Határvonal

Hogyan viszonyul a cseh közvélemény a benesi dekrétumokhoz? Miért érzik úgy Prágában, hogy Csehszlovákia felbomlásával a „magyar problémát” is Pozsonyra hagyták? És hogyan lehetséges, hogy a szabadelvűségére büszke Csehországban nincs liberális párt? – többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk Bohumil Dolezal cseh politológussal, egykori miniszterelnöki főtanácsadóval a Prágától mintegy hatvan kilométerre fekvő vrsicei otthonában.

György Zsombor
2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bohumil Dolezal 1940. január 17-én született Prágában. A Károly Egyetemen szerzett diplomát 1962-ben, majd több írása jelent meg betiltott ellenzéki lapokban. Technikusként, programozóként dolgozott, aláírta a Charta 77-et, s a csehszlovákiai Helsinki Bizottság egyik alapítója lett. 1989-ben parlamenti képviselőnek választották, 1992–93-ban Václav Klaus akkori kormányfő (ma köztársasági elnök) főtanácsadójaként dolgozott. Miután politikai nézeteltéréseik keletkeztek, politikatudományt tanított a Károly Egyetemen. A cseh–német és a cseh–magyar együttműködés ismert támogatója, jól beszél magyarul is, jelenleg a Lidové Noviny című konzervatív lap rendszeres szerzője. Ideje nagy részét Prágában s a cseh fővárostól mintegy 60 kilométerre fekvő Vrsicében tölti.


A magyar–cseh–szlovák kapcsolatokat nem kevés feszültség terheli a mai napig. Miként gondolnak ma Prágában a magyarokra?
– Magyarország most nagyon távol van innen. Igazából nincs semmiféle rokon- vagy ellenszenv a csehekben, inkább arról van szó, hogy a közös határ megszűnésével a közösség érzése is megszűnt. Kevesen utaznak Magyarországra, az itteniek inkább Nyugat-Európát, Horvátországot preferálják. Vagyis nincs igazából semmilyen erős kapcsolat. A történelmi problémákat az emberek jórészt elfelejtették, illetve nem foglalkoznak velük. Amikor a gazdasági válság kipattanásakor egyesek egy térségként próbálták kezelni Csehországot és Magyarországot, ez Prágában nagy visszatetszést keltett. A recesszió ugyanis itt sokkal kevésbé éreztette hatását. Ilyen értelemben érezhető egyfajta lenézés a csehek részéről, amivel én persze nem értek egyet.
– Mégis mit tett Csehország másként, miből fakad ez a különbség?
– A rendszerváltozás idején az akkori Csehszlovákiának nem voltak jelentősebb adósságai. Václav Klaus miniszterelnökként szintén óvatosan bánt a pénzzel, nem keletkezett hiány. Majd jött a szociáldemokrata Milos Zeman, aki megváltoztatta kissé az irányt, de komolyabb pénzügyi problémák akkor sem jelentkeztek. Vagyis a startpozíció jobb volt, mint Magyarországon. A gazdasági visszaesés hatásait azonban nehéz megítélni, mindenesetre Csehország egyik fő termelési ágának, az autóiparnak a jövőjére biztosan hatással lesz.
