Ezernyi plakát hirdeti a születést

Nyugati szomszédunknál több ezer plakáton reklámozza a katolikus egyház az adventet és Jézus születésének közeledtét, mert úgy vélik, a vásárok, üzletek hirdetései, a vásárlási hisztéria közben szükséges felhívni az emberek figyelmét az ünnep valódi jelentésére. A hazai keresztény egyházak vegyes érzelmekkel fogadták a hírt, ám abban egyetértenek, hogy idehaza is fakul az ünnep varázsa.

2009. 01. 02. 20:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Transzvesztiták Szűz Mária-jelmezben. Szűz Mária transzvesztitának öltöztetve az amszterdami melegek találkozóján címmel a New York Times Párizsban szerkesztett globális kiadása, az International Herald Tribune arról számolt be, hogy a Pro Gay nevű melegcsoport Rózsaszínű karácsony nevet kapott „ünnepén” egy transzvesztitának öltözött férfi játszotta el Szűz Mária szerepét. A szervezők így akarták felhívni a figyelmet arra, hogy Amszterdam a homoszexuálisok fővárosa. A szervező szerint az eseményt anyagilag a városháza is támogatta. (L. I.)


Karácsonykor született Jézus Krisztus. Örömünnep az embereknek – hirdeti 2300 óriásplakát és 600 fényreklám Ausztria-szerte az osztrák római katolikus egyház adventi üzenetét. – Sokan már nem tudják, mit ünnepelünk karácsonykor, ezért indítottuk el ezt az országos köztéri plakátakciót, amely egyszerű, világos és katolikus választ ad az ünnep lényegét érintő kérdésre – nyilatkozta az osztrák katolikusok internetes lapján Christoph Schönborn bíboros, bécsi érsek. Az egyházi beszámoló a kezdeményezés indokaként említi azt is, hogy a karácsonyi ünnep manapság már nem a legcsendesebb időszaka az évnek, a vásárlási láz elfeledteti az emberekkel az ünnep eredeti jelentését.
A szokatlan reklámkampány megvalósításában nem maradt egyedül az osztrák katolikus egyház, Ausztria legnagyobb, kültéri reklámokkal foglalkozó cége, az Epamedia GmbH, illetve a Jung von Matt nevű reklámügynökség ingyen ajánlotta föl felületeit, szolgálatait. Ahogy Markus Schuster, az Epamedia gazdasági vezetője fogalmazott: „Ez a mi karácsonyi ajándékunk a stresszelt járóke-
lőknek.”
– Magyarországon inkább dupla árat kérnének az amúgy is pénzhiányban szenvedő egyházaktól, mint hogy térítésmentesen bocsátanák rendelkezésünkre a felületeket – fogalmazott megkeresésünkre Kiss-Rigó László szeged–csanádi katolikus megyés püspök, hozzátéve ugyanakkor azt is: az igaz értékek nem forintosíthatók. Az egyházi vezető jó ötletnek tartotta a plakáthirdetést, és felhívta a figyelmet arra, hogy az utóbbi évtizedben itthon is újra terjednek az adventi koszorúk és betlehemek. – Abból kiindulva, hogy az éjféli misére olyanok is ellátogatnak, akik egész évben nem járnak templomba, Szeged minden templomában karácsonyi üdvözlőlevelet adok át a híveknek – tette hozzá.
– Nem gondolom, hogy ez lenne az elsődleges formája az örömhír hirdetésének, fontosabb, hogy az egyház jelen legyen a mindennapokban – mondta lapunknak Csoma Áron református zsinati szóvivő. Kifejtette: gyülekezeteik révén, egészségügyi, szociális és hajléktalanszolgálataikkal, misszióik segítségével, keresztény emberek szolgálata révén szívtől szívig jut el az evangélium. Emellett a református egyház a médiában is jelen van, amelyet Csoma Áron szerint felelősséggel kell használni.
Tabiny Tamás, az evangélikus egyház északi egyházkerületének püspöke úgy vélte, Ausztria szekularizáltabb ország hazánknál, ott ugyanis a lakosság jelentős része iszlám hitű; Magyarországon az emberek tudatában is jobban jelen van az ünnep. Ugyanakkor elgondolkodtatónak titulálta Gyurcsány Ferenc Népszabadságnak adott nyilatkozatát, amelyben a miniszterelnök úgy fogalmazott: „ha így megy tovább, a házasság anyakönyvezése előbb-utóbb visszakerül az egyházakhoz, kötelező lesz a hitoktatás, míg végül »a legfőbb hatalom« megmondja, miként kell élni és értéket választani”.
Ezzel együtt nem tartotta rossz gondolatnak a „plakátolást”. Mint mondta, Luther Márton is a wittenbergi vártemplom külső kapujára szögezte ki tételeit. – Sajnos tapasztalható, kommercializálódik a karácsonyi ünnep, és kezdi elveszíteni intim jellegét. Konzumjelleget ölt, ezért hamarosan nálunk is szükség lehet hasonló kezdeményezésre – fejtette ki. Hangsúlyozta: ha módjukban áll, megjelennek azokban a médiumokban, amelyek ingyenes felületet biztosítanak számukra, így például a Helyi Témában. Emellett plakátokon, transzparenseken hirdetik advent üzenetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.