Teljes a káosz a városházán

Nemcsak belpolitikai, illetve pártpolitikai következményekkel járt az MSZP és az SZDSZ EP-választási veresége, hanem a fővárost irányító balliberális koalíció is a bukás szélére sodródott, programjuk gyakorlatilag lenullázódott. A Demszky Gábor főpolgármester vezette Budapesten nem csak a beígért fejlesztések kerültek veszélybe, immár a napi működést sem tudják biztosítani.

2009. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a június 7-i uniós választáson kétszázalékos támogatottságot elérő SZDSZ főpolgármestere – egyes belső információk szerint – akár ismét pártelnök lehet, a tizenkilenc éve posztján lévő Demszky Gábort és a mögötte álló MSZP–SZDSZ-koalíciót a Budapesten is bekövetkezett egyértelmű vereség szinte azonnal megingatta. A városházán már a kudarc másnapján jelentkeztek a szétesés jelei: az addig olajozottan működtetett főpolgármesteri kabinetnek nevezett városvezetői tanácskozást elhalasztották. Másnap hivatalosan is beismerték, amiről korábban lapunk is beszámolt, hogy a Margit híd legalább nyolc évet késő felújítása legalább kétszer annyiba kerül, mint azt korábban állították. A tizenhárommilliárd forintos keret megduplázása is kevés lenne a korábban nagy ívűnek hirdetett uniós fejlesztéshez, ezért az 1-es és a 3-as villamos 44 milliárd forintosra becsült – szintén EU-forrásokból remélt – útvonala meghoszszabbításának elhagyását fontolgatják.
Veszélyben a működés
Bár a Népszavában arról adtak hírt, hogy akár állami támogatást is kaphatna a főváros, roppant csekély a valószínűsége, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a kormány ilyen nagyságrendű összeget előteremtene. Egyrészt a központi költségvetés mozgástere több mint szűk, másrészt már hetekkel ezelőtt bizonyossá vált: a Bajnai-kabinet még a csőd szélén álló, végletekig eladósodott BKV-n sem tud segíteni. Gyurcsány Ferenc volt kormányfő fél éve még 30 milliárd forintnyi többletjuttatást ígért nemcsak Demszky Gábornak, hanem a sztrájkjukat emiatt elhalasztó szakszervezeteknek is.
Mára a fővárosi képviselőségről lemondatott erzsébetvárosi polgármester, a súlyos bűncselekmények gyanújával előzetes letartóztatását töltő MSZP-s Hunvald György helyére jelölt, két és fél óránál nem többet dolgozó III/II-es Kivágó Iván Györgyné szavazatával a Fővárosi Közgyűlésben több hónapos késéssel áterőszakolt önkormányzati költségvetés gyakorlatilag megbukott. Hiába állították róla a város vezetői, hogy fejlesztésközpontú, amikor éppen a városházi beruházások dőlnek be sorra. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője folyamatosan felhívta az illetékesek figyelmét a helyzet tarthatatlanságára, a napokban a Főpolgármesteri Hivatalban történtek azonban azt mutatják, immár a napi működés került veszélybe. A pályázatok kiírásában döntési jogkörrel rendelkező pénzügyi és közbeszerzési bizottság a főpolgármester politikai nyomásgyakorlása ellenére kétszer is határozatképtelennek bizonyult a koalíciós képviselők sajátságos obstrukciója miatt.
Alig egy héttel az EP-voksolás után és több mint egy évvel a következő önkormányzati választás előtt a budapestiek előtt nyilvánvalóvá vált: nemcsak Demszky Gábor, hanem szocialista helyettesei is kudarcot vallottak, így a középpárttá zsugorodott MSZP-ben a jövő emberének tartott Hagyó Miklós, akárcsak a korábban II. kerületi polgármesterként leszerepelt Horváth Csaba.
