Bár a június 7-i uniós választáson kétszázalékos támogatottságot elérő SZDSZ főpolgármestere – egyes belső információk szerint – akár ismét pártelnök lehet, a tizenkilenc éve posztján lévő Demszky Gábort és a mögötte álló MSZP–SZDSZ-koalíciót a Budapesten is bekövetkezett egyértelmű vereség szinte azonnal megingatta. A városházán már a kudarc másnapján jelentkeztek a szétesés jelei: az addig olajozottan működtetett főpolgármesteri kabinetnek nevezett városvezetői tanácskozást elhalasztották. Másnap hivatalosan is beismerték, amiről korábban lapunk is beszámolt, hogy a Margit híd legalább nyolc évet késő felújítása legalább kétszer annyiba kerül, mint azt korábban állították. A tizenhárommilliárd forintos keret megduplázása is kevés lenne a korábban nagy ívűnek hirdetett uniós fejlesztéshez, ezért az 1-es és a 3-as villamos 44 milliárd forintosra becsült – szintén EU-forrásokból remélt – útvonala meghoszszabbításának elhagyását fontolgatják.
Veszélyben a működés
Bár a Népszavában arról adtak hírt, hogy akár állami támogatást is kaphatna a főváros, roppant csekély a valószínűsége, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a kormány ilyen nagyságrendű összeget előteremtene. Egyrészt a központi költségvetés mozgástere több mint szűk, másrészt már hetekkel ezelőtt bizonyossá vált: a Bajnai-kabinet még a csőd szélén álló, végletekig eladósodott BKV-n sem tud segíteni. Gyurcsány Ferenc volt kormányfő fél éve még 30 milliárd forintnyi többletjuttatást ígért nemcsak Demszky Gábornak, hanem a sztrájkjukat emiatt elhalasztó szakszervezeteknek is.
Mára a fővárosi képviselőségről lemondatott erzsébetvárosi polgármester, a súlyos bűncselekmények gyanújával előzetes letartóztatását töltő MSZP-s Hunvald György helyére jelölt, két és fél óránál nem többet dolgozó III/II-es Kivágó Iván Györgyné szavazatával a Fővárosi Közgyűlésben több hónapos késéssel áterőszakolt önkormányzati költségvetés gyakorlatilag megbukott. Hiába állították róla a város vezetői, hogy fejlesztésközpontú, amikor éppen a városházi beruházások dőlnek be sorra. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője folyamatosan felhívta az illetékesek figyelmét a helyzet tarthatatlanságára, a napokban a Főpolgármesteri Hivatalban történtek azonban azt mutatják, immár a napi működés került veszélybe. A pályázatok kiírásában döntési jogkörrel rendelkező pénzügyi és közbeszerzési bizottság a főpolgármester politikai nyomásgyakorlása ellenére kétszer is határozatképtelennek bizonyult a koalíciós képviselők sajátságos obstrukciója miatt.
Alig egy héttel az EP-voksolás után és több mint egy évvel a következő önkormányzati választás előtt a budapestiek előtt nyilvánvalóvá vált: nemcsak Demszky Gábor, hanem szocialista helyettesei is kudarcot vallottak, így a középpárttá zsugorodott MSZP-ben a jövő emberének tartott Hagyó Miklós, akárcsak a korábban II. kerületi polgármesterként leszerepelt Horváth Csaba.
Demszky Gábor és társai hivatalos ígéreteinek legfőbb dokumentuma a 2006. októberben készült, de csak 2007. februárban aláírt, az MSZP és az SZDSZ fővárosi frakciói közötti koalíciós megállapodás, amelynek negyven pontja közül jó, ha tizenkettő megvalósul az elképzelések szerint – írtuk csaknem egy évvel ezelőtt. A dokumentumok szerint akkor kétharmadosra becsült kudarc egy esztendő alatt szinte teljessé vált, ami megvalósult vagy folyamatban van, az sem úgy és akkor készül el, ahogy ígérték nekünk.
