Zavaros körülmények között rendelte meg, fizette ki és számolta el a Pénzügyminisztérium (PM) Veres János új, háromezer köbcentis, turbó meghajtású Audi A6-osát. A beszerzésről lapunk szombaton adott hírt. A Blikk tegnapi cikke szerint nem is a tárca, hanem egyik intézménye, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) intézte a beszerzést. Erre állítólag azért volt szükség, hogy így kerüljék meg a minisztériumi közbeszerzésekre vonatkozó központosított közbeszerzési rendszert. A PM közleménye szerint „A Pénzügyminisztérium egyik intézménye által meghirdetett nyílt közbeszerzési eljárás keretében szereztek be négy autót, a gépjárművek értékét a tárca saját költségvetéséből fedezte.”
Kérdéseinkre, hogy kinek az utasítására és miért a VPOP-n keresztül vették az autókat, nem válaszoltak, ehelyett Veres korábbi négyéves Audijának gyalázatos állapotait részletezték. Eszerint annyira megbízhatatlanná vált a szolgálati kocsija, hogy előfordult, hivatalos programja során a „gépkocsi cserbenhagyta a tárca vezetőjét”, és másik járműre volt szükség.
*
Bár a pénzügyi válság miatt októberben Gyurcsány Ferenc utasítására le kellett volna állítani az autóbeszerzéseket, a PM továbbra is úgy látja, a négy új autó sem oldotta meg problémáikat. – Az államtitkári Audi oly mértékben elhasználódott, hogy decemberben több alkalommal mozgásképtelenné vált, és autómentővel kellett elszállítani – írták, hozzátéve: több olyan jármű van üzemben, amelynek a futásteljesítménye már megközelíti vagy el is éri a 300 ezer kilométert.
A PM eljárása sajtóhírek szerint a Miniszterelnöki Hivatalban is felháborodást váltott ki. Hiába kérdeztük azonban a kormányszóvivőt, hogy mi a kormányfő álláspontja, onnan sem kaptunk érdemben választ. Ismert, Veres autóvásárlási botrányáról lapunk számolt be elsőként. – A Fidesz írásbeli kérdéseket akar feltenni Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek és Veres János pénzügyminiszternek, hogy megtudják: ki döntött arról, hogy a pénzügyminiszter 14 millió, államtitkára pedig 8 millió forintért kapjon új luxusautókat – mondta Koszorús László. A politikus választ vár arra is, hogy miért kellett megkerülni a vásárláskor a törvényeket. Hangsúlyozta, hogy a járműveket a központosított közbeszerzési rendszeren keresztül kellett volna megvásárolni, helyette viszont a VPOP-vel vetették meg azokat. A fideszes képviselő úgy fogalmazott: Gyurcsány Ferenc a válság közepén türelmet kért, de most kiderült, hogy hazudott.
Török Zsolt szocialista képviselő a Népszabadság értesülései szerint az MSZP hét végi zárt választmányi ülésén azt mondta, hogy ideje lenne „visszaszerényedniük” a politikusoknak, és „lehetőleg nem Audival” kell érkezni lakossági fórumokra. Lövétei István alkotmányjogász az MTI-nek kifejtette, hogy felső középkategóriájú gépjármű illeti meg a minisztereket a vonatkozó kormányrendelet szerint, de semmi nem tiltja a takarékoskodást az állami szférában. – Jogszabályi előírások nem akadályozzák, hogy 14 millió forintnál olcsóbb autót vegyenek a miniszternek, az állami vezetők részére a vonatkozó jogszabályok, amelyek javarészt belső szabályok, nem írnak elő feltétlenül olyan nagy teljesítményű és drága járműveket, amelyeket manapság a miniszterek használnak – fogalmazott az alkotmányjogász. Lövétei szerint az államnak igenis szolidabbnak kellene lennie. Emlékezetes, hogy a pénzügyi tárca először azzal érvelt: szigorú jogszabály írja elő, milyen autót kell beszerezni egy miniszter részére.
Egy állami autólízingről
cikk a 11. oldalon
Az osztrák példa. Josef Ostermayer osztrák médiaügyekért felelős államtitkár példát akar mutatni, ezért lemondott szolgálati kocsijának használatáról, ezentúl a tömegközlekedést veszi igénybe.
Kihúzták az ötös lottót