Visszaesett tavaly a teljes magyar újautó-piac, a személygépkocsinál ez a zsugorodás 10,4, a kishaszonjárműveknél 0,7, a 3,5 tonna feletti teherautóknál 0,1 százalék volt. A személyautókból és terepjárókból összesen 158 628 fogyott, a haszonjármű-eladás valamivel meghaladta a 30 ezret. A személygépkocsik tekintetében a legnagyobb veszteséget a minik és szuperminik forgalmazói voltak kénytelenek elszenvedni – olvasható a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének jelentésében. A Suzuki Splash fémjelezte mini kategóriában 17,4, a VW Polo és az Opel Corsa által uralt szupermini méretosztályban 18,3 százalékos volt a visszaesés. A Golf-kategóriában „csak” 9,4 százalékkal esett vissza a forgalom, míg a középkategória – jellemzően céges flottákban használt – darabjaiból 3,5 százalékkal több kelt el, mint egy évvel korábban. Nem volt visszaesés a prémium szegmensben – ide az Audi, BMW, Mercedes hármasa sorolható –, és növekedést regisztráltak az összkerékhajtású hobbiterepjáróknál is.
A márkák sorrendjében nem történt lényeges változás az élbolyban, de a forgalmazott mennyiségek tekintetében lényeges elmozdulás történt. Bár az éves adatok alapján a Suzuki piaci részesedését még megközelíteni sem képesek a rivális márkák, egy-egy hónapban felborult a papírforma, például az év utolsó hónapjaiban alaposan megtépázták az esztergomiak hegemóniáját. A japán márka végül 5,5 ezerrel kevesebb autót adott el, és 1,3 százalékot vesztett piaci részesedéséből. Kisebb veszteség érte a második helyezett Opelt, míg a VW tartotta pozícióit. Rosszabbul járt a német konszern cseh márkája, a Skoda csaknem 3 ezer autóval adott el kevesebbet.
Néhány sikertörténetnek is tanúi lehettek a piacot figyelemmel kísérők: a Mazda több mint 38 százalékkal növelte eladásait, ami jórészt egy kis kategóriás új modell megjelenéséhez köthető. Jó évük volt a prémium márkáknak, mind az Audi, mind a Mercedes tíz százalék feletti növekedést produkált.
A haszonjárművek piacának egyszázalékos szűkülése a személyautók forgalmának eséséhez képest kedvezőnek tűnik, ám ez a szegmens korábban rendre 10 százalék feletti növekedést produkált, és ez a trend jórészt független volt a piac egészének alakulásától.
A szakértők az idei évre további csökkenést várnak. Részint a fizetőképes kereslet csökkenése, részint a finanszírozás feltételeinek nehezülése miatt szűkül a piac, részint pedig mert sok autógyár részlegesen vagy teljesen leállt. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára lapunknak azt valószínűsítette, hogy idén legfeljebb 120 ezer új gépkocsi talál gazdára, ez a 10 évvel ezelőtti adatnak felel meg.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?