– A magyar társadalom jelentős részét mégiscsak foglalkoztatják bizonyos történelmi kérdések, s bizony furcsa látni, hogy Prágában a mai napig milyen kultusza van például Benesnek…
– Tíz évvel ezelőtt jobb volt a helyzet, már ami a múlt kibeszélhetőséget illeti. A hivatalos cseh doktrína ma már a következő: amit 1945-ben a csehek a magyarokkal és a szudétanémetekkel tettek, természetesen nem szép dolog, de csak következménye volt a németek háborús cselekedeteinek. Olyan lépés volt – vélik –, amelyet mindenki más megtett volna vagy meg is tett ebben az időszakban. Tehát ez a helyzet a dekrétumokkal. A jövőbe kell nézni, a múlttal nem kell foglalkozni – ezt mondják. Klaus fogalmazott úgy, nem jó olyan autót vezetni, amelyen a visszapillantó tükör nagyobb, mint a szélvédő. A magyarkérdést Prága szerint Pozsony örökölte meg, arra pedig nem gondolnak, hogy a történtekért hetven százalékban éppen a csehek felelősek s csak harmincban a szlovákok. A sajtó ugyanakkor nemrég foglalkozott egy üggyel, amely az egykori cseh rendőrök bűnösségét feszegeti. Prágától mintegy nyolcvan kilométerre északnyugatra, a német határ közelében felleltek egy helyet, ahol nyolcszáz németet gyilkoltak le. Köztük volt néhány 12–15 éves gyerek is, akik valószínűleg menekülni próbáltak a lágerből. Az átlag cseh újságolvasó nem szívesen szembesül az ilyen cikkekkel, hiszen az itteni emberekben az él, hogy mi mindig igazságosak voltunk. 1946-ban hoztak egy olyan törvényt, miszerint létezik igazságos megtorlás, s aki ilyet követett el, akár a háború után is, az nem vádolható bűncselekménnyel.
– Vagyis a háborús bűnök nagy részéért soha senkit nem számoltattak el…
– A gyilkosságokat igazságos megtorlásként értelmezték. A tettesek egy részének persze ismert a neve, de többségük már meg is halt. Ám legalább írni, olvasni kell erről. A csehek többsége már sejti, hogy gyanús dolgok történtek, ezért inkább nem is akar többet tudni.
– Miként értelmezi a cseh közvélemény az egyes szlovák politikusok által rendszeresen tett magyarellenes kirohanásokat?
– Nem mondanám, hogy a kérdés az érdeklődés középpontjában áll, de az újságok azért röviden mindig beszámolnak az eseményekről. A cseh és szlovák föderáció szétválása óta Prága és Pozsony viszonya elég jó, s ez meghatározza a vélekedést. Inkább a szlovák közvélemény liberális vonalának adnak hangot, így ha nem is túlzóan, de inkább szlovákpárti álláspont érezhető. Ján Slota mindazonáltal senkinek sem szimpatikus Csehországban, s azt sem hiszem, hogy Robert Ficót sokan támogatnák.
– De vajon érzik-e annak a súlyát, hogy Európa közepén a huszonegyedik században bizonyos erők megkérdőjelezik egy nemzeti kisebbség jogait, sőt akár létét is?
– Nem gondolnak erre valódi problémaként, a cseh közvélemény számára ez lezárt kérdés. Az én álláspontom szerint a magyarok skizofrén helyzetben vannak Szlovákiában. Egyrészt a magyar nemzet részének tartják magukat, ami nem folklór, hanem öszszetartozást jelent, másrészt a Szlovák Köztársaság polgárai, ami ugyancsak jelentős politikai kötődés. Az egyik kötődés sem szüntethető meg testi erőszak nélkül, amit senki sem kíván. A szlovákiai magyarok nem önként választották ezt a skizofrén helyzetet, ebbe úgymond belepottyantak. A helyzet kialakulásához ugyanakkor nagyban hozzájárult a háború előtti cseh politikusok indolenciája, a prágai politikának azonban ma sem lehetősége, sem kedve nincs ezzel foglalkozni. Ennek azonban nem kellene megakadályoznia az értelmiségieket abban, hogy nyíltan beszéljenek a problémáról, és főleg támogassák azon szlovák kollégáikat, akik magyar polgártársaikkal a kölcsönös megértésért fáradoznak.
– Az utóbbi hónapok régen nem látott politikai bizonytalanságot hoztak Budapesten és Prágában is. Milyen hasonlóságokat és különbségeket lát a magyarországi és a csehországi események alakulásában?
