Elszámolási trükkök Veres Audija körül

Egyre átláthatatlanabb, hogy milyen körülmények között kapta meg Veres János pénzügyminiszter a luxusberuházásokra vonatkozó tiltás ellenére az új Audi A6-osát. Tegnap kiderült, a pénzügyőrség rendelte meg a 14,2 milliós autót.

Török László
2009. 02. 05. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zavaros körülmények között rendelte meg, fizette ki és számolta el a Pénzügyminisztérium (PM) Veres János új, háromezer köbcentis, turbó meghajtású Audi A6-osát. A beszerzésről lapunk szombaton adott hírt. A Blikk tegnapi cikke szerint nem is a tárca, hanem egyik intézménye, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) intézte a beszerzést. Erre állítólag azért volt szükség, hogy így kerüljék meg a minisztériumi közbeszerzésekre vonatkozó központosított közbeszerzési rendszert. A PM közleménye szerint „A Pénzügyminisztérium egyik intézménye által meghirdetett nyílt közbeszerzési eljárás keretében szereztek be négy autót, a gépjárművek értékét a tárca saját költségvetéséből fedezte.”
Kérdéseinkre, hogy kinek az utasítására és miért a VPOP-n keresztül vették az autókat, nem válaszoltak, ehelyett Veres korábbi négyéves Audijának gyalázatos állapotait részletezték. Eszerint annyira megbízhatatlanná vált a szolgálati kocsija, hogy előfordult, hivatalos programja során a „gépkocsi cserbenhagyta a tárca vezetőjét”, és másik járműre volt szükség.
*
Bár a pénzügyi válság miatt októberben Gyurcsány Ferenc utasítására le kellett volna állítani az autóbeszerzéseket, a PM továbbra is úgy látja, a négy új autó sem oldotta meg problémáikat. – Az államtitkári Audi oly mértékben elhasználódott, hogy decemberben több alkalommal mozgásképtelenné vált, és autómentővel kellett elszállítani – írták, hozzátéve: több olyan jármű van üzemben, amelynek a futásteljesítménye már megközelíti vagy el is éri a 300 ezer kilométert.
A PM eljárása sajtóhírek szerint a Miniszterelnöki Hivatalban is felháborodást váltott ki. Hiába kérdeztük azonban a kormányszóvivőt, hogy mi a kormányfő álláspontja, onnan sem kaptunk érdemben választ. Ismert, Veres autóvásárlási botrányáról lapunk számolt be elsőként. – A Fidesz írásbeli kérdéseket akar feltenni Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek és Veres János pénzügyminiszternek, hogy megtudják: ki döntött arról, hogy a pénzügyminiszter 14 millió, államtitkára pedig 8 millió forintért kapjon új luxusautókat – mondta Koszorús László. A politikus választ vár arra is, hogy miért kellett megkerülni a vásárláskor a törvényeket. Hangsúlyozta, hogy a járműveket a központosított közbeszerzési rendszeren keresztül kellett volna megvásárolni, helyette viszont a VPOP-vel vetették meg azokat. A fideszes képviselő úgy fogalmazott: Gyurcsány Ferenc a válság közepén türelmet kért, de most kiderült, hogy hazudott.
Török Zsolt szocialista képviselő a Népszabadság értesülései szerint az MSZP hét végi zárt választmányi ülésén azt mondta, hogy ideje lenne „visszaszerényedniük” a politikusoknak, és „lehetőleg nem Audival” kell érkezni lakossági fórumokra. Lövétei István alkotmányjogász az MTI-nek kifejtette, hogy felső középkategóriájú gépjármű illeti meg a minisztereket a vonatkozó kormányrendelet szerint, de semmi nem tiltja a takarékoskodást az állami szférában. – Jogszabályi előírások nem akadályozzák, hogy 14 millió forintnál olcsóbb autót vegyenek a miniszternek, az állami vezetők részére a vonatkozó jogszabályok, amelyek javarészt belső szabályok, nem írnak elő feltétlenül olyan nagy teljesítményű és drága járműveket, amelyeket manapság a miniszterek használnak – fogalmazott az alkotmányjogász. Lövétei szerint az államnak igenis szolidabbnak kellene lennie. Emlékezetes, hogy a pénzügyi tárca először azzal érvelt: szigorú jogszabály írja elő, milyen autót kell beszerezni egy miniszter részére.
Egy állami autólízingről
cikk a 11. oldalon

Az osztrák példa. Josef Ostermayer osztrák médiaügyekért felelős államtitkár példát akar mutatni, ezért lemondott szolgálati kocsijának használatáról, ezentúl a tömegközlekedést veszi igénybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.