lomtalanítás napján 12 és 18 óra között gyűjtőpontot üzemeltetnek, ahová a lakosok elvihetik a veszélyes anyagokat. A gyűjtőpontok pontos helyéről a postaládákba bedobott hivatalos levélben tájékoztatják a városlakókat.
Korábbi körképünkből kiderült, hogy az ország legtöbb önkormányzati fenntartású szeméttelepén ugyancsak díjmentesen vagy csekély összegért cserében elhelyezhető egy-egy utánfutónyi sitt, és a legtöbb szolgáltató a veszélyes hulladékok begyűjtésére is kínál valamilyen – igaz, sokszor nem túl kényelmes – megoldást. Az erdők-mezők összerondítására tehát senkinek nincs mentsége.
A környezetvédelmi minisztérium kérdésünkre azt közölte: a hulladékudvarok többsége is befogad bontási hulladékot – meghatározott mennyiségben. Ma az országban 74 ilyen udvar működik, amelyekben egyébként a szelektált szemét és a lakossági veszélyes hulladék is leadható.
Számos esetben a becsületes megrendelő hulladéka önhibáján kívül kerül a természetbe, mert az extraprofit reményében az elszállítással foglalkozó vállalkozók a kijelölt hulladéktelep helyett egyszerűen lebillentik valahol a konténerek tartalmát. Információink szerint akit szemétlerakáson kapnak, akár egymillió forintra is megbüntethető, ám az ellenőrzés, illetve a rendelkezésre álló állomány hiánya miatt erre kevés példa van. A hatályos szabályozás nem alkalmas arra, hogy elrettentse az illegális szemetelőket. Csak tavaly több mint hétszáz esetben volt szükség hatósági fellépésre, a kivetett bírságok összege pedig meghaladta a 217 millió forintot. A úgynevezett zöld- kommandó akciói során 394 esetben találtak külterületen szeméthalmot, 185 alkalommal azok mértéke meghaladta a 100 tonnát is.
– A probléma megoldását a nem kellően szigorú jogi környezet hiánya mellett hátráltatja az is, hogy Fodor Gábor miniszter nemcsak a szaktárca ügyeivel foglalkozik, hanem az SZDSZ belső feszültségeivel és a kormányválsággal – fogalmazott Rétvári Bence kereszténydemokrata országgyűlési képviselő. Hozzátette: bár az illegális szemétlerakást messze nem sikerült fölszámolni, Fodor 2008-ban megszüntette a zöldkommandónál az illegális szemétlerakók kiemelt kezelését. Ezért a KDNP most azt javasolja, hogy újabb szankcióval egészítsék ki a szabálysértésekről szóló kormányrendelet. Álláspontjuk szerint azokat a gépjárműveket, amelyeket bizonyíthatóan többször is arra használtak, hogy azzal szemetet raktak le illegálisan, el kell kobozni. Ezzel megakadályozható lenne, hogy ugyanazzal a járművel a tetten érés után is szemetet szállítsanak. Az elkövetők így az elkövetés eszközétől lennének megfosztva, ami nagyobb anyagi veszteséget okozna, mint a bírság, és az újabb jogsértés elkövetését megnehezítené.
Ha illegális szemeteléssel találkozunk, bejelentés tehető a rendőrségnél vagy a környezetvédelmi felügyelőségnél, esetleg az önkormányzatnál. Igaz, a rendőrök nem szívesen foglalkoznak az ilyen ügyekkel, az utóbbi két szervnek pedig nincs megfelelő kapacitása a hatékony fellépésre. Úgy tudjuk, a természetvédelmi őrök csak védett területeken léphetnek fel a szemetelővel szemben.
Lapunk egyik olvasója arról számolt be, hogy amikor nemrég illegális lerakáson ért tetten embereket egy Pest megyei természetvédelmi terület határán, de már a szántóföldön, semelyik említett hatóság nem volt hajlandó kiszállni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.