Csak tíz légicég marad

Míg a SkyEurope a csődbiztost várhatja, a Wizz Air a térség fő légitársaságává nőheti ki magát. Váradi József, az utóbbi cég vezérigazgatója szerint komoly átalakulás előtt áll az európai légi utasszállítási piac, amire a drágának számító Budapest Airportnak is fel kell készülnie.

Bodacz Péter
2009. 07. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly átalakulás és csődhullám előtt áll az európai légiforgalmi piac. A társaságok nagy része tönkremegy, és néhány éven belül mindössze öt diszkont- és ugyanennyi hagyományos légitársaság szállítja majd az utasokat. Az előbbiek a kontinensen belül, az utóbbiak pedig a földrészek között utazókért versenyez majd – állítja a Wizz Air fapados légitársaság vezérigazgatója. Váradi József minderről annak kapcsán beszélt, hogy a minap csődvédelmet kért a SkyEurope szlovák diszkont-légitársaság, miközben a Wizz Air ötven új Airbus 320-as repülőgép beszerzéséről írt alá szerződést. Az idén 7,5 millió utassal számoló, hazánkban bejegyzett cég első embere a lényegében azonos profilú SkyEurope csődjét abban látja, hogy e cég 35 százalékkal drágábban üzemelteti repülőgépeit, amit a gazdasági válság közepette nem lehet lenyelni. A SkyEurope csődvédelmének bejelentése után sajtóértesülések szerint a társaság több gépét is feltartóztatták a repülőtereken, azaz nem sikerül teljesíteni azon vállalásukat, hogy az eljárás ideje alatt is zavartalanul üzemeltetik járataikat. – A paródia közeli helyzetért a szlovák légügyi hatóság a felelős. A SkyEurope felfüggesztése esetén lehetséges, hogy a szlovák piacra is betennék a lábukat – fejtette ki Váradi József, hangsúlyozva: a Wizz Air ma a legnagyobb kelet-közép-európai légitársaság, legalábbis az utasszám alapján. Magyarországon és Lengyelországban a diszkont légi utasszállítási piacon 45 százalék körüli a cég részesedése, 60 százalék feletti Bulgáriában, illetve 93,4 százalék Ukrajnában.
Az igazgató a magyar piac problémájának nevezte, hogy a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport magas tarifái megnehezítik az alacsony költséggel üzemelő cégek helyzetét. – Magyarországon érezteti leginkább hatását a recesszió. A Wizz Air Magyarország iránt elkötelezett, de hogy Budapest milyen arányban részesedik a cég növekedéséből, nagymértékben függ a későbbi áraktól – mutatott rá a cégvezető. Szavai szerint a Wizz Air 20-30 százalékos növekedési tervének a felét jelenlegi piacaiktól, a másik felét új régiók – balkáni országok, Oroszország, Törökország – meghódításával teljesítené.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.