Késnek a beruházások
Nézzük ismét: „2010-re befejezzük a négyes metró építését. 2009-ben a Baross térig, 2010-ben a Bosnyák térig jár majd az Etele térről az új metró.” A nemcsak Európa-, hanem már világszerte is botrányosnak tekintett beruházás olvasóink által jól ismert részleteinek felidézése nélkül is köztudott: 2012 előtt nem utazhatunk a metrón, szakemberek szerint pedig az eredetileg számított költségek háromszorosánál is többet, csaknem 600 milliárd forintot vesznek ki a zsebünkből, Brüsszelben pedig csaknem egy év is kevés volt arra, hogy döntésre alkalmasnak tekintsék hazánk uniós pályázatát. A következő ígéretből szintén nem lett semmi, hiszen a kettes metró vonalán nem közlekedik új szerelvény, azokat még mindig csak tesztelik. „Felgyorsítjuk az M0-s körgyűrű építését”– írták Demszkyék megalapozatlanul, az állami feladat ellátásához jogkörük sincs. Az aquincumi híd már a városháza hivatalos dokumentumainak sem része mióta tavaly ősszel Gyurcsány közölte Demszkyvel: nincs pénz. A Margit híd utoljára 2008-ra ígért felújítását már említettük, a Szabadság híd tatarozása „csak” 7-8 hónapot késett, és a Duna teljes körű tisztítása is megkérdőjeleződhet azután, hogy a csepeli szennyvíztisztító beruházásától – közbeszerzési szabálytalanságok miatt – ez évben vont el tízmilliárd forintot az unió.
Az már rég nem igaz, hogy „folytatjuk a kormánnyal közös 1 + 1 forintos útfelújítási programot”, az idei terveknek a felét sem tudják teljesíteni. A villamosfejlesztési program leállása realitás, a méregdrága parkolási díjak ellentételezéseként ígért
P + R parkolóépítést pedig teljes egészében az EU-forrásokra alapozták. Mint megírtuk, már tavaly sem volt esély arra, hogy felgyorsítsák a BKV-közlekedés menetidejét, ehelyett egy friss tanulmány további járatritkításokat szorgalmaz, 2010-ig nem lesznek itt új közlekedési csomópontok, az átmenő belvárosi forgalmat pedig csak látványterveken, illetve a fideszes vezetésű V. kerületben szorítják ki.
Negyvenből nulla
A kerékpárút-hálózat kiépítése szintén a hetekben állhat le, a Moszkva tér felújítását pedig már nyolc éve ígérik a budaiaknak. Az emberek tovább várhatnak erre, mint ahogy a fővárosi aluljárók és a pályaudvarok környékének rendbetételére, a városi rendőrség létrehozására vagy az akadálymentesítésre. Az oktatás és az egészségügy fejlesztése helyett Budapesten folyamatosan leépülnek ezek a közszolgáltatások, a kultúrára pedig egyre kevesebbet költ a város, nemzeti hagyományaink, a magyar kultúra helyett pedig a főpolgármester úgynevezett multikulturalizmusát támogatják az adófizetők pénzén.
A tételesen nem részletezett negyven pontból mára egy sem maradt, amely maradéktalanul megfelelne az MSZP, az SZDSZ és személyesen Demszky Gábor 2006-os ígéreteinek. Van olyan vállalás, amelynek épp az ellenkezője történik. Például a „folyatjuk a fürdőfejlesztéseket” című fejezettel szemben Budapesten, a gyógyfürdők egykori városában jelenleg több fürdőt – köztük az európai hírű erzsébeti „jódos-sóst” is – eladásra jelöltek ki, a privatizáció egyelőre csak az érdeklődés hiánya miatt maradt el.
Baloldali celebek neve is előkerülhet Lakatos Márk szexuális botrányával kapcsolatban - videó