Radnóti és villanygitár

Klementisz Réka
2009. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve szinte a semmiből került elő egy fiatal zenekar; bartóki bátorsággal mertek hozzányúlni a népzenéhez, fellazították a határait, és saját értelmezésük szerint újrafogalmazták. A Napra bő másfél éve megjelent első lemeze, a Jaj a világ! óta be is bizonyította, hogy a progresszív rock és a népzene bizarrnak tűnő vadházassága több mint trendlovaglás a világzenei crossoverdivat farvizén; önálló mikrovilág, a progresszív rocktól a pszichedelikus opusokon át a szívbe markoló keservesekig. A Napra nyilvánvalóan „csapatmunka” (olyan tagokkal, mint Balogh Kálmán cimbalmon, vagy egy nagybetűs női hang, Krámli Kinga), motorja mégis Both Miklós zenekarvezető-gitárprímás, aki virtuozitásával, szuggesztív színpadi jelenlétével, karizmatikus egyéniségével képes hatni. A katarzis lehetősége a kisujjában van.
A Hangzó Helikon választása tehát nem volt alaptalan, amikor a sorozat tizenkilencedik darabjának elkészítésére, Radnóti Miklós néhány versének megzenésítésére őt kérte fel. Both Miklós belevágott. A versek kiválasztásában szabad kezet kapott, s egy finom, mégis ólomnehéz, aranyszálakból szőtt szövetet, Radnóti életművét. Egy olyan világot, amelynek saját belső zenéje van. A borító ígérete (Both Miklós: Radnóti, a Napra zenekar közreműködésével) és az előzmények alapján folkhangsúlyos, gitárfűszeres lemezre számítok, de az első vers (Este a hegyek között) megszólalásakor, s a folytatás után aztán végképp félre is teszem. Pszichedelikus, néhol meditatív, máskor baljós hangulatok váltják egymást, harmóniának csak morzsáit fedezem fel, a számok felépítésében viszont ráismerek a Napra-dalok szokatlan, nem egyenes ívű szerkezetére, amely – tegyük hozzá – a saját szerzeményeknél be is vált. Radnóti-lemezről lévén szó, jelen esetben azonban kérdés (és a lemez vége felé haladva egyre inkább az), hogy vajon a pszichedelia-e az a zenei nyelv, amely elvezethet Radnóti költészetének meghitt belső világába?
Az album kiemelendő pillanata a Krámli Kinga által énekelt Hasonlatok című vers; fülbemászó dallamosságával rést nyit azon a zárt világon, amelyben egyébként mintha csak hárman férnének el; Both Miklós, Radnóti és a villanygitár. A lemez hibája éppen az, hogy néhány elhintett dallamrészt leszámítva, amelyben a kívülálló már meg is kapaszkodna, nem mutat utat abba a burokba, amely őket, hármukat körbevonja.
És fel kell tenni a kérdést: mi egy verslemez feladata? Működhet-e egy verslemez anélkül, hogy a zenész szuverenitását félretéve alárendelné magát egy költő önálló törvények mentén felépült életművének? Akárhogy is válaszolnánk, ez az album Radnóti-lemeznek Napra, Napra-lemeznek valami más, még ha rokonszenves (és az idei könyvhéten Budai-díjat érdemelt) is a bátorság, amivel Both Miklós majdnem leütött egy jó magas labdát.
(Both Miklós: Radnóti; Hangzó Helikon-sorozat 19.; 48:45; 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.