Expresszt vicinálissal?

Az új vasúti menetrend miatt sorra tiltakoznak a vidéki városok vezetői, szerintük a közlekedési kormányzat alkalmatlansága az utasokat a közútra tereli át. A szakma a spórolásnak álcázott pazarlást rója fel a MÁV-vezérkarnak.

2009. 01. 16. 20:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Spórolás vagy pazarlás, ha a darabonként két és félmilliárd forint értékű, harmadik generációs intercity (IC) szerelvényeket, amelyeket légkondicionálóval, zárt rendszerű mellékhelyiséggel és internetcsatlakozással láttak el, a lepusztult gyorsvonati szerelvény végére akasztják, és naponta lezárva vontatják Budapesttől Miskolcig? – tette fel a meghökkentő kérdést Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke az új, december 14-én életbe lépett vasúti menetrend kapcsán beszélt lapunknak a MÁV különös új szokásáról, hogy jó néhány szerelvényt üresen közlekedtet. A „fantomvonatokra” azért van szükség, hogy a menetrend alkotói eleget tegyenek a közlekedési miniszter tavaly nyári rendelkezésének, amelynek értelmében az idén nem növekedhet a cég utaskilométerben mért teljesítménye. A korlátozás indoka elvben a költségek csökkentése lett volna, ám az üresen közlekedő szerelvénynél minden, még a tucatnyi fizető utassal járó vonat üzemeltetése is olcsóbb. Dorner szerint ez is alátámasztja, hogy több pénzből kevesebb vonatot üzemeltet a MÁV. A lepattant gyorsvonat után akasztott üres IC képe egyébként nem groteszk fikció, hanem a mai magyar valóság: az új menetrendben a Budapest–
Miskolc vonalon megritkították az IC-forgalmat, s a megszüntetett visszjárat csak úgy tehet eleget későbbi miskolci indulásának, ha a délelőtt 10 órás gyorsvonathoz csatolva elvontatják a borsodi megyeszékhelyre. Mint ismert, többek közt ezen a vonalon indítják néhány nap múlva a harmadik generációs IC-ket.
Ennél már csak az groteszkebb, hogy a MÁV-Start vezérigazgatója szerint az új menetrend megszünteti a „fantomvonatokat”. Kozák Tamás ennek ellenére nem zárta ki, hogy ha az utasok tömegesen panaszkodnak a járatrendre, a MÁV-Start kivizsgálja az észrevételeket, s indokolt esetben módosít. Erre azonban nem kerülhet előbb sor, mint április elején.
Dorner Lajos szerint Kozák Tamás egyszerűen nem mond igazat, ugyanis nemhogy nem szüntették meg a fantomvonatokat, hanem egyenesen jóval több van belőlük, mint az előző menetrendben, és sajnos az elővárosokban is jellemzővé váltak. Az esetleges módosítással kapcsolatban Dorner azt állítja, áprilisban már a 2010-es tervezetet kell leadni, azaz a MÁV-Start azt üzeni, ez a menetrend 2009-ben már így marad.
A Kozák Tamás által jelzett észrevételek egyébként folyamatosan érkeznek. Legutóbb Horváth István, Szekszárd polgármestere kérte a vasúti menetrend felülvizsgálatát Molnár Csaba közlekedési minisztertől. December
15-ig két közvetlen IC közlekedett Budapest és Szekszárd között, most átszállás nélkül nem lehet eljutni a tolnai megyeszékhelyről a fővárosba. A polgármester szerint a MÁV nyolcvanezer utast veszíthet, egyes buszjáratokon ugyanis a helyi Volán-társaság már megtriplázta a kocsik számát. Ugyancsak a MÁV téli menetrendjének azonnali felülvizsgálatát kérte a szakminisztertől, illetve a vasúttársaság igazgatójától Bóka István országgyűlési képviselő. A politikus szerint az új közlekedési rend több mint negyven, a Balaton északi partján lévő település önkormányzatát érinti hátrányosan. Az új szisztéma szerint nem állnak meg a gyorsvonatok Újszászon, ami nemcsak a Szolnok melletti kisvárosban, hanem az Alsó-Jászság többi településein élők körében is elégedetlenséget váltott ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.