A tartós és szilárd ügyfélkapcsolat a legfontosabb

Kijózanítólag hatott a válság a bankszektorra, ezért a növekedés helyett a biztonságra, az ügyfelek elégedettségére koncentrálnak a pénzintézetek – állítja az MKB Bank vezérigazgató-helyettese. Balogh Imre átmenetinek ítéli a krízis okozta törlesztési nehézségek zömét, amelyekre képes megoldást találni a bank, miután az ügyfél fizetésképtelenné válása nem áll érdekében.

Munkatársunktól
2009. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több, a gazdaságot érintő optimista jóslat is napvilágot látott az utóbbi hetekben. Valóban bízhatunk benne, hogy közel a válság vége?
– Talán már látszik a fény az alagút végén, de még messze vagyunk a kijárattól. Minden bizonnyal fogunk még hallani jó és rossz híreket egyaránt, a helyzet még törékeny, biztosan lesznek még problémák a lakossági és a vállalati szektorban is. Ugyanakkor terveinkben már a válság utáni időkre készülünk, miközben két lábbal állunk a földön, és napi gyakorlatunkban alkalmazkodunk a jelenlegi helyzet nehézségeihez.
– Sokan úgy tartják, hogy a világ már soha nem lesz olyan, mint előtte volt. Mi az, amit másképp kell csinálniuk a bankoknak, mint egy éve?
– A válság előtt a gazdaság növekedése a hitelezésre épült, ez a lehetőség azonban beszűkült, a források kiszáradtak. A pénzintézetek a növekedésről a nagyobb biztonságra helyezték át a hangsúlyt. Ez új csapásirányt jelent a bankok számára, sokkal több energiát fektetnek a forrásgyűjtésbe, elsősorban betétek, kötvények, befektetési alapok formájában. Ugyanakkor azt mindenképp meg kell jegyezni, hogy a Magyarországon jelen lévő hat legnagyobb külföldi tulajdonú bank tulajdonosai egyértelművé tették, hogy kiállnak a hazánkban működő leányaik mellett, biztosítják számukra a forrásokat.
– Nem csak a megtakarításokra hatott a válság, a hitelfeltételek is sokat szigorodtak. Mikor enyhülhetnek a bankok elvárásai?
– Később valószínűleg lazulni fognak a feltételek, de nem valószínű, hogy visszatérünk a korábbi szintre. A válság olyan szempontból kijózanító volt a pénzügyi szektor számára, hogy az utóbbi évek magasabb – bár nemzetközi összehasonlításban még mindig viszonylag prudens – kockázatvállalási hajlandóságát felváltja egy óvatosabb, az ügyfelek fizetőképességére nagyobb figyelmet fordító magatartás. Magasabb önrésszel kell rendelkeznie a hitelfelvevőnek, és a törlesztőrészlet csak kisebb hányadát viheti el a jövedelemnek, mint korábban. Az ügyfelek egyébként már alkalmazkodtak az új helyzethez, sokkal óvatosabban járnak el hitelfelvételkor. Persze a válság után ez az óvatosság oldódni fog valamelyest, de én nagyon remélem, hogy a józanság fennmarad.
– Ebben a bankok is segíthetnek, hiszen kapcsolatban vannak az ügyfeleikkel.
– Manapság egyre több bank törekszik tartós ügyfélkapcsolatok kiépítésére és a minél alaposabb személyes tájékoztatásra. Az MKB Bank is kifejezetten arra helyezi a hangsúlyt, hogy minél több, minél jobb lehetőséget biztosítson meglévő ügyfeleinek. Azért dolgozunk, hogy a partnereink saját házi bankjukként tekintsenek ránk, ezért több olyan akciónk is van, amelyekkel régi ügyfeleink hűségét jutalmazzuk. Ezeken kívül személyre szabott tanácsokkal látjuk el őket, hogy együtt találjuk meg számukra a legjobb megoldásokat.
