A Random Dance szabad művészete

Nyelvtan, retorika, dialektika, csillagászat, számtan, mértan, zene – szabad emberekhez méltó tudományok a középkori egyetemeken. A hét szabad művészet ideája ötlik fel Wayne McGregor koreográfiája láttán is, a brit alkotó ugyanis inspirációért a tudományokat hívja segítségül.

Tölgyesi Gábor
2008. 10. 24. 19:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wayne McGregor két éve a londoni Royal Ballet állandó koreográfusa. Saját társulata, a Random Dance 1992-ben alakult, s egészen más utakat kutat, mint ami a Covent Gardenben megszokott. Szuperagy és szupersztár – ezek Wayne McGregor koreográfus állandó jelzői a brit lapokban. Nagy szavak, ám a Random Dance legutóbbi előadását, az Entitást látva a Trafóban, nem hatnak túlzásként.
Az Entitás a harmadik koreográfia a Random új tánctudományi együttműködéseinek sorában – olvasható a darab ismertetőjében. Az AtaXia egy mozgáskoordinációs zavar vizsgálatán alapult, míg az Amu a szív anatómiájával foglalkozó tudósok bevonásával készült. Az Entitás születését is egy kutatási projekt előzte meg, amelybe a pszichológia, a neurológia, a robotika szakértői kapcsolódtak be. Hát persze – fakad ki önkéntelen a már sok művészi hitvallásnak álcázott hablatyot olvasott szkeptikusból, s jópofa gegnek véli, hogy McGregor agykutatókkal együttműködve San Diegóban épp olyan szoftveren dolgozik, amely koreográfusként lesz majd képes gondolkodni.
Ám a kétely már az első percekben elhagyja a nézőt, a színpadon ugyanis igazolódnak a meghökkentő állítások. Tíz rendkívüli képességű, virtuóz balettművész – négy nő és hat férfi – mint gépek és élőlények, a testek olyan analízisét mutatja be, hogy hisszük, a matematika, a neurobiológia és a tánc egy tőről fakad. A mozdulatok a klasszikus balettre alapoznak, ám a táncosok szólói, váratlan, lágy és erőszakos találkozásai, súrlódásai, ütközései extrém felépítményekké válnak – egy-egy pillanatra megmutatva az ember esendőségét és esetlegességét. A forgások, a kicsavart mozdulatok, a fémhideg, bizarr „élő gépek” kettősei, váratlan súlypontáthelyezései, néha látszólag kontrollálatlan reflexei izgalmas laboratóriummá változtatják a színpadot. Az energikus tánc közben, a katapultszerű építményen mozgó videovásznon algoritmusok, mikroszkopikus nagyításban embertestek képei peregnek, a parkettre olykor matematikai modelleket vetítenek, amelyek bevonódnak a táncba. Mindez nyugtalanító harmóniában és a táncosok belső metronómjának köszönhető tökéletes együttműködésében, vonósnégyes és elektronikus rock hangjaira. Az Entitás történet nélküli, tömény tánc, lélegzetelállító darab.
Béjart szerint az egyensúly az egyensúlytalanságok egymásra rakódása, a bizonytalan mozdulatokból egyensúly jöhet létre, az élet az egyensúly nélküli mozgásokból születik. McGregor koreográfiája részben e tétel bizonyítása.
(Random Dance Company: Entitás. Koreográfia: Wayne McGregor. Trafó, október 3.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.