Példátlan káosz várható a fővárosban

Sokévi fenyegetés után az idén augusztustól valóban soha nem látott közlekedési káosz kezdődhet Budapesten. A Margit híd az eredetihez képest megduplázódott költségű felújítása árnyékában a BKV ismét feltúrja a Nagykörutat, ahol százmilliókért cserélik ki a villamossíneket. Miközben a forgalmi dugók elkerülésére a városházán naponta újabb ötletekkel állnak elő, kiderült: pontonhíd felépítésére valójában nincs is lehetőség. Civilek szerint a városházán és a BKV-nál is elszabadult a pokol.

2009. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hol vannak a felelősök? A több mint 40 milliárd forintért a Siemenstől beszerzett Combino villamosokat a gyártó alapfelszerelésként klímával szállította volna, a városvezetés akkor nem kért belőle. A következő évben másfél milliárdot költöttek a légkondicionáló szerkezetek beépítésére. Sajátos módon a villamosügy akkor is összeért a Margit híd műszaki állapotával, ugyanis a Combinók beüzemelésekor sorra dőltek ki a felsővezeték-tartó villanyoszlopok a hídon, majd a Nagykörúton is. Akkor további milliókat költött a főváros az oszlopok és a híd megerősítésére, vizsgálatok ugyan indultak ezek miatt, a felelősöket máig sem nevezték meg.


Kísértetiesen emlékeztetnek a Demszky Gábor vezette főváros és a BKV idei botrányai az elmúlt években, évtizedekben tapasztaltakhoz – derült ki az elmúlt napok városházi híreiből. Az eredetileg tervezetthez képes kétszer annyiba – 13 milliárd forint helyett több mint 30 milliárdba – kerülő Margit híd felújításán túl az önkormányzat százszázalékos tulajdonú közlekedési cége augusztustól ismét felbontja a Nagykörutat a Blaha Lujza tértől a Moszkva térig, síncsere miatt. – A sínek a nagy terheléstől elhasználódtak, különösen az említett szakasz hét fő csomópontján – mondta lapunknak Kiricsi Karola, a BKV Zrt. szóvivője, aki szerint a cég költségvetéséből 300-350 millió forintot költenek a síncserére. Magyarázatként annyit fűzött hozzá, hogy a kilencvenes évek közepén zajlott teljes nagykörúti felújítás idején kicserélt vágányokat helyenként már kicserélték tíz, illetve hét éve, de az egybefüggő rekonstrukció már nem halasztható.
A BKV a sínek felújításával két hét alatt akar végezni, ugyanis a Margit híd lezárását a korábbi májusi időpont helyett most éppen augusztus 20-a utánra tervezik. Az szintén a napokban derült ki, hogy a villamosok pótlására eredetileg tervezett, légkondicionált Volvo buszok helyett régi Ikarusokat kénytelenek üzembe állítani, mert a Combino villamosok miatt átépített megállókban a járművek nem férnének el egymás mellett. Ezt a közlekedési cég közleményében az utasok biztonsága érdekében tett intézkedésnek minősítette, arra viszont nem is reagáltak, hogy erről a nyilvánvaló műszaki helyzetről miért az utolsó pillanatban kell dönteni.
– Ez Demszky Budapestje, ezzel mindent elmondtam – közölte érdeklődésünkre Wintermantel Zsolt (Fidesz) fővárosi képviselő, a városüzemeltetési bizottság tagja. Utóbbi testület SZDSZ-es elnöke, Lakos Imre, aki egyben közlekedési tanácsnok is, azt mondta: a BKV-sok szerint most vált sürgőssé a csere, és ezt ő elfogadja a szakemberektől. Megjegyezte: hiába érkeznek naponta újabb és újabb hírek arról, hogy a Margit híd kiváltására pontonhidat szerelnének fel, a legszűkebb becslések szerint is legalább hétmilliárd forintért, de a honvédségi szakértők felmérése után kiderült az is: egy ilyen dunai átkelő kialakítása sokkal drágább lehet, amelyre ráadásul a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott új pénzügyi keret sem ad fedezetet.
A szabadságát töltő Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettestől egyébként július végi előterjesztést vár e témában a városvezetés.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője lapunknak kifejtette: évek óta óriási pazarlás zajlik az egyébként nyolcvanmilliárd forintos adósságállománnyal és húszmilliárdos éves veszteséggel küszködő BKV-nál. – Elképesztő, hogy olyan, nemegyszer használt alapanyagokkal dolgoztatnak, amelyeknél gyakorlatilag nincs szavatosság. A városvezetés felelőssége, hogy a BKV-nál elengedte a gyeplőt, és minden szinten hatalmas a káosz – fűzte hozzá. Vitézy azt sem érti, hogy az új budai alsó rakpart, valamint az azzal párhuzamosan haladó villamosvonal felújításával már március végéig végezniük kellett vona, és az átadásnak még ma sincs pontos határideje. A civil szakember szerint augusztustól kezdve ki tudja meddig, az eddigiekhez képest valóban soha nem látott közlekedési káosz alakulhat ki Budapesten, amelyet a gyakran egymásnak is ellentmondó fővárosi döntések csak még nagyobbá duzzaszthatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.