A Malév lett a Szuhoj ugródeszkája

Nem kevesebbet, mint a nemzetközi áttörést hozta a Szuhoj Superjet regionális utasszállító repülőgép fejlesztési programja számára a hétfői bejelentés, miszerint a csőd szélén álló Malév harminc darabról írt alá szándéknyilatkozatot,  közel 200 milliárd forint értékben.

Zord Gábor László
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar fegyverpiac. Miközben az oroszok a „magyar” légitársaság révén áttörést könyvelhettek el a civil szektorban, lehet, hogy a katonaiban meg vannak számlálva a napjaik – már ha a magyar politika elfogadja a nyugati gyártók érvelését. Az Eurocopter szerint a Honvédség Mi–8/Mi–17-es szállító helikoptereit a cég Cougarjai válthatnák le, de figyelemmel kísérik a Honvédelmi Minisztérium (HM) kiképzőhelikopter-tenderét, amelyet eddig már többször is visszavontak. A francia–brit–olasz MBDA, az amerikai Raytheon és a német Diehl pedig azt szeretné, hogy a HM az ő légvédelmi rakétáit válassza, ha a közeljövőben kivonja a szovjet Kub-rendszereket. Feltéve, ha addig Budapest nem számolja fel a légvédelmi rakétás fegyvernemet is. Bennfentesek megjegyzik: a VL Mica, az SL AMRAAM, illetve az IRIS–T SL rendszerek közül úgy kellene választani, hogy a döntés kompatibilis legyen a Honvédség Gripen vadász- gépeinek jövőbeni fegyverzetével is. Az MBDA közben sikeres Milan páncéltörő rakétáit ajánlja Magyarországnak az elöregedő szovjet-orosz készletek helyett. Le Bourget-ben kiderült, hogy a brit Chemring Group cégei nyerték azt a tendert, amelyet a HM a Gripen vadászgépek rakéta-megtévesztő tölteteire írt ki; az egyik speciális anyagból készült „csali” szállításáról azonban tovább folynak a tárgyalások, mert az amerikai exportengedélyhez kötött. (Z. G.)


A Malév döntése, hogy 15 Superjetet megvásárol, valamint másik 15-re opciót tart fenn, „független” attól az együttműködéstől, ami a közelmúltban kialakult a magyar nemzeti légitársaság és az Aeroflot között (amely nemrégiben szintén elkötelezte magát az új típus mellett) – nyilatkozta Le Bourget-ben Matrin Gauss vezérigazgató a légiszalon egyik napilapjának, a Flight Dailynek, amely kedden címoldalán, vezető anyagként hozta a hírt. A szándéknyilatkozatból még az év vége előtt fix szerződés lehet, az első gépek 2011 második felében érkezhetnek meg a Malévhoz, amely aztán évente hat gépet kap majd a 95-98 üléses, rövid távú típusból. Gauss szerint „bízunk abban, hogy amire fizetnünk kell értük, rendelkezni fogunk a szükséges finanszírozással”.
A vadászgépeiről híres Szuhoj Superjetje az orosz civil repülőgépipar legkomolyabb kísérlete a Szovjetunió széthullása óta, hogy versenyképes termékkel visszatérjen a hazai, és nem mellékesen a nemzetközi piacra, éppen ezért egy „nyugati” légitársaság megrendelése kulcsfontosságú volt a számukra. Szakértők szerint a döntés politikai-kommunikációs hátterét egyértelműsíti, hogy azt egy jelenleg orosz tulajdonban, csődközeli helyzetben lévő cég hozta meg, amelynek flottája ma mindössze húsz-egynéhány repülőgépből áll.
Az orosz repülőgép-ipari kísérlet sikerének záloga a nyugati partnerek és alvállalkozók nagymérvű bevonása, ami annak az elismerése, hogy a versenyképességre önálló termékkel egyelőre nincs esélyük. A minőségkritikus fedélzeti rendszereknél, fődaraboknál, a hajtóműnél ugyanazokat a neves nyugati cégeket találjuk, amelyek az Airbust a világ vezető kereskedelmi repülőgép-építőjévé tették az elmúlt immár négy évtized alatt (az európai konzorcium a légiszalonon ünnepelte első gépe első repülésének 40. évfordulóját).
Szakértők szerint a fejlesztési kockázat persze így sem elhanyagolható. A Le Bourget-ben kiállított Superjet-prototípus minden- nap szép bemutatókat repült, de azért közelről az avatott szem felfedezhette az orosz repülőgépváz-gyártás gyengéit, például a „huppogós” lemezfelületeket; nemzetközi premier ide vagy oda, a gépet nem sikerült bekárpitozni, s a prototípusokra jellemző csupasz belső térben a kiállítók megtiltották a fotózást.
A párizsi kiállításon a Superjet mellett állt és szintén bemutatót repült az ukrán Antonov An–148-as regionális utasszállító, amely hasonló kategóriájú, és nemrégiben vonalszolgálatba állt a hazai Aerosvit Airlines színeiben. Szemben a Superjettel, ez az ukrán és a posztszovjet ipar terméke, és csak a legszükségesebb nyugati részegységeket tartalmazza – igaz, nem is a világpiac a célja. A két gépet látva többen felsóhajtottak, hogy az egykori szovjet repülőgépipar felaprózódásából, az erő egyesítése helyett a rivalizálásból ismét nem a térség országai húznak hasznot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.