Svájci királycsinálók

Kedden este nyílt meg és vasárnapig látható az Art Basel, a modern és kortárs művészet negyvenedik születésnapját ünneplő vezető vására. Hozzá kötődve tucatnyi kisebb vásár, több nagyszabású múzeumi kiállítás érzékelteti, „svájci módra” hogyan képzelik el a művészeti értékek születésének, megőrzésének, terjesztésének támogatását.

P. Szabó Ernő
2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wanted – ez a felirat olvasható azon a falragaszon, amely tíz-húsz méterenként felfedezhető a bázeli műkereskedelmi vásár – Art Basel – körüli utcákban, falakon, oszlopokon. A plakátra rajzolt fej alatti szövegben annak ígérnek magas jutalmat, aki megtalálja a kortárs művészet „királycsinálóját”. Ha komolyan vennénk a felszólítást, sok arcot kellene alaposan megvizsgálni, találgatva, kivel is állunk szemben, hiszen naponta több mint tízezer ember fordul meg ilyenkor a vásárvárosban, hogy megpróbálja befogadni azt a több ezer műalkotást, amely a kiállító mintegy háromszáz galéria standjain szerepel. Naponta tízezer ember – valahogy így jön ki Bázelben az a hatvanezres látogatószám, amelyről az utóbbi években a világ egyik – ha nem a – legjelentősebb műkereskedelmi vásárának szervezői az utóbbi években a vásárt értékelve beszámolnak. Közöttük sok a műgyűjtő, a múzeumi szakember, a „celeb”, Brad Pitt-től Naomi Campbellen át Borisz Abramovicsig, aki a vásár idején naponta megjelenő The Art Newspaper tudósítása szerint újra csak több tíz millió dollár értékű műalkotást vásárolt.
Köln volt az első, ahol a második világháború után jó két évtizeddel létrejött a modern és a kortárs művészet első vására, alig három évvel később, 1970-ben követte a példát Bázel. Mára az itt kiállítók között ott vannak a világ legismertebb galériái, a kínálatban a klasszikus modern művészet csúcsműveitől a legígéretesebb fiatal alkotók munkáiig minden megtalálható, már a vásár első napjaiban jelentős művek találtak gazdára magyar művészek és galériások számára elképzelhetetlenül magas árakon. Miro egyik festményét például a művész „utolsó” képei közül hatmillió dollárért vásárolta meg egy gyűjtő.
Ha a siker titkát keressük, akkor akarva-akaratlan rátalálunk a „királycsinálóra” is, mégpedig a ma nyolcvannyolc éves Ernst Beyelerre. A minőség, a nyitottság, az új értékek népszerűsítése jegyében rendezik kezdettől a vásárt, ami azt is jelenti, hogy mindig új szekciókkal bővítik. Támogatják a fiatal alkotókat, az új galériákat, külön csarnokban kapnak helyet az olyan művek, amelyek túlnőtték a hagyományos standok kereteit, s egyre jelentősebb szerepet játszik a videoművészet, a film, a színház, s a vásár jelen van a köztéren is, a Public Art nagyszabású alkotásaiban.
Magyar galéria igencsak régen volt jelen az Art Baselen, ahol most is olyan művészek alkotásai képviselik a magyar művészetet, mint Moholy-Nagy László, Csáky József, Brassai, André Kertész – az utóbbi két alkotót egyébként francia, illetve amerikai művésznek nevezi az egyik standon a képaláírás, Brassaitól még a magyar születés jogát is elvették, Transsylvaniát írva származása helyének.
Örvendetes viszont, hogy ha az Art Baselen nem is, a nagy rendezvényt kísérő úgynevezett szatellitvásárokon ezúttal két magyar galéria is megjelent.
A Kisterem a legrégebbi kísérő vásár, a Liste résztvevője, s már az első napokban több kiállított mű alá kitehette az eladást jelentő piros pontot. Hasonló a helyzet a Deák Erika Galériával is, amely a Volta Show elnevezésű vásáron mutatkozik be, az egykori vásárcsarnok épületében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.