Csúszik az e-útdíj bevezetése

2009. 02. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Működnie kellene az év elejétől az elektronikus útdíjrendszernek, évente 50-100 milliárd forint költségvetési bevételt hozva. Ezzel szemben a közlekedési kormányzat még ki sem írta az aktuális tendert. Érthetetlen, hogy miért várat magára egy olyan eszköz bevezetése, amely védi az ország polgárainak egészségét, vagyonát, s még költségvetési bevételekkel is jár. Az eredeti elképzelés szerint idén január 1-jén kellett volna beüzemelni a használatarányos, elektronikus útdíjfizetési rendszert (ED), ám a korábbi tendert egy 2007. decemberi szocialista törvénymódosítás megakasztotta.
Az e-útdíj elsődleges feladata, hogy a kamionokra, ezen belül a nemzetközi tranzitforgalomban részt vevő nehéz teherautókra a jelenleg érvényes matricás átalánydíjnál lényegesen nagyobb terhet rójon. A díj távol tartja az áthaladó forgalom egy részét, s ezzel mérsékli a hazánkat ért környezeti szenynyezést, másrészt jelentős, évente 50-100 milliárdos többletbevételt hoz a költségvetésnek, amelyet a gyorsforgalmi utak fenntartására, illetve akár a kamionok vasútra terelésére lehetne felhasználni.
A környező uniós országokban sorra vezettek be e-útdíjrendszereket. Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában, Horvátországban működik már valamilyen megoldás, Szlovákiában januárban hirdettek nyertest az állami pályázaton. A magyar kormányzat az előző tender visszavonása óta nem tett lépéseket a rendszer bevezetése érdekében. Jelenleg mindössze újabb háttértanulmányok készítése folyik a korábbi pályázat kiírására kijelölt Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál. Szakértők valószínűsítik, hogy a rendszer bevezetésére már csak 2010 után kerülhet sor. A magyar kormány késlekedését korábban Bajnai Gordon gazdasági miniszter azzal indokolta, hogy az uniós pénzekből épült gyorsforgalmi utakon nem lehet magas díjat szedni uniós országok fuvarozóitól. Tekintve, hogy a környező országokban megoldották ezt a kérdést, feltételezhető, hogy más okok húzódnak a háttérben. Az előző tendert Kóka János akkori közlekedési miniszter irányításával készítették elő, a kiírás érthetetlen sajátossága volt a díjbefizetés ellenőrzésének a leválasztása a teljes beruházásról. Akkor ugyanannak a cégnek, a Getronics Kft.-nek szánták a feladatot, amely az állami autópálya-kezelő partnereként azóta is az elektronikus matrica-ellenőrző rendszert működteti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.