Motorbőgetés

Szerdán végleg eldőlt a kérdés, nem lesz jövőre ellen-Formula–1. A párizsi Motorsport Világtanács ülésén megállapodás született a Nemzetközi Automobil-szövetség és a Formula–1-es Csapatok Szövetsége között. A következő szezonban megmaradnak az idei szabályok, és Max Mosley, az automobil-szövetség elnöke sem jelölteti magát újra a szervezet élére az októberi választásokon, sőt mandátuma lejártáig már bele sem szól a sportág ügyeibe.

Fehér Zsigmond
2009. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmincöt évet adtam az életemből a Formula–1-ért. Ráment a házasságom, ezért holtbiztos, hogy nem hagyom szétesni – fogadkozott Bernie Ecclestone, a sorozat felvirágoztatója a The Times című újságnak. Ötvenkilenc éves történetének legnagyobb válságán van túl a motorsport királykategóriájának nevezett Formula–1. A vita középpontjában Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnökének személye és a pénz állt. Az utóbbi években folyamatos változások, változtatások jellemezték a sportágat. A FIA időről időre újabb szabálymódosításokat és technikai megszorításokat vezetett be. Ezt hol a futamok izgalmasabbá tételének szándékával indokolta, hol azzal, hogy a hatalmas költségvetéssel dolgozó istállók, mint a Ferrari vagy a McLaren, ne tudjanak túl nagy fölénybe kerülni a kisebb, szegényebb csapatokkal szemben. Nehézkesen, de mindig megszületett végül a megegyezés a változtatásokról. Éppen ezért senki nem gondolta volna, hogy Mosley néhány hónapja hozott döntése nyomán a csapatok vezetőinél végleg betelik a pohár, és a Formula–1-ből való kiválással kezdenek fenyegetőzni.
Történt, hogy Mosley a csapatok beleegyezése nélkül 45 millió eurós költségvetési határt vezetett be a jövő évi szezontól, ami elég rosszul érintené a Ferrarit, a McLarent s a Toyotát, amelyek szezononként 300–350 millió eurót költenek fejlesztésekre. A FIA elnöke a felháborodást látva hajlandó volt egy kicsit engedni. Kikötötte, hogy bármennyit lehet költeni az adott évben, de aki belül marad a 45 milliós kereten, kevésbe szigorú technikai feltételek szerint építheti meg versenyautóját. Ez azt is eredményezheti, hogy valaki kevesebb pénzből esetleg gyorsabb járművet tudna készíteni, mint azok, akik dollárszázmilliókat költenek el. Végül a FIA és a FOTA (Formula–1-es Csapatok Szövetsége), amelynek tagja a Ferrari-, a McLaren-, a Renault-, a BMW-, a Toyota-, a Brawn- és a két Red Bull-csapat, megállapodott abban, hogy eltöröljék a költséghatár alattiakra és felettiekre vonatkozó eltérő technikai szabályozást, de Mosley változatlanul kitartott azon álláspontja mellett, hogy a kiadásokat maximalizálni kell. Az elnök főként a válsággal indokolta ragaszkodását a költséghatárhoz, illetve, mint mondta, új csapatokra is szüksége van a sportágnak.
Tény, hogy a recesszió nehéz helyzetbe hozott sok autógyárat és beszállítót. Jól mutatta ezt a Honda váratlan kiválása a sorozatból, de mindezek ellenére a Formula–1-ben továbbra is stabil hátterű csapatok versenyeznek. Egyes vélemények szerint Mosley egyszerűen megijedt a japánok kivonulásakor, hogy idővel elfogyhatnak az istállók, ezért olyan kiutat választott, amellyel háromnegyed év alatt új tagok érkezését biztosíthatta volna a sorozatba.
Ecclestone azzal próbálta bomlasztani a FOTA egységét, hogy nyilvánosságra hozott évtizedekig titkolt adatokat arról, melyik istálló miként részesedett a Formula–1 bevételeiből (a közvetítések jogdíjaiból, a pályákkal való szerződések megkötéséből), de még ez sem gyengítette meg a tömörülést. Pedig a Ferrari a maga majdnem 100 millió eurójával messze a legtöbbet kapja a bevételekből, és ez más helyzetben valószínűleg visszatetszést váltott volna ki a többi csapatból.
