(J)elzálogosított ország, bedőlt ingatlanok

Kocsis B. Mihály
2009. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági világválság részét képező jelzáloghitel-válság okairól, gazdasági hatásairól, a piacra és a nemzetgazdaságokra gyakorolt hatásáról számos elemzés, publikáció olvasható, a jelenség magyarázatára mind a hazai, mind a külföldi média számos kísérletet tett. Tudjuk, elsődleges kiváltó oka az volt, hogy Amerikában és Nyugat-Európában a fogyasztásnövekedést hitelekkel katalizálták, hogy a bankok olyan jelzáloghitel-konstrukciókat hoztak létre, amelyeket a piacon lehetett értékesíteni. Tehát a hitelekre újabb hiteleket építettek, vagyis a pénzügyi globalizáció azon technikáját alkalmazták, amely virtuális, talmi, nem létező struktúrákat „mozgat”, amely a bérek, a fizetőképes kereslet növelése nélkül próbálja növelni az eladásokat. Egyesek – nem járva messze a valóságtól – a neoliberális gazdaságpolitika válságáról és csődjéről beszélnek a mostani válság kapcsán, amely nézetet természetesen a hazai politikai és gazdasági elit, és az őket kiszolgáló média nem osztja. Tavaly nyáron az Élet és Irodalom című hetilapban az alábbi megállapítások jelentek meg a hitelválság kapcsán: „A tényadatok ma még nem adnak okot aggodalomra: a magyar bankrendszer kellően stabil, jövedelmezősége megfelelő, tőkével kellően ellátott, fedezetet nyújtanak a várható hitelezési veszteségekre. A problémás kölcsönök aránya csak lassacskán nő…”
Azóta látjuk, némi aggodalomra mégiscsak okot ad, hogy a magyarországi hétszázezer körüli devizahitel negyven százalékánál már késnek a törlesztéssel, hogy a Magyar Bankszövetség adatai és becslései alapján a lakáshitelek egy százalékát az idén végrehajtják, vagyis hétezer család veszítheti el lakását. Tudjuk azt is, hogy a magyarországi jelzáloghitel-válság gazdasági hatásai a többi országhoz képest sokkal pusztítóbbak, a forint elképesztő méretű gyengülése, az ingatlanárak csökkenése, a külföldi jegybankok kamatemelése miatt, amely hatásokat felerősíti az ország különösen nagy mértékű kiszolgáltatottsága és védtelensége a globalizációs hatások ellen, amely az utóbbi húsz, de különösen az utóbbi hét év felelőtlen szocialista „kormányzásának” törvényszerű következménye.
A magyarországi jelzáloghitel-válság gazdasági okainak és következményeinek számbavételénél azonban nem hagyható figyelmen kívül azoknak a szociális hatásoknak a vizsgálata, amelyek a gazdasági válság következményeként a meglévő már amúgy is rendkívül súlyos szociális válságot felerősítve határozzák meg több tízezer ember életét. Mi lesz azokkal, akik nem tudják fizetni a megnövekedett törlesztőrészleteket, mi lesz azokkal, akik elveszítik munkájukat, otthonukat?
A mostani jelzáloghitel-válságot mindenekelőtt célszerű elhelyezni (időben és intenzitásban) abban a szociálisválság-spektrumban, amely a kilencvenes évek elejétől kezdődően lineárisan növekedő pályát befutva eredményezett mára tömeges munkanélküliséget, szegénységet, nélkülözést, gyermekéhezést, nyomort és több mint hárommillió létminimum alatt élő tengődőt a szocialista–szabad demokrata csoportosuláshoz végsőkig lojális szociálpolitikai elit asszisztálásával. A mostani válság és szociális hatásai mindenekelőtt két dologban különböznek a szociális válság korábbi jellemző elemeitől: gyors lefolyásukban és abban, hogy olyan társadalmi rétegeket is érintenek, amelyek eddig többé-kevésbé távol tudtak maradni a szociális válságtól, vagyis a nem tradicionálisan szegény rétegeket. A munkanélküliséget, a közüzemi díjhátralék-problémát, a sokgyerekes családok szegénységét, a hajléktalanságot, a nyugdíjasok létbizonytalanságát stb. mind-mind egy hosszabb, elhúzódó lecsúszás jellemzi, ezzel szemben a jelzáloghitelek miatti eladósodás következtében igen hamar, néhány hónap alatt bekövetkezhet egy drasztikus tulajdon- és otthonvesztés. Ráadásul a szegénységben, nincstelenségben, hajléktalanságban élők többsége kényszerűségből rendelkezik azokkal a túlélési technikákkal, amelyekkel a hitelválság miatt bajba kerültek többsége nem, ezért a válság hatásai teljesen felkészületlenül érik őket. De maga a szociális ellátórendszer sincsen felkészülve ilyen nagyságrendű probléma kezelésére, sem a szociális törvényben szabályozott pénzbeli ellátásoknál, sem a természetben nyújtott szociális ellátásoknál nem találunk olyan segítséget, amely megoldást jelenthetne a problémára (az adósságkezelési szolgáltatás – amely a közüzemidíj-hátralék problémáját lett volna hivatva kezelni – teljes csődje is óvatosságra int e tekintetben).
