Sárga tengeralattjárók

Molnár Csaba
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vészesen fogy az az idő, amíg esély lehet az Air France-gép két fekete dobozának megtalálására. A repülés műszaki adatait, illetve a pilóták beszélgetését rögzítő szerkezetek a katasztrófát követő harminc napig képesek jeleket sugározni, amelyek segítik megtalálásukat. A sugárzás befejeződését követően, mához mintegy tíz napra gyakorlatilag lehetetlen lesz megtalálni a fekete dobozokat a négy–öt ezer méter mély óceánban.
A fekete dobozok által rögzített adatok nélkülözhetetlenek a 228 ember, közöttük öt magyar életét kioltó baleset okainak megállapításában, ezért számos ország mentőalakulatai mellett körülbelül négyszáz francia szakember is a térségben tartózkodik. A francia haditengerészet Emeraud (Smaragd) nevű atommeghajtású tengeralattjárója, amely tíz nappal a repülőgép lezuhanása után ért a helyszínre, különösen érzékeny szonárt (hangradart) működtet, amely akár 6100 méteres mélységig is hatékony lehet. Naponta körülbelül húsz tengeri mérföld oldalhosszúságú, négyzet alakú területet (mintegy 1300 négyzetkilométert) képes átvizsgálni. A fekete dobozok jelzéseinek abbamaradásáig rendelkezésre álló napokban összesen 26 ezer négyzet-kilométernyi tengerfeneket pásztázhat át, idézi Christophe Prazuck francia katonai szóvivőt az ABC News.
Az Emeraud – ha szerencsével jár – csak a fekete dobozok helyzetét tudja meghatározni, de nem tudja a felszínre hozni őket. Ebből a célból érkezett a térségbe a tenger kiaknázásának lehetőségeit kutató francia Ifremer intézet Pourquoi Pas? (Miért ne?) elnevezésű hajója, rakterében két mini-tengeralattjáróval, az ember vezette Nautile-lal (Nautilus) és a távirányítású Victor–6000 robottal. A hajó különlegesen érzékeny mikrofont is vitt magával, amelyet a tengerfenék fölött ötszáz méterre lógatnak be a vízbe, hátha sikerül felfedeznie a fekete dobozok jeleit. A Nautile-t – amely az Ifremer büszkeségtől dagadó leírása szerint hatezer méteres mélységig merülhet, így a világóceánok aljzatának 97 százaléka kutatható a segítségével – már számos tengerbe zuhant repülőgép roncsainak felszínre hozásához használták. 1984-ben bocsátották tengerre, és azóta több mint ezerötszáz sikeres merülést hajtottak végre vele. Ott volt a Titanic roncsainak felfedezésénél is.
A nyolc méter hosszú, titánötvözetből készült, feltűnő sárgára festett mini-tengeralattjáró, amelynek 2,1 méter átmérőjű kabinjában akár három utas is szoronghat, kamerákkal és 360 fokos látószögű szonárral van felszerelve, írja a Scientific American. A hangradar kétszáz méteres távolságból képes érzékelni a tárgyakat, a benne ülők pedig néhány kör alakú, tizenkét centiméter átmérőjű kajütablakon kitekinthetnek a tengeralattjáróból. Négyezer méterre azonban már nem hatol le a napfény, így csak a Nautile reflektorai által megvilágított területet és esetleg a biolumineszcens (biológiai úton fényt kibocsátó) állatokat lehet látni. Ha megtalálják a fekete dobozokat – amelyek a jobb láthatóság elősegítésére narancssárgák, és fényvisszaverő csíkok is vannak rajtuk –, akkor a tengeralattjáró két robotkarjával kiemelhetik őket.
A Nautile kiváló képességei ellenére az Associated Pressnek nyilatkozó Paul-Louis Arslanian, a francia baleseteket kivizsgáló hivatal vezetője nem bizakodik a fekete dobozok megtalálását illetően. A keresést nehezíti, hogy eltérő a különböző hőmérsékletű vízrétegek sókoncentrációja, ami torzíthatja a rádiójeleket. Tizenegy évvel ezelőtt, újév napján egy indonéziai Boeing–737-es zuhant a tengerbe százkét emberrel a fedélzetén. A fekete dobozok jeleit három héttel később fedezte fel az amerikai haditengerészet egyik kutatóhajója kétezer méter mélyen, de újabb nyolc hónapnak kellett eltelnie, mire sikerült felhozni a szerkezeteket a mélyből. Ez az eset azt mutatja, hogy a fekete dobozok akkor is felszínre hozhatók, ha csak a jeleiket sikerül lokalizálni adásuk megszűnte előtt.
Bár a Nautile-t és társait általában mini-tengeralattjárónak hívják, bizonyos feladatokra még ezek is nagyok, lomhák és drágák. (Előnyük viszont, hogy ember utazik bennük, és ma még egyetlen automata szenzor vagy robotpilóta sem veheti fel a versenyt az ember képességeivel.) Helyettesítésükre vetik be a szakemberek a távirányítású robot-tengeralattjárókat, például a katasztrófa helyszínére szállított Victor–6000-est. Ezek akár hónapokig is pásztázhatják a tenger fenekét, miközben energia-utánpótlást és utasításokat egy kutatóhajóról leengedett vezetéken keresztül kapnak. Az ugyancsak sárga színű, három méter hosszú, négy tonnát nyomó Victort a Nautile-lal szinte megegyező eszközökkel szerelték föl. Hatezer méteres mélységbe tud merülni és ott 1,5 csomós (óránkénti 2,8 kilométeres) sebességgel haladni. Összesen nyolc kamera képét közvetíti a hajón tartózkodó kezelőknek, reflektorai öt kilowatt teljesítményűek.
Bár a mini-tengeralattjárók és a távvezérelt robotok napjaink legfejlettebb mélytenger-kutató eszközei, egyes szakemberek várakozásai szerint rövidesen átveszik a helyüket az önállóan döntést hozni képes robotok, amelyek egyesítik a jelenleg használt két eszköz előnyeit. Segítségükkel fedezhetjük fel a tengerfenék még ismeretlen 95 százalékát. Ma ugyanis kevésbé ismerjük a több kilométer vastag víztakaróval borított földi tájakat, mint a Mars felszínét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.