Oláh Pál (Győr): Nyugdíjas általános iskolai tanárként több alkalommal fogtam tollat a közoktatás és köznevelés témájával kapcsolatban. Az ifjúkori agresszió oka régóta ismert, számtalan okozati öszszetevője van. A felelősség is sokoldalú, de én most csak az oktatási rendszer és a család felelősségét említeném. A kisgyermeket a családi és társadalmi kölcsönhatás során is számtalan kedvezőtlen hatás éri. Az utóbbi évtizedekben egyre több az olyan család, ahol hiányosak vagy rosszak az oktatás, nevelés objektív és szubjektív feltételei. Ezekben a családokban a kicsiket – etnikai tradíció okán is – sok negatív hatás, kudarc éri, mert meghiúsulnak vágyai, célkitűzései. Ennek eredménye lehet apátia, súlyosabb esetben neurózis is, de a sokaknál érezhető frusztráció megnyilvánulásaként az agresszió is megjelenik, különösen akkor, ha a testi fenyítés jelen van. A hátrányos és veszélyeztetett környezetből óvodába, iskolába kerülő kicsik frusztráltsága esélytelenségük miatt többségében nő, így idegileg labilisak, feszültségük leginkább agresszivitásban oldódik, átmenetileg. A kriminalizálódás innen már csak pár lépés! Arról a kisgyermek nem tehet, hogy milyen családba születik, de hogy mivé válik, azért a társadalom, a közoktatás felel, egyszerűbben a társadalmi rend, az állam. Ha egy családban nincsenek meg az oktatás, nevelés objektív és szubjektív feltételei, akkor a felzárkózás lehetőségét, a korrekciót az állami közoktatásnak kell biztosítania. Az alapkészségek eredményes elsajátításához olyan közoktatási reform szükséges, amely nem az életkorhoz és osztálykeretekhez köti képzési rendszerét, hanem a tanuló minden oldalú körülményeihez, befogadási üteméhez, haladási tempójához igazodó intézményi rendszerhez. Mai közoktatási rendszerünk a gazdasági és az értelmiségi elit gyermekeinek kedvez, s ők jól is teljesítenek. A többivel, a tanulók közel kétharmadával nem törődik igazán, mint ahogyan a tanítókra kényszerített oktatás-lélektani abszurditások romboló hatásával sem. Az állam kötelessége lenne a társadalmi hátrányok korrigálása, biztosítani az eredményes képzés feltételeit, mert aki ebből kimarad, annak életminősége, készségeinek hiányosságai miatt kilátástalanságba süllyedhet.
Kerekes József (Budapest): Felháborítanak az állandósult dugók Budapesten. Most már tényleg nem lehet sem autózni, sem buszszal-villamossal közlekedni. Az egész város közlekedése összeroppant. Miért egy időben kezdenek tucatnyi felújítást-kivitelezést ugyanott, ugyanakkor (Margit híd és környéke)? A négyes metró, ami miatt fel van túrva a fél város, hány évig készül még? Mi az, hogy csúsznak az átadási határidők? Akkor minek vannak? Hogyhogy nincs semminek felelőse? Miért vagyunk annyira birkák, hogy tizenkilenc éve mindent elnézünk Demszkyéknek?
Moszkva vészjósló bejelentést tett
