Lejtőn a magyar autópiac

Több mint tíz százalékkal kevesebb új gépkocsi talált gazdára tavaly hazánkban, mint az azt megelőző évben. A családok által vásárolt kisautók forgalma csaknem 20 százalékkal esett vissza, míg a kishaszonjárműveknél a csökkenés az egy százalékot sem érte el.

2009. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszaesett tavaly a teljes magyar újautó-piac, a személygépkocsinál ez a zsugorodás 10,4, a kishaszonjárműveknél 0,7, a 3,5 tonna feletti teherautóknál 0,1 százalék volt. A személyautókból és terepjárókból összesen 158 628 fogyott, a haszonjármű-eladás valamivel meghaladta a 30 ezret. A személygépkocsik tekintetében a legnagyobb veszteséget a minik és szuperminik forgalmazói voltak kénytelenek elszenvedni – olvasható a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének jelentésében. A Suzuki Splash fémjelezte mini kategóriában 17,4, a VW Polo és az Opel Corsa által uralt szupermini méretosztályban 18,3 százalékos volt a visszaesés. A Golf-kategóriában „csak” 9,4 százalékkal esett vissza a forgalom, míg a középkategória – jellemzően céges flottákban használt – darabjaiból 3,5 százalékkal több kelt el, mint egy évvel korábban. Nem volt visszaesés a prémium szegmensben – ide az Audi, BMW, Mercedes hármasa sorolható –, és növekedést regisztráltak az összkerékhajtású hobbiterepjáróknál is.
A márkák sorrendjében nem történt lényeges változás az élbolyban, de a forgalmazott mennyiségek tekintetében lényeges elmozdulás történt. Bár az éves adatok alapján a Suzuki piaci részesedését még megközelíteni sem képesek a rivális márkák, egy-egy hónapban felborult a papírforma, például az év utolsó hónapjaiban alaposan megtépázták az esztergomiak hegemóniáját. A japán márka végül 5,5 ezerrel kevesebb autót adott el, és 1,3 százalékot vesztett piaci részesedéséből. Kisebb veszteség érte a második helyezett Opelt, míg a VW tartotta pozícióit. Rosszabbul járt a német konszern cseh márkája, a Skoda csaknem 3 ezer autóval adott el kevesebbet.
Néhány sikertörténetnek is tanúi lehettek a piacot figyelemmel kísérők: a Mazda több mint 38 százalékkal növelte eladásait, ami jórészt egy kis kategóriás új modell megjelenéséhez köthető. Jó évük volt a prémium márkáknak, mind az Audi, mind a Mercedes tíz százalék feletti növekedést produkált.
A haszonjárművek piacának egyszázalékos szűkülése a személyautók forgalmának eséséhez képest kedvezőnek tűnik, ám ez a szegmens korábban rendre 10 százalék feletti növekedést produkált, és ez a trend jórészt független volt a piac egészének alakulásától.
A szakértők az idei évre további csökkenést várnak. Részint a fizetőképes kereslet csökkenése, részint a finanszírozás feltételeinek nehezülése miatt szűkül a piac, részint pedig mert sok autógyár részlegesen vagy teljesen leállt. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára lapunknak azt valószínűsítette, hogy idén legfeljebb 120 ezer új gépkocsi talál gazdára, ez a 10 évvel ezelőtti adatnak felel meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.