Belakni a csend luxusát

Európa legjobb tenorszaxofonosa a dzsesszhez a világzene és a klasszikus zene felől közelítők szerint ma Jan Garbarek, aki szűk negyvenéves pályája alatt nagykövete lett a skandináv életérzésnek. Május végén egy elismert kamarakórussal adott koncertet a Szent István-bazilikában, július 24-én pedig Veszprémbe látogat, ezúttal saját kvartettjével. Jan Garbareket oslói otthonában értük el.

Klementisz Réka
2009. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A régizene rokon a folkkal; teljességet hordoz magában. Bár a folk felől érkeztem, azonnal kötődtem hozzá, így született meg a közös munka, aztán sorban a lemezek – utalt legutóbbi magyarországi koncertjére és annak vendégszereplőire, az Európa egyik legjobb kamarakórusának tartott brit The Hillard Ensemble-re Garbarek, akikkel a kilencvenes évek eleje óta több régizene-alapú lemezt is rögzített. – A koncertekhez nem viszonyulok különleges módon, a közönségre bízom, hogy ki-ki maga döntse el a végén, neki többet jelentett-e egy zenész egyszerű fellépésénél. Élvezem, amit játszom, a többire, azt hiszem, nincs befolyásom – magyarázta azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy a rendszerint szakrális terekben adott közös koncertekre önálló fellépéseihez képest másképp tekint-e. – A legfontosabb, bármilyen koncertről legyen is szó, hogy mindig képes legyek uralni a hangszeremet. Ehhez pedig elengedhetetlen a napi gyakorlás. A hangszerrel megteremtett összhang nélkül az improvizáció sem működhet. Ha a The Hillard Ensemble-lel zenélek, attól a pillanattól kezdve, hogy meghallom az éneküket egy olyan különleges helyen, mint legutóbb Budapesten a Szent István-bazilika, csak a térben rezgő zenére figyelek, felelek rá, a rögtönzés által kapcsolatba lépek vele – tette hozzá.
A sokak által nehezen érthetőnek bélyegzett skandináv dzsessz, és saját zenéjének értelmezése Garbarek szerint semmiben nem különbözik a legegyszerűbb népdal befogadásától: – Nem hiszem, hogy akár az én, akár más zenéjének megértésében jelentősége lenne a kulturális különbségeknek. Úgy gondolom, hogy minden zene gyökere a népzenéből ered, és nem tesz egyebet, mint reflektál a minden emberi életben egyformán előforduló élethelyzetekre, kulturális háttértől függetlenül. Egy altató, egy induló vagy egy sirató, függetlenül attól, hogyan szólaltatják meg, mindenhol a világon egyet jelent.
Jan Garbarek autodidakta módon tanult meg szaxofonozni, még húszéves sem volt, amikor többek között Terje Rypdallal, a skandináv dzsessz avantgárd irányzatának leghíresebb gitáros-zeneszerzőjével közösen alapított kvartettjével már amatőrversenyt nyert. A hetvenes években játszott Keith Jarrett-tel, Bill Frisell-lel és Charlie Hadennel is, majd egy rövid avantgárd kitérő után melodikus, mély érzelmi töltésű albumokat rögzített. – A saját zeném stílusának megítélése nem feladatom, nem is foglalkozom vele. A dzsesszről egyébként szűkebb felfogásban gondolkodom, mint manapság szokásos. A dzsessz véleményem szerint Louis Armstronggal, Charlie Parkerrel, John Coltrane-nel és a nagy generációval véget is ért. Ami utána jött – akár Miles Davis, akár a The Weather Report – már valami más – foglalta össze a műfaji besorolásokkal kapcsolatos véleményét. Garbarek szerint még a szférák zenéjét idéző hangok megszólaltatásánál is van, ami nagyobb boldogságot szerez egy zenésznek: – A csendet minden zenénél többre tartom. A hangok hiányát. Ha tehetem, elautózom Oslóból a hegyekbe; van ott egy kis házam. Zenét írni is ott szeretek. Kecskék és tehenek távoli hangja mellett. A csend luxusában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.