Hét kilométernyi sztráda

A költségvetési pénzek elfogytak, az uniós források pedig még nem állnak rendelkezésre, ezért jövőre csak az M43-as Szegedet elkerülő néhány kilométeres szakaszával bővül a magyar gyorsforgalmi úthálózat. Vasúton jobb a helyzet, 74 kilométernyi új vagy felújított pályaszakaszt adnak át a forgalomnak.

2008. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csupán egy 6,7 kilométeres autópálya-szakasz, a Szeged– Makó közti M43-as sztráda első, a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő darabja készül el jövőre hazánkban – mondta el Szilágyi András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a cég tegnapi évértékelő sajtótájékoztatóján. A beruházás uniós társfinanszírozásban, 17,38 milliárd forintért valósul meg. Közutak tekintetében jobb a helyzet, 142,3 kilométer készül el 2009-ben, 28,1 milliárd forint, valamint 14,42 millió euró értékben. A vasút szempontjából jó év lesz a következő: több mint 70 kilométernyi pálya felújításával végeznek, 70 milliárd forint értékben.
Az idei esztendőben 77,8 kilométernyi gyorsforgalmi utat adtak át, összesen 281,33 milliárd forintért. Bár a kilométerben mért teljesítmény kevesebb, mint a tavalyi, fontos beruházások valósultak meg. Ilyen az M0-s keleti szektorának megépítése, a Megyeri híd átadása, valamint az M0–M6 érdi tető közti szakaszának, illetve a háromszintű autópálya-csomópont elkészülése, ami jelentős forgalomtól mentesíti a főváros útjait. Ugyancsak az idei év fejleménye, hogy elkészültek az M7-es hiányzó szakaszai, így a horvát tengerpartra utazók, valamint az északkelet– délnyugati áruforgalomban dolgozó kamionok végig autópályán haladhatnak.
Az uniós források terhére jövőre 251,4 milliárd forintért 192,9 kilométer hosszúságban kezdi meg a NIF a későbbi sztrádaprogramok előkészítését. Ezek közül kiemelkedik az M43-as eddig meg nem kezdett, Makó és az országhatár közti szakasza, valamint az M0-s déli szektorának bővítése. A legnagyobb munka az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának építése, utóbbi magánerő bevonásával épül. A vasúti fejlesztések körében 187 kilométernyi vasúti pálya átépítését, villamosítását indítja el a NIF. Említésre érdemes a Budapest–Székesfehérvár-vonal felújítása összesen 62 kilométeren, a Záhony zászlóshajóprogram, amely egy később megépülő logisztikai központot szolgál ki, valamint a Budapest–Esztergom elővárosi vonal korszerűsítése, amelynek során egy második sínpárt fektetnek le.

Eladó a MÁV Cargo gazdája? Eladósorba kerülhet a magyar MÁV Cargót megvásárló Rail Cargo Austria. Werner Fayman osztrák kancellár a Wirtschaftsblattnak úgy nyilatkozott, hogy magánbefektetőt kell bevonni az állami vasúttársaság, az ÖBB teherszállító üzletágába. A Rail Cargo Austria tavaly nyerte meg a MÁV Cargo tenderét, s a napokban fizette ki a mintegy 102 milliárd forintos vételárat. Korábban különféle feltételezések láttak napvilágot arról, hogy a magyar tehervasút tenderén nem teljes erőbedobással versenyző német vasút, a Deutsche Bahn arra készül, hogy felvásárolja a közép-európai vasúttársaságokat, köztük az ÖBB-t is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.