Kérjük vegye figyelembe, hogy állandó árukészletünkkel ellentétben ezen termékek csak korlátozott számban állnak rendelkezésre – figyelmezteti szórólapjain és honlapján a vásárlókat a német Aldi diszkontlánc, így folytatva: „amennyiben gondos tervezésünk ellenére bizonyos termékek a nem várt magas kereslet következtében már az értékesítés első napján elfogynak, úgy ezért kérjük szíves elnézését.” E figyelmeztetéssel azonban nem kerüli el a hatóság szigorú ítéletét a multiáruház, ha abba az egyébként gyakori helyzetbe kerül, hogy idő előtt elfogy akciós portéka. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat körébe sorolható vásárlói megtévesztés gyanúja alól ez a mondat tehát nem mentesít, ha a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálódni kezd – tudtuk meg a GVH szóvivőjétől. Mihálovits András elmondta, az Aldi ellen érkezett már panasz, folyamatban lévő ügyről azonban nem nyilatkozhat.
Leggyakrabban éppen amiatt vizsgálják, majd bírságolják meg a kereskedőket, mert akciós kínálatuk idő előtt elfogy vagy éppen nem található a polcokon a jó áron kínált termék. Szinte mindegyik lánc megfordult már emiatt a versenyhatóság előtt, a kevés kivételtől eltekintve bírsággal végződő ügyek többsége viszont egy-egy konkrét időszakban vizsgált reklámújság miatt pattan ki. A GVH évente átlagosan több mint tíz ilyen jellegű eljárást indít a hiper- és szupermarketekkel, valamint egyéb áruházláncokkal kapcsolatban. Az áruházláncok hatalmas forgalmát figyelembe véve ugyanakkor évente akár tíz-húsz panasz is elenyésző számnak tekinthető, bár a magyar versenyszabályok szerint egyáltalán nem szabadna előfordulnia, hogy átverik a fogyasztót. A hatóság amikor büntet, azt is mérlegeli, hogy egyszeri hiba történt-e, vagy az áruház általános gyakorlatának része az akciós termékek hiánya. Ez utóbbi esetben biztosan büntetéssel zárul a vizsgálat, aminek maximális értéke a vizsgált cég előző évi nettó árbevételének tíz százaléka. Mint azt már többször megírtuk, itthon jó néhány üzletlánc kapott már több milliós büntetést ilyen típusú szabálysértés miatt.
Szeptembertől viszont még szigorúbb szabályoknak kell megfelelniük a kereskedőknek, akkor lép életbe ugyanis a vonatkozó uniós irányelvnek megfelelő magyar jogszabály, amely a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szól. A GVH reméli, ősztől ezért csökken majd a visszaélések száma.
Az új törvény jó pár esetben a tisztességtelenség meglétét minden körülmény között kimondja, az ilyen gyakorlatok egyik válfajaként éppen a fenti, úgynevezett becsalogató reklámot jelölve meg. Ősztől a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH együttesen jár el az ilyen típusú ügyekben. Előbbi a versenyt nem érintő kérdéseket, utóbb a versenyfolyamatokat érdemben érintő ügyeket vizsgálja.
Orbán Viktor: Nem pihenünk, zajlik a kormányülés, hajrá, Dominik! - Képek