A versenysorozat következő évadára a múlt hét végéig lehetett nevezni, de a határidőt csak az újonnan jelentkezők és két FOTA-n kívüli, de már a Formula–1-ben versenyző csapat, a Williams és a Force India tartott be. Mosely ezért kitolva a határidőt azzal a javaslattal állt elő, hogy a FOTA-s istállók is nevezzenek be, majd aztán ráérnek megvitatni a részleteket. Ebbe viszont a FOTA tagjai nem mentek bele, hiszen ha neveznek, már nem ők diktálják a feltételeket. Így a csapatvezetők javaslattal álltak elő, amelyben azt kérték, először beszéljék meg a vitás ügyeket, hogy ki mennyit kap, illetve tisztázzák a technikai szabályokat, és azt követően szívesen neveznek 2010-re. Már úgy tetszett, közelednek az álláspontok, mikor a Ferrari a múlt csütörtökön közölte, semmit nem enged a FOTA következő idénybeli követeléseiből, és szinte a FIA-val történő tárgyalásoktól is elzárkózott. Bejelentette, hogy saját versenysorozatot indít. A végleges nevezési listát azóta sem látta senki.
– Nem veszem komolyan, az egész csak magamutogatás és időhúzás, amelynek vége lesz 2010 eleje és márciusa között. Mindenki megnyugszik és versenyezni fog – nyilatkozta a váratlan bejelentés után a FIA elnöke.
Ezt követően a FIA perrel fenyegette meg a FOTA-t, mivel az számtalan szabályt szegne meg, amennyiben valóban beváltaná említett terveit, majd mutatva békülési és megegyezési szándékát, visszalépett a kilátásba helyezett pertől. „Úgy gondolom, inkább tárgyalnunk kellene, mint pereskedni” – nyilatkozta Mosley.
Természetesen elkezdődtek a találgatások, vajon életképes tudna-e maradni a Formula–1-re hajazó új sorozat. Újságírói és más szakvélemények szerint igen. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke szerint is, hiszen övék az összes nagy név mind a csapatok, mind a pilóták tekintetében: McLaren, Ferrari, BMW; Raikkönen, Hamilton, Alonso. Nem jelenthet problémát olyan tévécsatornák találása sem, amelyek hajlandó közvetíteni a futamokat, hiszen naponta alakulnak tévétársaságok. A FOTA azt is tervezte, hogy az új bajnokság irányítása átláthatóbb lesz, újabb résztvevőket fog vonzani, jobban odafigyel majd a szurkolók kívánságaira, beleértve az alacsonyabb jegyárakat is. A kétszeres világbajnok, Fernando Alonso úgy nyilatkozott a múlt héten, hogy az új sorozaté a jövő, és az eddigi Formula–1-nek annyi. Hozzátette, ez utóbbiban csak átlagos motorok, kis csapatok és névtelen versenyzők vesznek majd részt.
Max Mosley a múlt vasárnapi Brit Nagydíjon közölte, készen áll a FOTA-val történő további egyeztetésekre, valamint a felek álláspontjának közeledését bizonygatta a médiában. Ezt akkor Stefano Domenicali, a Ferrari, illetve Martin Whitmarsh, a McLaren főnöke egyaránt cáfolta.
– Eleget beszéltünk már. Közzétettük a közleményünket, az pedig eléggé egyértelmű volt. Már egy hete azon dolgozunk, hogy összeállítsuk a saját bajnokságunkat. Péntek óta semmi sem változott – nyilatkozta Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke az Autosport című szaklapnak.
– Nem várhatunk januárig azzal a döntéssel, hogy milyen irányba menjünk. Minden egyes nappal és héttel csökkenni fognak a megbékélés esélyei. Nem hiszem, hogy az új bajnokságban a csapatok működését nehezebb lesz finanszírozni, de amiatt sem aggódom, hogy nehezebb lesz szponzorokat találni az F–1-es logó hiányában – mondta a Brawn GP tulajdonosa az Autosport című lapnak. Mosley ezt cáfolva azt nyilatkozta, nem hiszi, hogy a FOTA képes saját bajnokság fenntartására, és meggyőződése szerint csak idő kérdése, hogy megoldódjon a FIA és a csapatok közötti vita.
És meg is oldódott, igaz, ehhez neki kellett megbuknia.
– Most már béke van, nem lesz szakadás. Egyetlen Formula–1-es világbajnokság marad, megegyeztünk. A kiadásokat két éven belül a kilencvenes évek szintjére csökkentjük – nyilatkozta Mosley a BBC-nek.
Egy biztos: a FOTA végig nyerésben volt. A FIA elnöke is tudta, hogy hatalmas bukás lenne új Formula–1-es versenysorozatot indítani nagynevű csapatok és sztárpilóták nélkül. Keveseket vonzana, a „nagyokkal” felálló bajnokság viszont annál többeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.