– Mindkét országban hatalmas a feszültség a két fő politikai mező között. Mintha Carl von Clausewitz visszájára fordított definíciója érvényesülne, miszerint a politika a háború folytatása más eszközökkel. Nálunk három-négy évvel ezelőtt még nem volt enynyire drámai a helyzet. Ám az, hogy a baloldali ellenzék éppen az uniós elnökség közepén döntötte meg a kormányt, nagyon kellemetlen. Eddig egy kívülállónak úgy tűnhetett, viszonylag normálisan mennek a dolgok, ez az eset viszont szégyent hozott ránk. Az átmeneti kormányunk teljesen tehetetlen, semmilyen esélye sincs, hogy eredményeket érjen el. Viszont most már biztos, hogy október 10–11-én parlamenti választások lesznek nálunk, technikai okok miatt ez volt a legkorábbi lehetséges időpont.
– Az utak szélén látható plakátokat elnézve az egymást lejárató módszerekből itt sincs hiány…
– Az EP-választás kampányában sem játszott semmilyen szerepet az, hogy mi fog történni Brüszszelben. A fő probléma nálunk az egészségpolitikával volt, azzal például, hogy a jobboldali ODS-kormány bevezette a vizitdíjat. Érdekes, hogy Magyarországon éppen a szocialisták és főként a balliberálisok támogatták ugyanezt, s a konzervatívok ellenezték.
– Már csak ezért is nehéz a pártok jobb- vagy baloldaliságát értelmezni. Ön szerint nem meghaladottak az ilyen jellegű besorolások?
– Csehországban szinte minden értelmiségi olvasta Friedrich von Hayeket, s ismeri az elméletet, miszerint az újkori történelem a szocializmus és a kapitalizmus háborúja. Ez persze kissé túlzott megállapítás, de tény, hogy nálunk is óriási feszültség uralkodik a két oldal között. Csehországban például nincs olyan párt, amelyik azt mondaná magáról, hogy tisztán liberális. A jobboldali ODS konzervatív-liberális, a szociáldemokraták egyértelműen szocialisták. A kereszténydemokraták középpártként értelmezik magukat, ám a cseh nép ateista, ezért sokan reakciósnak nevezik s a jobboldalra sorolják őket. A zöldek eredetileg fundamentalista kis pártba tömörültek, aztán Havel volt elnök balliberális irányba pozicionálta őket, megszerezve a lakosság öt–nyolc százalékának a támogatását. És a múlt pártjaként itt vannak még a klasszikus kommunisták, ez nem túl erős párt, de akadályozza az értelmes koalíciók létrejöttét.
– Ezek szerint Csehországban az egykori kommunistákból nem lettek nagykapitalisták?
– Nálunk más a helyzet, mint Magyarországon. A gazdaságot leginkább meghatározó személyek többnyire fiatalok, semmi közük az egykori rendszerhez. A vállalkozók első nemzedékében persze voltak kommunisták is, de régen megbuktak. A cseh gazdaság szereplői nem kapcsolódnak a politikához, még ha sejteni lehet is, ki kivel szimpatizál.
– Vagyis nem fonódott össze a gazdaság és a politika, szemben a magyar helyzettel?
– Úgy gondolom, hogy míg a fordulat után Magyarországon sokan a politika átalakításán dolgoztak, addig bizonyos erők, leginkább a szocialistákra gondolok, ennek árnyékában az egész gazdaságot a saját zsebükbe privatizálták. Így van, vagy nem?
– Érdekes, ezt ön Prágából így látja, míg odahaza épp a legjobban kifosztottak nem veszik észre, hogy becsapták őket…
– Nem értem, miért van így. Nálunk a kommunisták kis pártként léteznek tovább, de politikai szinten megmaradtak monolit tömbnek. És nem hódítottak teret a gazdaságban, nem is keveredtek semmilyen pszeudoliberális iránnyal. Nálunk nincs olyan, hogy posztkommunista.
