Divat lett a feljelentés

Az utóbbi két esztendőben évente tízezer állampolgári bejelentés érkezett az adóhatósághoz – ám ezeknek nagyjából a fele névtelen volt. A haragban álló szomszédok vagy a válófélben lévő házastársak előszeretettel sározzák be a másikat az APEH-nél. A névtelen feljelentések miatt kialakult helyzet Szabó Máté ombudsmant is nyugtalanítja.

Jakubász Tamás
2009. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Együttműködik az APEH. A múlt hét végén együttműködési megállapodást írt alá az APEH és a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete. Ennek részeként a szakértők vállalták, hogy közvetítenek az adóhatóság és az adózók között, így a hivatal könnyebben megismerheti az adózók véleményét. A hivatal pedig adatokkal segíti a civil szervezet szakmai, tudományos munkáját. Emellett tapasztalatcserék is szerepelnek a megállapodásban. Az APEH egyébként szívesen tartana fenn szakmai kapcsolatot más civil szervezetekkel is.


Húsz évvel a rendszerváltás után is nagy divat idehaza a névtelen feljelentések írása. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnál (APEH) évente több ezren panaszolnak be másokat, ám nevüket sokan nem tüntetik fel a beadványokon. A jelenséggel az állampolgári jogok országgyűlési biztosa is foglalkozott. Szabó Máté szerint ha az adóhatóság nem kezeli kellő körültekintéssel az ilyen bejelentéseket, fennáll a veszély, hogy az APEH a magánérdekek érvényesítési fórumává silányul. Ez sértené a jogállamiság elvét.
Szabó Máté az adóhatóság elnökétől kapott adatokat elemezve fejtette ki véleményét. A hivatal 2007-ben nagyjából 11 ezer állampolgári jelzést kezelt közérdekű bejelentésként. Ám ezek mindössze harminc százaléka volt megalapozott, míg további tíz százaléka csak részben tartalmazott valóságelemeket. Vagyis az adóhatósághoz 2007-ben érkezett közérdekű bejelentések hatvan százaléka minden alapot nélkülözött. Ráadásul a levelek több mint fele névtelen volt, míg sokan mások neve alatt küldték el beadványukat. Szabó Máté közleményében hangsúlyozta, hogy a névtelen jelzések szerzőit gyakran nem a közérdek és a közjó iránt érzett aggodalom vezérli. A bejelentések inkább a magánbosszú megnyilvánulásai, ám ennek érvényesítéséhez – jogállamban – állami szervezet semmiféle segítséget nem nyújthat. Az ombudsman a polgári demokratikus társadalmaktól idegen, poszttotalitárius örökségnek tekinti az évi tízezres nagyságrendben előterjesztett, többségében megalapozatlan bejelentéseket. Szabó Máté szerint ez a jelenség nehezen teljesíthető munkaterhet ró az adóhivatalra. A biztos ezért azt javasolja az APEH-nak: minden esetben győződjön meg arról, hogy a beadványt az abban megjelölt személy küldte-e be. Továbbá vizsgálja, hogy a közlés nem nyilvánvalóan rosszhiszemű-e, aminek kizárólagos célja mások zaklatása. Az ombudsman végül kezdeményezte, hogy az APEH kritikusabban kezelje a névtelen beadványokat.
– Az utóbbi időben megnövekedett a hivatalhoz érkező közérdekű bejelentések száma – mondta lapunknak Bakonyi Ágnes. Az adóhatóság szóvivője kifejtette, hogy 2006-ban és azt megelőzően évente négy-ötezer állampolgár fordult az APEH-hoz, ám az elmúlt két esztendőben évente tízezernél is több jelzést kaptak. – Nem ritka, hogy a polgárok a szomszédjukat jelentik fel, vagy éppen azt panaszolják, a gázszerelő nem adott számlát – közölte Bakonyi. Gyakran előfordul, hogy válófélben lévő házaspárok egyik tagja fed fel információkat a másikról az APEH előtt. – A beadványok közül valóban sok a rosszindulatú – mondta a szóvivő. A levelek majd fele nem tartalmaz érdemi információt. A közlések másik felében legalább meg lehet kísérelni az ügy tisztázását, de ezeknek is csak a töredékében indul eljárás. A szóvivő rögzítette: évente több százezer vizsgálatot folytatnak, tehát tevékenységük nem a névtelen bejelentésekre épül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.