Tarifaemelés úton és sínen

Tavasszal tarifaemelés lesz a MÁV-nál és a Volánnál – erősítette meg lapunk kérdésére a közlekedési tárca. A mértékről még nem született döntés, az időpont március vagy április lehet. A háttérben a költségvetési ártámogatás elosztásáért folytatott lobbiharc húzódik meg.

2009. 02. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még nem lehet tudni, hogy pontosan mikor és milyen mértékben, de az már biztos, hogy emelkednek tavasszal a jegyárak a vasúton és a távolsági autóbuszokon. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztályának tájékoztatása szerint 2007 májusa óta nem növekedtek a közösségi közlekedés közvetlenül utasokat érintő terhei, 2009 januárjában sem emelkedett a helyközi közlekedési tarifa se vasúton, se autóbuszon. „Ám várható, hogy legkorábban 2009 tavaszán az iparágat érintő makrogazdasági hatásokat részben a tarifa emelésével lehet szükséges korrigálni, hogy az egyre növekvő költségvetési forrásokkal együttesen biztosítani lehessen a közszolgáltatásban szerepet vállaló, túlnyomó többségében állami tulajdonú társaságok működőképességét és az ott dolgozók munkahelyeinek megtartását. Ennek pontos idejéről és mértékéről még nem született döntés” – áll a tárca lapunknak e-mailben elküldött válaszában.
A várható tarifaemelésről lapunk számolt be először a múlt héten, amikor egy MÁV jegyértékesítési pont dolgozójától kapott információ alapján megírtuk, hogy tíz százalék feletti vasútitarifa-emelés várható. A vasúttársaság akkor hevesen tiltakozott az információ közzététele ellen, s leszögezte, a cikknek semmi alapja sincs. Később némileg változott a MÁV véleménye: Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója a Független Hírügynökségnek elmondta: azt javasolták a tulajdonos közlekedési tárcának, hogy legfeljebb inflációkövető legyen márciusban vagy áprilisban a tarifák növekedése, ami három-négy százaléknak felel meg.
Némileg más a helyzet a Volán- társaságok esetében. Az állami tulajdonú cégek vezetői őszi ülésükön ugyanis úgy határoztak, hogy (a 2008-hoz képest azonos mértékű állami támogatás, veszteségkiegyenlítés esetén) nem javasolnak tarifaemelést a szakminisztériumnak – mondta el kérdésünkre László György, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési kereskedelmi menedzsere.
A szakember szerint a jegyár meghatározásának mechanizmusa évek óta nem változott. Eszerint a közszolgáltatást végző cégek – autóbusz-közlekedési és vasúti társaságok – tesznek javaslatot a közlekedési miniszternek az általuk megfelelőnek tartott díjemelés mértékéről. Csakhogy a díjemelés mértéke szorosan összefügg az állami juttatás mértékével – mondta el László György. Ha a veszteségkiegyenlítés megfelelő mértékű, akkor nem szükséges magasabb jegyárbevételt kalkulálni a szolgáltatóknak. Jelenleg nincs olyan áremelési javaslat a tárcánál, amelyet a Volán-társaságok indítványoztak volna – jelentette ki László György.
Az idei költségvetés tartalmazza a közlekedési közszolgáltatást végző cégek állami támogatását, de az összeg egyes cégek közti megosztása még nem történt meg, s ennek a megosztásnak az eredményétől függ az egyes Volán-társaságok finanszírozása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.