Egy színdarab útja a fesztiválig

A 2001-es kezdetkor 16 helyszínen, egy héten át tartott a pécsi mustra, amelyet mintegy 60-70 versenyen kívüli, úgynevezett off program egészített ki. Jelenleg majdnem duplájára nőtt a játszóhelyek száma, mintegy 200 feletti műsorszámmal.

Pethő Tibor
2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szervezők úgy vélik, nyereségesebb lenne a fesztivál, ha minden előadás legalább kétszer menne, erre azonban nincs lehetőség jelenleg, hiszen így is sok mű szerepel a megmérettetésen. Az elmúlt kilenc esztendő alatt egyébként összesen 139 darab került be a versenyprogramba. A díjakat illetően a pálmát a minden évben jelen lévő – most a Gorkij-darab Barbárokkal szereplő budapesti – Katona József Színház viszi el: eddig 25 elismerést kapott. Az ebben az esztendőben távolmaradó kaposvári színház 11, a Radnóti 10, a Krétakör és az Örkény 7-7, a kolozsvári magyar teátrum 6, a Budapesti Kamaraszínház 5 díjat kapott. A rendezők közül Zsótér Sándor vezet, aki eddig háromszor nyerte el a legjobb rendezésért járó elismerést.
Amikor a találkozó a jelenlegi formájában létrejött, a szervezők nem vették át az előzsűrizés régi rendszerét. A hajdani Országos Színházi Találkozókon ugyanis két-három ember válogatott, de úgy, hogy egymás közt előre felosztották a terepet, tehát általában nem közösen nézték meg az előadásokat. Ma már sokan bánják, hogy az OSZT után a POSZT 2001-es Merlin színházbeli alapításkor elvetették azt a javaslatot, amely szerint két-három szakember együttes véleményének kellene meghatároznia, melyik előadás kerülhet be a fesztiválra. Akkor azt a döntést hozták, hogy „külsős”, a hazai kulturális élet egy illusztris személye válogasson. Az előzsűrizés így természetesen óriási leterheltséget jelent annak, aki „külsősként” egy éven keresztül 150-200 előadást kénytelen megnézni. Ezt látva természetesen sokan eleve visszautasították a felkérést, s szinte úgy kellett utána dobni a munkát azoknak, akik végre vállalták a szortírozást (az utóbbi időben Janisch Attila).
A műveket elvileg a színházak jelölik. A válogató csak az ajánlott előadásokat köteles megnézni – de emellett természetesen tetszése szerint bármilyen előadást megtekinthet és meghívhat. A határon túli magyar színházak esetében a válogató, ahogy eddig is, támaszkodik a kisvárdai fesztivál válogatójának javaslataira. A szelektálás végeredménye minden évben elégedetlenséget szül, idén különösen. Mások véleményét is tolmácsolva elmondható: kivételesen torz összeállítás született, vannak, akik opusaikkal szélsőségesen túlreprezentáltak, mint például Horváth Csaba koreográfus-rendező. Nehezen védhető az az álláspont, hogy egy, az előzsűrizést elvállaló ember ízlése lenne a mérvadó a tavaly március óta született művek értékelésekor. Nyilvánvaló, hogy a rostálásnak ez a formája nem sokáig tartható már fenn.
Az ország első számú színházi fesztiváljának számító POSZT két fő támogatója az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM), illetve Pécs városa, amely tavaly 75-75 millió forintot biztosított. Idén az OKM 80 millióval, a város pedig 75 millióval járult hozzá a költségekhez, amelyet a szponzorok több mint hétmillió forintja egészít ki. (Hiller István miniszter két éve ígérte meg, hogy 2010-ig 85 milliósra emelkedik az állami szubvenció.) A szervezők idén 17 milliós bevételre számítanak.

Elmaradt a tájékoztató. A Pécsi Országos Színházi Találkozó és az Oktatási és Kulturális Minisztérium közös sajtótájékoztatóján kívánta Hiller István miniszter bejelenteni, hogy kik lesznek az előadó-művészeti törvény értelmében létrehozandó, javaslattételi jogokkal felruházott Előadó-művészeti Tanács tagjai. A tájékoztató végül váratlanul elmaradt. A Pécsre látogató miniszter lapunk kérdésére elmondta: további egyeztetéseket igényel még a döntés, kik kerülhetnek a bizottságba. A tárcavezető hozzátette: szeretné minél rövidebb idő alatt lezárni a kérdést.
Ismeretes: a jogszabály szerint az Előadó-művészeti Tanácsnak javaslattevő joga lenne a központi költségvetési hozzájárulás keretösszegének felosztására, az adott évadban kiemelkedő művészeti teljesítményt nyújtó színházak külön támogatására. A szakmai vélemény kialakításában segédkező, háromévi mandátummal rendelkező testületnek huszonegy tagja lenne, tizenegyet a nagyobb érdekvédelmi szervezetek ajánlásával neveznének ki, öten a színház, hárman-hárman pedig a tánc és a zene világából, illetve a felsőoktatásból érkeznének. (T. G.–P. T. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.