Arról, hogy a lakásukat elvesztő jelzáloghitelesekkel mi történik, nincsenek sem adatok, sem tapasztalatok. Ám a televízióban sugárzott néhány riportból, a környezetünkben élő bajba került család sorsát figyelemmel kísérve körvonalazódnak a lehetséges utak. A legtöbben talán ismerősnél, rokonnál próbálják meghúzni magukat, néhányan albérletet próbálnak keresni, mások elvesztett tulajdonjogú volt lakásukat bérlik a jelzáloghitelt folyósító banktól, és talán nem kevesen a szociális ellátórendszerben jelennek majd meg, elsősorban a hajléktalanellátásban, átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben, hajléktalan- szállókon, vagy Családok Átmeneti Otthonában. Azt sem tudjuk pontosan, hogy a magyarországi hétszázezer devizahiteles mely társadalmi rétegekből kerül ki, hiszen sokan és sokféle célból vettek fel devizahitelt: felújításhoz, korszerűsítéshez, meglévő hiteleik törlesztésére, más hitelek kiváltására, áruvásárlásra, új lakás vásárlására, vagy egyszerűen személyi hitelként, ingatlanfedezettel. Magyarországon a lakossági megtakarítások alacsony aránya következtében a hitelek 45 százalékánál az ingatlant használják fedezetül, és a lakossági fogyasztás tíz százalékát is jelzálogkölcsönökből finanszírozzák (mindkét arány kiugróan magas akár a régió, akár a világ országaival összehasonlítva). A forint árfolyamesése következtében pedig (különösen a jen- és svájcifrank- alapú hiteleknél) nemritkán ötven százalék feletti mértékben emelkedett a törlesztőrészlet.
A hajléktalanokkal foglalkozó szervezetek mindenesetre arról számolnak be, hogy érezhetően növekszik azoknak a száma, akik hozzájuk fordulnak, akik új hajléktalanként jelennek meg a rendszerben. Ők azonban feltehetőleg még nem a jelzáloghitel-válság következtében utcára került emberek (ennyire gyorsan azért nem mutatkoznak a hatások), hanem azok, akik az egyre fokozódó szegénység, a nyomor, a súlyos szociális válság, vagy éppen a közüzemidíj-hátralékok miatt váltak hajléktalanná. A jelzáloghitel-válság kapcsán számítanunk kell arra, hogy a regnáló politikai elit és a hozzá lojális szociálpolitika megpróbálja a súlyos szociális válság hatásait, az utóbbi évek tehetetlenségét, a társadalmi feszültségek egy részét a világválsággal kimagyarázni, hiszen „válság van”, „erről mi nem tehetünk” stb., amely kommunikációs mechanizmust már megtapasztalhattuk a válság pénzügyi-gazdasági vonatkozásában.
A mostani jelzáloghitel-válság nemcsak önmagában rendkívül súlyos szociális probléma, hanem azért, mert összeadódva a már meglévő, és szociális katasztrófával fenyegető egyéb problémákkal (szegénység, meredeken növekvő munkanélküliség, kilátástalanság, létbizonytalanság, ökológiai problémák, a nyugdíjrendszer zavarai, népességfogyás stb.) beláthatatlan társadalmi konfliktusok kialakulását is eredményezheti.
A probléma kezelése sem egyszerű, hiszen annak megállapítása is kétséges eredménnyel járna, hogy ki milyen mértékben felelős a kialakult helyzetért, hiszen a hiteleket felelőtlenül kínáló bankrendszer, az állam és maga a hitelt felvevő is hibáztatható valamilyen mértékben, de a felelősség megállapításán túl fontos lenne valamilyen (a felek egyenlő kockázatvállalásán alapuló) megoldást keresni a megnyugtató megoldás érdekében, amelyben mégiscsak az államnak kellene a legnagyobb szerepet vállalni. Ebbe az irányba mutat az „Otthonvédők” javaslata, amely szerint a jelzáloghitellel terhelt ingatlan tulajdonjoga végrehajtás esetén ne a bankra, hanem az államra szálljon, és később (a törlesztőrészletek kifizetése esetén) a volt tulajdonosnak lehetősége legyen azt visszakapni, vagy hogy a jelenlegi adósságokat ütemezzék át. Ám ezzel kapcsolatban fogalmazták meg azt a (valljuk meg, kissé illuzórikus és túlzó) elképzelést is, amely szerint garantálni kellene Magyarországon a lakhatáshoz való jogot. Sajnos nem tekinthető a helyzet megoldását elősegítő lépésnek az a napokban a parlamentben megszavazott törvény, amely szerint a jelzáloghitellel terhelt és bedőlt ingatlanokra a helyi önkormányzatoknak elővásárlási joguk lesz, hiszen a túlélésért küzdő önkormányzatok többségének nincsen forrása erre (a törvény többletforrást természetesen nem biztosít ehhez). A probléma tehát marad, ráadásul úgy, mintha a kormány mindent megtenne ennek a súlyos helyzetnek a megszüntetése érdekében.

A szerző szociális munkás, szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.