Még nem lehet tudni, hogy pontosan mikor és milyen mértékben, de az már biztos, hogy emelkednek tavasszal a jegyárak a vasúton és a távolsági autóbuszokon. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztályának tájékoztatása szerint 2007 májusa óta nem növekedtek a közösségi közlekedés közvetlenül utasokat érintő terhei, 2009 januárjában sem emelkedett a helyközi közlekedési tarifa se vasúton, se autóbuszon. „Ám várható, hogy legkorábban 2009 tavaszán az iparágat érintő makrogazdasági hatásokat részben a tarifa emelésével lehet szükséges korrigálni, hogy az egyre növekvő költségvetési forrásokkal együttesen biztosítani lehessen a közszolgáltatásban szerepet vállaló, túlnyomó többségében állami tulajdonú társaságok működőképességét és az ott dolgozók munkahelyeinek megtartását. Ennek pontos idejéről és mértékéről még nem született döntés” – áll a tárca lapunknak e-mailben elküldött válaszában.
A várható tarifaemelésről lapunk számolt be először a múlt héten, amikor egy MÁV jegyértékesítési pont dolgozójától kapott információ alapján megírtuk, hogy tíz százalék feletti vasútitarifa-emelés várható. A vasúttársaság akkor hevesen tiltakozott az információ közzététele ellen, s leszögezte, a cikknek semmi alapja sincs. Később némileg változott a MÁV véleménye: Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója a Független Hírügynökségnek elmondta: azt javasolták a tulajdonos közlekedési tárcának, hogy legfeljebb inflációkövető legyen márciusban vagy áprilisban a tarifák növekedése, ami három-négy százaléknak felel meg.
Némileg más a helyzet a Volán- társaságok esetében. Az állami tulajdonú cégek vezetői őszi ülésükön ugyanis úgy határoztak, hogy (a 2008-hoz képest azonos mértékű állami támogatás, veszteségkiegyenlítés esetén) nem javasolnak tarifaemelést a szakminisztériumnak – mondta el kérdésünkre László György, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési kereskedelmi menedzsere.
A szakember szerint a jegyár meghatározásának mechanizmusa évek óta nem változott. Eszerint a közszolgáltatást végző cégek – autóbusz-közlekedési és vasúti társaságok – tesznek javaslatot a közlekedési miniszternek az általuk megfelelőnek tartott díjemelés mértékéről. Csakhogy a díjemelés mértéke szorosan összefügg az állami juttatás mértékével – mondta el László György. Ha a veszteségkiegyenlítés megfelelő mértékű, akkor nem szükséges magasabb jegyárbevételt kalkulálni a szolgáltatóknak. Jelenleg nincs olyan áremelési javaslat a tárcánál, amelyet a Volán-társaságok indítványoztak volna – jelentette ki László György.
Az idei költségvetés tartalmazza a közlekedési közszolgáltatást végző cégek állami támogatását, de az összeg egyes cégek közti megosztása még nem történt meg, s ennek a megosztásnak az eredményétől függ az egyes Volán-társaságok finanszírozása.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?