Megtorpant a növekedés

A promóciós SIM-kártyák lejárásával, valamint a válság miatt a megszűnés szélére került vállalkozások felmondott szerződéseivel hozzák összefüggésbe a szolgáltatók a mobilpiac néhány hónapja tapasztalható enyhe zsugorodását. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint májusban nyolcvanezerrel kevesebb ügyfele volt a mobiltársaságoknak, mint egy hónappal korábban.

Bodacz Péter
2009. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az áprilisinál kisebb mértékben, de májusban is folytatódott a magyarországi mobilpiac szűkülése. A hónap végén az áprilisinál közel 79 ezerrel kevesebb, összesen 11,912 millió ügyfele volt a három magyarországi mobilszolgáltatónak – közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), amelynek adatai szerint májusban a száz főre jutó előfizetések száma az egy hónappal korábbi 119,6-ról 118,9-re csökkent. A hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyák száma alapján májusban a Vodafone piaci részesedése 21,17 százalékról 21,07 százalékra csökkent, a T-Mobile részesedése 43,97 százalékról 44,07 százalékra, a Pannoné pedig 34,86 százalékról 34,87 százalékra emelkedett. A hatóság által közzétett májusi adatok alapján 63 ezerrel, 10,636 millióra csökkent a mobilszolgáltatók forgalmat generáló (az előfizetéssel rendelkező, illetve az utolsó három hónapban hívást indító vagy fogadó) ügyfeleinek száma is.
A piaci zsugorodás okait firtató kérdéseinkkel megkerestük a mobilszolgáltatókat, amelyek – szemben a korábbi jövendölésekkel – a pénzügyi-gazdasági krízis ágazatra gyakorolt hatásait is megemlítették, ám nagyobb szerepet tulajdonítottak az ingyenes vagy kedvezményes SIM-kártyák lejárásának. Lakatos Péter, a Vodafone stratégiai igazgatója szerint alapvetően nem arról van szó, hogy több százezer ember egyik pillanatról a másikra eldobná mobiltelefonját, a mobilfelhasználók száma valójában nem csökken. A mobilszolgáltatók folyamatosan osztogatnak ingyen SIM-káryákat, részben különböző promóciókban vagy előfizetős telefonos csomagokban a készülékkel együtt. Ezek jelentős része – hangsúlyozta – inaktívvá válik, ezért egy idő után kikapcsolják a szolgáltatók. – Ez egy természetes folyamat, normális esetben kiegyenlítik ezeknek a kikapcsolásoknak a hatását az újabb kiosztott kártyák, de a válság miatt jelentősen visszaesett ezek száma, így a piac nem töltődik fel újra – fejtette ki Lakatos Péter, aki szerint a csökkenéshez valódi piaczsugorító hatások is hozzájárulnak. Erre példa, hogy a mind több megszűnő, rossz helyzetben lévő vállalat lemondja az előfizetéseket.
Ugyancsak az ingyenesen használható SIM-kártyák lejárásában látják a piaci mérséklődés okát a T-Mobilnál. A cég sajtóosztályán megkeresésünkre közölték: a kedvezményes vagy díjmentes SIM-kártyák ugyan lehetővé teszik a kipróbálást, mostanra azonban egyértelműen látszik, hogy ezek a vártnál kisebb számban váltak állandó kártyává.
– A piac egésze csökkenő fázisban van, ami a jelenlegi gazdasági helyzetet figyelembe véve nem meglepő. Ugyanakkor az emberek elsősorban a tartós fogyasztási cikkeken igyekeznek spórolni, és kevésbé a kisebb értékű műszaki termékeken, ideértve a mobiltelefonokat és az internetcsatlakozást biztosító modemeket – közölte érdeklődésünkre a Pannon vezérigazgatója. Anders Jensen szerint elsősorban azon előfizetéseket szüntették meg, amelyeket korábban egyébként sem használtak olyan gyakorisággal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.