– Milyenek a kommunisták erőtartalékai? Elképzelhető-e, hogy a ’89 előtti rendszer vezető kiszolgálói fontos pozícióba kerüljenek?
– A cseh kommunista párt igazi sztálinista párt. Azt mondják, tudják, hogy a múlt nem volt ideális, de nem is volt minden rossz. A szociáldemokraták hajlandók tárgyalni velük, de nem kötnek koalíciót. Még Jiri Paroubek, a szocdemek vezetője is az egyeztetések feltételéül szabta, hogy határvonalat húzzanak a múlt és a jelen közé, így aztán a régi vezető funkcionáriusok a rendszerváltozást követően Csehországban nem jutottak semmilyen fontosabb szerephez. Mindannyian eltűntek. A kommunista pártnak egymillió tagja volt egykor, most talán ennek tizede, a szavazóbázisuk ennél valamivel nagyobb. A cseh szociáldemokraták bírálják a kommunista bűnöket, s az EU, valamint a NATO kérdésében sem értenek egyet a szélsőballal. Igaz, fontos dolgokban azért megpróbálják megnyerni a támogatásukat.
– A jobboldal ezt kihasználva nem rémisztgeti a társadalmat szélsőbaloldali veszéllyel?
– Ennek nem lenne hatása az emberekre. Nem annyira antikommunista a hangulat, sokkal inkább szkeptikusak, közömbösek a csehek.
– Mi a helyzet a rasszizmussal, vádolja-e bármelyik jelentős politikai erő szélsőségességgel a másikat?
– Vannak viszonylag nagy csehországi települések, ahol csak romák élnek. Többnyire önkormányzati tulajdonú házakban laknak, gyakran nem fizetik a költségeket, például az áram után. Az egyik nyugat-csehországi település ODS párti polgármestere aztán elrendelte, hogy vegyék el az állami támogatást a tartozások fejében. Ebből nagy viták kerekedtek, az ombudsman is tiltakozott, s diktatórikus módszerekkel vádolták az ODS-t. Valójában senki sem tudja, mit lehet tenni a romakérdéssel, ám aki határozott eszközökhöz nyúl, azt könnyen rasszizmussal vádolhatják.
– Akkor is kitört volna a botrány, ha a polgármester nem cigányokkal szemben lép fel?
– Ez a lépés természetesen nem a cigányok ellen irányult, hanem mindenki ellen, aki másra költi a segélyt. Az érintettek többsége azonban cigány. Nem biztos, hogy a polgármester jó megoldást választott, de a rasszizmus olcsó vád. Létezik egy kis cseh neofasiszta párt – amelyet a szocdemek és Topolánekék is be akartak tiltani –, ennek képviselői azok, akik leginkább meglovagolják a romakérdést, a tanácstalanságot, a pártokból való kiábrándultságot.
– Mint említette, egyértelműen liberális párt nincs Csehországban, holott a lakosság nagy része a felmérések szerint liberálisnak vallja magát. Akkor mit jelent a liberalizmus önöknél?
– Az igazi liberalizmus szerintem azon képességről szól, hogy a másikat komolyan tudom venni, meg tudom győzni arról, amit helyesnek tartok, s én is képes vagyok elismerni, hogy más területeken pedig neki van igaza. De ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy mindenkinek megvan a maga igaza, s hogy mindenben van valami igazság. A droglegalizálás, az abortusz, az eutanázia, a melegházasság Csehországban nem is annyira a liberalizmus, mint inkább a cinizmus kérdése. De fordítsuk meg a gondolatmenetet: engem nagyon meglepett, hogy Magyarországon az SZDSZ ennyire szoros sorsközösséget vállalt a tőle elvileg eltérő ideológiát valló szocialistákkal. Az olyan politikának, amely a rövid távú pártérdekeket tekinti a legfontosabbnak, mindig rossz vége lesz. Ez meg is látszik az SZDSZ-nek az európai parlamenti választásokon nyújtott teljesítményén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.