Spórolás vagy pazarlás, ha a darabonként két és félmilliárd forint értékű, harmadik generációs intercity (IC) szerelvényeket, amelyeket légkondicionálóval, zárt rendszerű mellékhelyiséggel és internetcsatlakozással láttak el, a lepusztult gyorsvonati szerelvény végére akasztják, és naponta lezárva vontatják Budapesttől Miskolcig? – tette fel a meghökkentő kérdést Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke az új, december 14-én életbe lépett vasúti menetrend kapcsán beszélt lapunknak a MÁV különös új szokásáról, hogy jó néhány szerelvényt üresen közlekedtet. A „fantomvonatokra” azért van szükség, hogy a menetrend alkotói eleget tegyenek a közlekedési miniszter tavaly nyári rendelkezésének, amelynek értelmében az idén nem növekedhet a cég utaskilométerben mért teljesítménye. A korlátozás indoka elvben a költségek csökkentése lett volna, ám az üresen közlekedő szerelvénynél minden, még a tucatnyi fizető utassal járó vonat üzemeltetése is olcsóbb. Dorner szerint ez is alátámasztja, hogy több pénzből kevesebb vonatot üzemeltet a MÁV. A lepattant gyorsvonat után akasztott üres IC képe egyébként nem groteszk fikció, hanem a mai magyar valóság: az új menetrendben a Budapest–
Miskolc vonalon megritkították az IC-forgalmat, s a megszüntetett visszjárat csak úgy tehet eleget későbbi miskolci indulásának, ha a délelőtt 10 órás gyorsvonathoz csatolva elvontatják a borsodi megyeszékhelyre. Mint ismert, többek közt ezen a vonalon indítják néhány nap múlva a harmadik generációs IC-ket.
Ennél már csak az groteszkebb, hogy a MÁV-Start vezérigazgatója szerint az új menetrend megszünteti a „fantomvonatokat”. Kozák Tamás ennek ellenére nem zárta ki, hogy ha az utasok tömegesen panaszkodnak a járatrendre, a MÁV-Start kivizsgálja az észrevételeket, s indokolt esetben módosít. Erre azonban nem kerülhet előbb sor, mint április elején.
Dorner Lajos szerint Kozák Tamás egyszerűen nem mond igazat, ugyanis nemhogy nem szüntették meg a fantomvonatokat, hanem egyenesen jóval több van belőlük, mint az előző menetrendben, és sajnos az elővárosokban is jellemzővé váltak. Az esetleges módosítással kapcsolatban Dorner azt állítja, áprilisban már a 2010-es tervezetet kell leadni, azaz a MÁV-Start azt üzeni, ez a menetrend 2009-ben már így marad.
A Kozák Tamás által jelzett észrevételek egyébként folyamatosan érkeznek. Legutóbb Horváth István, Szekszárd polgármestere kérte a vasúti menetrend felülvizsgálatát Molnár Csaba közlekedési minisztertől. December
15-ig két közvetlen IC közlekedett Budapest és Szekszárd között, most átszállás nélkül nem lehet eljutni a tolnai megyeszékhelyről a fővárosba. A polgármester szerint a MÁV nyolcvanezer utast veszíthet, egyes buszjáratokon ugyanis a helyi Volán-társaság már megtriplázta a kocsik számát. Ugyancsak a MÁV téli menetrendjének azonnali felülvizsgálatát kérte a szakminisztertől, illetve a vasúttársaság igazgatójától Bóka István országgyűlési képviselő. A politikus szerint az új közlekedési rend több mint negyven, a Balaton északi partján lévő település önkormányzatát érinti hátrányosan. Az új szisztéma szerint nem állnak meg a gyorsvonatok Újszászon, ami nemcsak a Szolnok melletti kisvárosban, hanem az Alsó-Jászság többi településein élők körében is elégedetlenséget váltott ki.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?