– A jelenlegi helyzetben azonban az ügyfelek egy jó része nem befektetési tanácsért fordul a bankjához, hanem azért, mert nem tudja fizetni a törlesztőrészleteket.
– Érezhetően nehezebbé vált a megélhetés. A válság előtt csak ritkán fordult hozzánk ügyfél, hogy nem tudja törleszteni a felvett hitelét, ezért akkoriban egyedi megoldásokat tudtunk kínálni a problémák orvoslására. A helyzet a válság hatására annyit változott, hogy már nem lehet egyedi megoldásokat kínálni, hanem olyan módszereket kellett kialakítani, amelyek differenciáltabb válaszokat nyújthatnak a különböző élethelyzetekre. Az utóbbi néhány hónapban sokan elveszítették az állásukat, sokaknak le kellett mondaniuk a jövedelmük egy részéről, mert a munkaidejük is rövidebb lett, a törlesztőrészlete pedig szinte mindenkinek megemelkedett. Ezek azonban az esetek többségében átmeneti problémák, amelyek a válsággal együtt fognak felszívódni, a banknak pedig egyáltalán nem érdeke, hogy megoldhatatlan feladat elé állítsa azokat, akik amúgy nehéz helyzetbe kerültek. A problémák zömére a klaszszikus banki eszközökkel meg lehet találni a megoldást, például átmeneti fizetési könnyítést ajánlhatunk, vagy meghoszszabbíthatjuk a futamidőt.
– És mi lesz azokkal, akiknek nem átmenetiek a problémái?
– Egyelőre elenyésző számban, de azért már vannak olyan ügyfelek, akiknél ezek a módszerek nem működnek. Ők azok, akik túlvállalták magukat, vagy nem a lehetőségeiknek megfelelően vásároltak lakást, vagy lényegesen megváltozott az élethelyzetük, esetleg olyan szakmákban dolgoznak, ahol hosszabb ideig tartó munkanélküliség várható. Rajtuk hagyományos eszközökkel nem lehet segíteni, át kell szervezni az életüket. Ugyanakkor róluk sem mondunk le, hanem számukra is igyekszünk megtalálni a legoptimálisabb megoldást: például közösen értékesítjük az ingatlant, és adott esetben segítünk egy kisebb, olcsóbban fenntartható lakás vásárlásában. Fontos megjegyezni, hogy amennyire csak lehet, el akarjuk kerülni azt, hogy kényszerintézkedéseket kelljen hozni, ami sem az ügyfélnek, sem a banknak nem jó.
– Mit tudnak tenni a fizetésképtelenség szaporodásának elkerülésére?
– A fizetési késedelmekből lehet következtetni arra, hogy ki került nehéz helyzetbe. Mi már akkor megkeressük az ügyfeleket, és felajánljuk a segítségünket, amikor az első jeleket észleljük. Minél hamarabb beszélünk a problémáról, annál könnyebben találhatunk rá megoldást. Szerencsére ügyfeleink egy része ezzel tisztában van, és ma már akkor jelzi, hogy nehézségei lehetnek, amikor még egyáltalán nem késett a fizetéssel.
– Valószínűleg a vállalati ügyfelek sincsenek sokkal könnyebb helyzetben, mint a lakosság. Ők mit tehetnek, ha a piacok befagyása miatt fizetésképtelenné válnak?
– Amit az előbb említettem, az rájuk is teljes mértékben vonatkozik: személyre szóló tanácsadással és a problémájukra nyújtott egyedi válaszokkal segítjük őket a talpra állásban, amennyiben erre lehetőség, a partner részéről pedig fogadókészség van. Ismétlem, az MKB Banknak nem érdeke, hogy partnerei padlóra kerüljenek. Az életképes és kooperatív vállalkozásokat támogatjuk abban, hogy felülemelkedjenek a válság okozta nehézségeken, és sokáig megmaradjanak a bank elégedett ügyfelei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.