Bár az áprilisinál kisebb mértékben, de májusban is folytatódott a magyarországi mobilpiac szűkülése. A hónap végén az áprilisinál közel 79 ezerrel kevesebb, összesen 11,912 millió ügyfele volt a három magyarországi mobilszolgáltatónak – közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), amelynek adatai szerint májusban a száz főre jutó előfizetések száma az egy hónappal korábbi 119,6-ról 118,9-re csökkent. A hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyák száma alapján májusban a Vodafone piaci részesedése 21,17 százalékról 21,07 százalékra csökkent, a T-Mobile részesedése 43,97 százalékról 44,07 százalékra, a Pannoné pedig 34,86 százalékról 34,87 százalékra emelkedett. A hatóság által közzétett májusi adatok alapján 63 ezerrel, 10,636 millióra csökkent a mobilszolgáltatók forgalmat generáló (az előfizetéssel rendelkező, illetve az utolsó három hónapban hívást indító vagy fogadó) ügyfeleinek száma is.
A piaci zsugorodás okait firtató kérdéseinkkel megkerestük a mobilszolgáltatókat, amelyek – szemben a korábbi jövendölésekkel – a pénzügyi-gazdasági krízis ágazatra gyakorolt hatásait is megemlítették, ám nagyobb szerepet tulajdonítottak az ingyenes vagy kedvezményes SIM-kártyák lejárásának. Lakatos Péter, a Vodafone stratégiai igazgatója szerint alapvetően nem arról van szó, hogy több százezer ember egyik pillanatról a másikra eldobná mobiltelefonját, a mobilfelhasználók száma valójában nem csökken. A mobilszolgáltatók folyamatosan osztogatnak ingyen SIM-káryákat, részben különböző promóciókban vagy előfizetős telefonos csomagokban a készülékkel együtt. Ezek jelentős része – hangsúlyozta – inaktívvá válik, ezért egy idő után kikapcsolják a szolgáltatók. – Ez egy természetes folyamat, normális esetben kiegyenlítik ezeknek a kikapcsolásoknak a hatását az újabb kiosztott kártyák, de a válság miatt jelentősen visszaesett ezek száma, így a piac nem töltődik fel újra – fejtette ki Lakatos Péter, aki szerint a csökkenéshez valódi piaczsugorító hatások is hozzájárulnak. Erre példa, hogy a mind több megszűnő, rossz helyzetben lévő vállalat lemondja az előfizetéseket.
Ugyancsak az ingyenesen használható SIM-kártyák lejárásában látják a piaci mérséklődés okát a T-Mobilnál. A cég sajtóosztályán megkeresésünkre közölték: a kedvezményes vagy díjmentes SIM-kártyák ugyan lehetővé teszik a kipróbálást, mostanra azonban egyértelműen látszik, hogy ezek a vártnál kisebb számban váltak állandó kártyává.
– A piac egésze csökkenő fázisban van, ami a jelenlegi gazdasági helyzetet figyelembe véve nem meglepő. Ugyanakkor az emberek elsősorban a tartós fogyasztási cikkeken igyekeznek spórolni, és kevésbé a kisebb értékű műszaki termékeken, ideértve a mobiltelefonokat és az internetcsatlakozást biztosító modemeket – közölte érdeklődésünkre a Pannon vezérigazgatója. Anders Jensen szerint elsősorban azon előfizetéseket szüntették meg, amelyeket korábban egyébként sem használtak olyan gyakorisággal.
Dehogy vagy te ellenségkép!