Demszky Gábor és társai hivatalos ígéreteinek legfőbb dokumentuma a 2006. októberben készült, de csak 2007. februárban aláírt, az MSZP és az SZDSZ fővárosi frakciói közötti koalíciós megállapodás, amelynek negyven pontja közül jó, ha tizenkettő megvalósul az elképzelések szerint – írtuk csaknem egy évvel ezelőtt. A dokumentumok szerint akkor kétharmadosra becsült kudarc egy esztendő alatt szinte teljessé vált, ami megvalósult vagy folyamatban van, az sem úgy és akkor készül el, ahogy ígérték nekünk.
Késnek a beruházások
Nézzük ismét: „2010-re befejezzük a négyes metró építését. 2009-ben a Baross térig, 2010-ben a Bosnyák térig jár majd az Etele térről az új metró.” A nemcsak Európa-, hanem már világszerte is botrányosnak tekintett beruházás olvasóink által jól ismert részleteinek felidézése nélkül is köztudott: 2012 előtt nem utazhatunk a metrón, szakemberek szerint pedig az eredetileg számított költségek háromszorosánál is többet, csaknem 600 milliárd forintot vesznek ki a zsebünkből, Brüsszelben pedig csaknem egy év is kevés volt arra, hogy döntésre alkalmasnak tekintsék hazánk uniós pályázatát. A következő ígéretből szintén nem lett semmi, hiszen a kettes metró vonalán nem közlekedik új szerelvény, azokat még mindig csak tesztelik. „Felgyorsítjuk az M0-s körgyűrű építését”– írták Demszkyék megalapozatlanul, az állami feladat ellátásához jogkörük sincs. Az aquincumi híd már a városháza hivatalos dokumentumainak sem része mióta tavaly ősszel Gyurcsány közölte Demszkyvel: nincs pénz. A Margit híd utoljára 2008-ra ígért felújítását már említettük, a Szabadság híd tatarozása „csak” 7-8 hónapot késett, és a Duna teljes körű tisztítása is megkérdőjeleződhet azután, hogy a csepeli szennyvíztisztító beruházásától – közbeszerzési szabálytalanságok miatt – ez évben vont el tízmilliárd forintot az unió.
Az már rég nem igaz, hogy „folytatjuk a kormánnyal közös 1 + 1 forintos útfelújítási programot”, az idei terveknek a felét sem tudják teljesíteni. A villamosfejlesztési program leállása realitás, a méregdrága parkolási díjak ellentételezéseként ígért
P + R parkolóépítést pedig teljes egészében az EU-forrásokra alapozták. Mint megírtuk, már tavaly sem volt esély arra, hogy felgyorsítsák a BKV-közlekedés menetidejét, ehelyett egy friss tanulmány további járatritkításokat szorgalmaz, 2010-ig nem lesznek itt új közlekedési csomópontok, az átmenő belvárosi forgalmat pedig csak látványterveken, illetve a fideszes vezetésű V. kerületben szorítják ki.
Negyvenből nulla
A kerékpárút-hálózat kiépítése szintén a hetekben állhat le, a Moszkva tér felújítását pedig már nyolc éve ígérik a budaiaknak. Az emberek tovább várhatnak erre, mint ahogy a fővárosi aluljárók és a pályaudvarok környékének rendbetételére, a városi rendőrség létrehozására vagy az akadálymentesítésre. Az oktatás és az egészségügy fejlesztése helyett Budapesten folyamatosan leépülnek ezek a közszolgáltatások, a kultúrára pedig egyre kevesebbet költ a város, nemzeti hagyományaink, a magyar kultúra helyett pedig a főpolgármester úgynevezett multikulturalizmusát támogatják az adófizetők pénzén.
A tételesen nem részletezett negyven pontból mára egy sem maradt, amely maradéktalanul megfelelne az MSZP, az SZDSZ és személyesen Demszky Gábor 2006-os ígéreteinek. Van olyan vállalás, amelynek épp az ellenkezője történik. Például a „folyatjuk a fürdőfejlesztéseket” című fejezettel szemben Budapesten, a gyógyfürdők egykori városában jelenleg több fürdőt – köztük az európai hírű erzsébeti „jódos-sóst” is – eladásra jelöltek ki, a privatizáció egyelőre csak az érdeklődés hiánya miatt maradt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.