A kórházak és a szakrendelők tavaly április, míg a többi egészségügyi szolgáltató az idén január óta köteles ellenőrizni a páciensek jogviszonyát a nem sürgősségi beavatkozások előtt. Az ellátást azoktól sem tagadhatják meg, akiknél a számítógép az egészségbiztosító adatbázisa alapján piros jelzést mutat, ami azt jelenti, hogy az illetőnek rendezetlen a biztosítotti jogviszonya. Erről a helyszínen tájékoztatják a pácienst, s kérik, hogy vegye fel a kapcsolatot az egészségbiztosító valamelyik kirendeltségével, s próbálja tisztázni a helyzetet.
Év elejétől azonban jogszabály kötelezi az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat (OEP) arra, hogy továbbítsa az APEH-nek azoknak az adatait, akik valamelyik egészségügyi szolgáltatónál értesültek arról, hogy jogviszonyukkal probléma van, és harminc napon belül sem kezdték meg annak rendezését a területileg illetékes megyei egészségbiztosítási pénztárnál.
*
Molnár Barbara, az OEP szóvivője lapunknak úgy nyilatkozott: a legfrissebb összesítés szerint eddig valamivel több mint százötvenezer emberről küldtek információt az adóhatóságnak. Elmondta azt is: körülbelül háromszázezerre teszik azoknak a számát, akiknek továbbra is rendezetlen a jogviszonya. Számuk jelentősen csökkent, hiszen tavaly még 1,1 milliónyian voltak. Többségük nem „potyautas” volt, aki tudatosan kibújt a jövedelem- és járulékbevallási kötelezettség alól, hanem valamilyen adminisztrációs hiányosság vagy adatszolgáltatási hiba áldozata lett. Sokaknak elegendő volt egy okiratot – például nyugdíjszelvényt, diákigazolványt, munkaszerződést – bemutatniuk, s máris átállították a rendszerben a jogviszonyukat, így ők legközelebb már szabad utat kaptak az egészségügyi szolgáltatónál.
Az APEH áttekinti az egészségbiztosítótól kapott adatokat, s újabb értesítést küld az érintetteknek. Automatikus bírságolás tehát nincs, de végső esetben járulékfizetési, sőt a továbbiakban akár másfajta eljárást is indíthatnak azokkal szemben, akikről kiderül, valóban „potyautasok”. Akár évekre visszamenőleg is behajthatják rajtuk a meg nem fizetett járulékot. Ugyanakkor – noha voltak korábban erre vonatkozó tervek – az egészségügyi ellátás költségeit nem kell megtéríteniük.
Megkerestük az adóhatóságot is, hogy megtudjuk, hány eljárást indítottak ilyen ügyekben. A sajtóosztályon azt közölték: az adatok feldolgozása jelenleg zajlik, s hamarosan tájékoztatást adnak az eredményekről.
Közben kiderült, hogy még mindig adódnak pontatlan információk a jogviszony-ellenőrzéssel kapcsolatban. Több bejelentés is érkezett az egészségbiztosítóhoz például arról, hogy a patikában nem akarták társadalombiztosítási támogatással kiadni annak a gyógyszert, akinél pirosat jelzett a számítógép. Volt, akinek pedig – tévesen – azt mondták egy szakrendelőben, hogy gyorsan próbálja rendezni a jogviszonyát, egyébként legközelebb ki kell fizetnie az ellátás költségeinek a felét.
Gulyás Gergely: Fordulatot hozhat az uniós versenyképességi nyilatkozat