Működnie kellene az év elejétől az elektronikus útdíjrendszernek, évente 50-100 milliárd forint költségvetési bevételt hozva. Ezzel szemben a közlekedési kormányzat még ki sem írta az aktuális tendert. Érthetetlen, hogy miért várat magára egy olyan eszköz bevezetése, amely védi az ország polgárainak egészségét, vagyonát, s még költségvetési bevételekkel is jár. Az eredeti elképzelés szerint idén január 1-jén kellett volna beüzemelni a használatarányos, elektronikus útdíjfizetési rendszert (ED), ám a korábbi tendert egy 2007. decemberi szocialista törvénymódosítás megakasztotta.
Az e-útdíj elsődleges feladata, hogy a kamionokra, ezen belül a nemzetközi tranzitforgalomban részt vevő nehéz teherautókra a jelenleg érvényes matricás átalánydíjnál lényegesen nagyobb terhet rójon. A díj távol tartja az áthaladó forgalom egy részét, s ezzel mérsékli a hazánkat ért környezeti szenynyezést, másrészt jelentős, évente 50-100 milliárdos többletbevételt hoz a költségvetésnek, amelyet a gyorsforgalmi utak fenntartására, illetve akár a kamionok vasútra terelésére lehetne felhasználni.
A környező uniós országokban sorra vezettek be e-útdíjrendszereket. Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában, Horvátországban működik már valamilyen megoldás, Szlovákiában januárban hirdettek nyertest az állami pályázaton. A magyar kormányzat az előző tender visszavonása óta nem tett lépéseket a rendszer bevezetése érdekében. Jelenleg mindössze újabb háttértanulmányok készítése folyik a korábbi pályázat kiírására kijelölt Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál. Szakértők valószínűsítik, hogy a rendszer bevezetésére már csak 2010 után kerülhet sor. A magyar kormány késlekedését korábban Bajnai Gordon gazdasági miniszter azzal indokolta, hogy az uniós pénzekből épült gyorsforgalmi utakon nem lehet magas díjat szedni uniós országok fuvarozóitól. Tekintve, hogy a környező országokban megoldották ezt a kérdést, feltételezhető, hogy más okok húzódnak a háttérben. Az előző tendert Kóka János akkori közlekedési miniszter irányításával készítették elő, a kiírás érthetetlen sajátossága volt a díjbefizetés ellenőrzésének a leválasztása a teljes beruházásról. Akkor ugyanannak a cégnek, a Getronics Kft.-nek szánták a feladatot, amely az állami autópálya-kezelő partnereként azóta is az elektronikus matrica-ellenőrző rendszert működteti.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében