Kísérlet a véleményszabadság korlátozására

Gulyás Gergely
2009. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hatalomból tíz hónapon belül távozó szocialista kormány az elmúlt hétéves jogalkotási tevékenysége során nem volt hajlandó tudomásul venni, hogy a magyar alkotmány a rendszerváltozáskor történt módosítások óta a nemzetközi egyezményekkel és az alkotmánybírósági gyakorlattal összhangban az állampolgárok számára alapvető szabadságjogokat garantál. Ezeket az állam nem csupán nem vonhatja el, hanem jellegük szerint néhányat a kormányzati hatalommal szembeni gyakorlásuk esetén is biztosítani hivatott. A szocialisták az általuk utcai politizálásként emlegetett gyülekezési jog gyakorlásával szembeni ellenérzéseiken túl különös megvetést éreznek az alkotmány 61. §-ának (1) bekezdése iránt, amely szerint „a Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra”. Az MSZP az országot romboló politikájának következményeként kialakult szélsőséges véleményekre nem hatékony kormányzással, hanem a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozásával akar válaszolni. Ma, az Országgyűlés utolsó ülésnapján is erre tesznek kísérletet.
Mivel a kérdés politikai interpretációjakor számtalan nemzetközi hivatkozással szembesülhetünk, tisztázni érdemes, hogy európai összehasonlításban a véleménynyilvánítás szabadságának Magyarországon kialakult gyakorlata megengedőnek, de távolról sem a legtoleránsabbnak minősül. Míg az angolszász jogi szabályozásban a véleménynyilvánítás szabadsága rendkívüli helyzetektől (például szükségállapot) és néhány speciális tárgytól (állam, hivatali és szolgálati titok) eltekintve szinte korlátlan, addig Németországban a szövetségi alkotmánybíróság e hónapban született határozata még a nemzetiszocialista időszak dalai éneklésének büntetőjogi szankcionálását is megengedi. Magyarországon a XX. század diktatúráinak több évtizedes szorításából megszabadulva a rendszerváltozáskor, majd a jogállami működés zavartalan éveiben, a Medgyessy-kormány hatalomra kerüléséig közmegegyezés övezte azt a – döntően az Alkotmánybíróság (AB) által kialakított – gyakorlatot, amely csak abban az esetben teszi lehetővé a szélsőséges vélemények megfogalmazóinak büntetőjogi elítélését, ha hangoztatott nézeteik objektív mérce szerint alkalmasak arra, hogy másokat erőszakos magatartásra indítsanak. Az Alkotmánybíróság 1992-ben a véleménynyilvánítás szabadságának büntetőjogi korlátozásával kapcsolatosan megsemmisítette a büntető törvénykönyv azon rendelkezését, amely büntette a faji, vallási, etnikai csoportokkal szembeni lealacsonyító kifejezések használatát, ugyanakkor alkotmányosnak minősítette a közösség elleni izgatás tényállásának a fent részletezett tartalommal egyező szankcionálását. (30/1992. (V. 26.) AB-határozat) A taláros testület ekkor kialakult és azóta is következetesen érvényesített gyakorlata szerint a véleménynyilvánítás szabadsága más jogokkal való ütközés esetén is kiemelt védelmet érdemel, mivel e szabadságjog „a plurális, demokratikus társadalom alapvető értékei közé tartozik”.
Az alkotmányosságot az elmúlt évek kormányzati gyakorlata alapján a hatalom teljességére való törekvés gátjának tekintő szocialisták (és kiemelten az ügyben dicstelen szerepet vállaló Bárándy Péter volt igazságügyi miniszter, majd a tőle a stafétabotot átvevő fia, Bárándy Gergely szocialista képviselő) 2002 óta eddig négy alkalommal tettek kísérletet a véleménynyilvánítás szabadságának esztelen korlátozására. (Példának okáért aligha lehet ép ésszel megmagyarázni a polgári törvénykönyvnek azt a módosítási kísérletét, amely egy adott kisebbségre nézve sértő megnyilvánulás esetén a közösség valamennyi tagja számára kereseti és kártérítési jogot biztosított volna.) E próbálkozások valamennyi esetben maradéktalanul alkotmányellenesnek bizonyultak. Elismerés illeti Sólyom László köztársasági elnököt, aki valamennyiszer megtagadta a később alkotmányellenesnek bizonyult jogszabályok aláírását, és azokat előzetes normakontrollra az Alkotmánybírósághoz küldte. Az államfő logikus, kristálytiszta, az elfogadott törvényeket ízekre szedő beadványaiból, majd az ezekkel összhangban álló, a jogszabályokat megsemmisítő alkotmánybírósági határozatokból a kezdeményezők is megtanulhatták volna azt, amit jogi tanulmányaik során elmulasztottak. A szocialista párt azonban az alkotmány megismerése és elfogadása helyett még mélyebbre süllyed. Az Országgyűlés mai ülésnapján az alkotmányt a következő szöveggel egészítenék ki: „a nemzeti, etnikai, faji vagy vallási gyűlölet keltését, valamint a faji felsőbbrendűségre vagy fajgyűlöletre alapozott eszmék terjesztését a büntető törvény akkor is szigorúan bünteti, ha az mások alapvető jogát vagy a köznyugalmat közvetlenül nem sérti vagy veszélyezteti”. Ezzel szemben az Alkotmánybíróság a gyalázkodás tényállásának megsemmisítésekor úgy foglalt állást, hogy ha „a sértő kifejezés a körülmények folytán nem jár annak a veszélyével sem, hogy egyéni jogokon sérelem esne”, akkor „a köznyugalom ilyen elvont veszélyeztetése nem elégséges érv ahhoz, hogy a véleménynyilvánítási szabadságot büntetőjogi büntetéssel alkotmányosan korlátozni lehessen”. A mostani javaslat szándéka egyértelmű, az alkalmazni kívánt technika pedig a múlt ismerete nélkül is egyértelműen beazonosíthatóvá teszi, hogy a magyar politikában melyik politikai erő egy totalitárius diktatúrát fenntartó párt utódszervezete.
Mivel az Alkotmánybíróság döntéseinek egyetlen mércéje az alkotmány, ezért fogalmilag kizárt, hogy a testület az alaptörvény szövegének alkotmányosságát vizsgálja. Még világosabban: az alkotmány nem lehet alkotmányellenes. Ezért a szocialisták sorozatos kudarcaik után most úgy akarnak előnyre szert tenni a Jobbikkal folytatott népszerűségi versenyben, hogy az Alkotmánybíróság előtt többször elbukott alkotmányellenes jogkorlátozás alkotmányba történő beemelését szorgalmazzák. Ez a kezdeményezés a szocialisták együgyűségét bizonyítja. Miközben rettegnek egy leendő Fidesz-kormány kétharmados többségétől és az ezzel együtt járó – általuk vizionált – alkotmánymódosítási szándéktól, addig utolsó erejükkel precedenst teremtenek egy olyan alkotmánymódosítási kísérletre, amely az általuk kívánatosnak ítélt alkotmányellenes gyakorlatot iktatná az alaptörvénybe. Noha ők is tudják: a valamennyi képviselő kétharmadának támogatását igénylő javaslat elfogadására nincs esély. Miután a hasonló tárgyú alkotmányellenes kezdeményezéseket elutasító Fidesz-frakció önmagában több mint egyharmad, a módosító javaslat sikere kizárt. A cél azonban nem is ez. Az indítvány célja egy olyan szocialista szándéknyilatkozat megfogalmazása, amely a párt számára az olcsó politikai haszonszerzés lehetőségével kecsegtet. Konkrétan azoknak a szavazóknak a megtartásával vagy visszaszerzésével, akiknek a valóban létező félelméért sokkal inkább az MSZP és az általa teremtett közállapotok, semmint a Jobbik felelős. Hiszen a Jobbik maga is következménye, nem pedig előidézője a félelemnek. Ma ugyanis a félelemre és a félelemkeltésre nem a jogszabályok hiányosságai, hanem a szocialista kormányzás hibái szolgáltatnak alapot. Az állam nem azért esett szét, mert rossz az alkotmány, hanem mert a saját hazájukért felelősséget nem viselő kormánypárt(ok) alkalmatlanok az ország vezetésére. Az pedig tragikomédia, hogy a szocialisták ennek beismerése helyett az egyik legfontosabb szabadságjog, a véleménynyilvánítás alkotmányos alapjoga ellen indítanak támadást.
A demokratikus politikai kultúra próbája, hogy a társadalom és a politikai elit különbséget tud-e tenni a sértő, lealacsonyító vagy ok nélkül bántó, illetve a nyíltan gyűlöletre uszító vélemények között. Míg a demokratikus elkötelezettség és a hazánkban pillanatnyilag nem létező politikai kultúra tisztelete az előbbiekkel való azonosulást is kizárja, addig büntetőjogi következményei csak a véleménynyilvánítás olyan szélsőséges formáinak lehetnek, amelyek objektív megítélés szerint alkalmasak arra, hogy másokat erőszakos magatartásra indítsanak. Ahhoz, hogy Magyarországon a jogállam demokratikus működése helyreálljon, az ellenzéknek és a kormánynak egyaránt értenie és érvényesítenie kell az Alkotmánybíróság véleményét, mely szerint „a politikai szabadságjogok korlátozása nemcsak azokat sújtja, akik élni kívánnak jogaikkal, hanem a társadalom egészét, így azokat is, akikre hivatkozással az állam a jogkorlátozás eszközéhez nyúl” (561/B/2002. AB-határozat).

A szerző ügyvéd, a Szabadság Kör tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.