Kecskeméti lendület

Lőcsei Gabriella
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz évvel ezelőtt Kockáról kockára címmel a hazai rajzfilmgyártás történetét elbeszélő és dokumentáló kiadványsorozatot indított útjára a Balassi Kiadó. Az első kötetben a Pannónia Filmstúdió 1948–1998 közötti fényes korszakát rögzítette a szerző, Dizseri Eszter. A másodikban a XX. századi kezdeteket, azokat a mestereket, akik először igazolták e mozgóképes műfaj létjogosultságát hazai viszonyaink között. A 9. kecskeméti animációs filmfesztivál nyitányaként mutatták be a harmadik kötetet, amely, könnyen megeshet, a sorozat záróakkordja lesz. A harmadik számú Kockáról kockára ugyanis annak az alkotói közösségnek a krónikása, amelyiknek 1971-es megalapítása óta többfrontos harcot kellett folytatnia. Megmaradásáért is küzdenie kellett, de a munkáért és az elismertségért is, évtizedeken át. A Dizseri Eszter által összegyűjtött és Soóky Andrea által szerkesztett fejezetek olvastán úgy tűnik, hogy a kecskeméti műhely, amely ugyanannak a kelet-közép-európai szellemi boomnak köszönheti létét, amelyik Kodály Zoltán szülővárosában a Kodály-intézetet, a Magyar Naiv Művészek Múzeumát, a Szórakaténusz játszóházat és a kerámiastúdiót is életre hívta, eddig mindegyik hadszíntéren győzelmet aratott, és ez reménykedni engedi a Kecskemétfilm Kft. névvel felruházott intézmény munkatársait.
Mint a hazai sikertörténetekről általában, a kecskeméti rajzfilmstúdióról is azt sejtetik egyesek, hogy az elindításában oroszlánrészük volt. Dizseri Eszter könyvének az első fejezetében a Bács-Kiskun megyei pártbizottság egykori első titkára részletezi, mi mindent tett az általa Kecskemétre hívott megyei tanácselnök a város szellemi életéért, intézményrendszeréért. Mintha húsz-harminc évvel visszaforgatták volna az időt, úgy hatnak Romány Pál mondatai a Balassi új kiadványában. Matolcsy György, az 1970-ben már világhírű Pannónia Filmstúdió vezetője, akinek a fejéből a vidéki leányvállalat megalapításának az ötlete kipattant, sokkal szerényebben nyilatkozik, azt azonban az az idő tájt Kecskeméten tevékenykedő építész, Kerényi József fogalmazza meg világosan, hogy valójában mi történt a városban. „Kihasználtuk a kor tehetetlenségét – mondja –, s megpróbáltuk bebizonyítani, hogy a kultúra a világ legjobb befektetése. Tíz gondolatból kettő általában megvalósult!”
Mikulás Ferenc viszont, aki a kecskeméti animációs műhelyt a kezdetektől szervezi, működteti, menti és menedzseli, mindenkinél egyszerűbben emlékezik, ő csak azokat sorolja, akiknek a segítsége nélkül a kecskeméti rajzfilmstúdiót az első pusztai szél kisöpörte volna a megyei jogú városból. Figyelemre méltó névsorában a festőművész Tóth Menyhért éppúgy szerepel, mint Ruszt József, az elismert színházi rendező, Halász Mihály, kiből a kecskeméti évek után a Magyar Televízió egyik legkiválóbb operatőre lett, és Szarvas Judit, Bacsó Zoltán… Pozsgay Imre is, akinek aztán mint kegyvesztett művelődéspolitikusnak a megyei pártfőnökök nem engedték meg, hogy a stúdiót felavassa. A soha fel nem avatott stúdióban folytatott munkáról pedig mindenkinél beszédesebben vall a könyv adattára meg a „legek” gyűjteménye. A legelső belföldi sorozatmegrendelésük, a Vízipók-csodapók elképesztő sikert aratott: Szabó Szabolcs munkáját negyvenöt ország vásárolta meg. A legelső jelentős külföldi fesztiváldíjat Horváth Mária kapta, magyar módi szerint: a rendezőnő a díjat nem is látta, elkallódott útközben… A legelső külföldi ösztöndíjas 1984-ben kopogtatott be hozzájuk, Franciaországból érkezett. A legelső animációs filmszemlét 1985-ben tartották meg Kecskeméten. A mostanit, a kilencediket – mely ma este zárul – a világ rangos animációs fesztiváljai közt tartják számon. És hogy a sok „leg” mellett a hazai filmvilágban egyedül való teljesítményről se felejtkezzünk meg: a kecskeméti animációs stúdió munkatársai 1993-ban megvásárolták az államtól, azaz az ÁPV Rt.-től a munkahelyüket, így akadályozták meg, hogy felelőtlenül eladják azt az intézményt, amely az életet jelenti számukra. Ahogyan az a pasaréti filmgyárral megesett.
(Dizseri Eszter: Kockáról kockára. A kecskeméti rajzfilmstúdió. Balassi Kiadó, Budapest, 2009. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.