Se szakadás, se Mosley

Három hónapos háborúskodás után tegnap kitört a béke a Forma–1-ben: a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) és a csapatok érdekvédelmi szervezete (FOTA) Párizsban kiegyezett egymással. Így a „lázadók” nem indítanak új sorozatot, és leszámítva azt, hogy Max Mosley nem jelölteti magát újra a FIA elnökének, tulajdonképpen minden marad a régiben. S az ügy kárvallott kulcsfigurája megkapta az elegáns távozás lehetőségét.

2009. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Max Mosley a hét végén, majd kedden is úgy fogalmazott, hogy az októberben lejáró mandátuma ellenére egy ideig még maradna a FIA elnöki székében. A Forma–1 szabályait hozó szervezet élén 1993 óta álló 69 éves brit eredetileg idén már nem akarta jelöltetni magát, de a csapatokkal folytatott hadakozásában az autóipar ármánykodását is felfedezni vélte – meglehet, nem alaptalanul –, és úgy gondolta, még elkél az erős kéz.
Tegnap viszont a FOTA elnökével, az olasz Luca di Montezemolóval folytatott megbeszélése után nem csak azt jelentette be, hogy sikerült megegyezniük: – Nem indulok újra a vezetői pozícióért, végre béke van – nyilatkozta tömören, és a szavaiból is kisejlik, hogy a visszakozása és a békegalambok felszállása között szoros összefüggés lehet.
– Megállapodtunk a költségek csökkentéséről, 2011-re szeretnénk elérni, hogy a csapatok nagyjából annyit költsenek évente, mint az 1990-es évek elején – tette hozzá Mosley. Ám a hangsúly azon van, hogy a 2010-es sorozatban végül is nem vezetik be a FIA által konokul forszírozott, és az istállók zöme által megvétózott 40 millió fontos költségvetési plafont, ami a feszültség legfőbb forrása volt. (Akik elfogadták volna, azok nagyobb technikai szabadságot kapnak, viszont így borult volna az erőegyensúly.) A nyolc lázadó, a Ferrari, a McLaren-Mercedes, a Renault, a BMW Sauber, a Toyota, a Brawn GP, a Red Bull Racing és a Toro Rosso a Forma–1-ből való kiszállással és új sorozat indításával fenyegetőzött, de erősen kétséges, hogy ez összejött volna-e nekik. Ugyanakkor a FIA is borítékolhatóan befürdött volna a csonka F–1-gyel, a lojális Williamsszel, a Force Indiával, valamint a három új csapattal (USF1, Campos és Manor).
Így mindenki számára nyilvánvaló lehetett, hogy elengedhetetlen a kompromisszumkötés. A kérdés csak az volt, melyik fél vállalja fel a presztízsveszteséget, hogy kihátrál a hadszíntérről, mielőtt mindketten ottmaradnak hősi halottként. Végül a FIA engedett. Azt nem tudjuk, hogy a színfalak mögött milyen megállapodások után, de az egyik pont kétségkívül az, hogy Mosley látszatra a méltóságát megőrizve lép le, a FOTA sem dobálja vissza rá a sarat. Luca di Montezemolo – aki nem mellékesen a Ferrari elnöke is – azt tartotta szükségesnek megjegyezni, hogy a meghozott döntések nagyon fontosak a sportág jövője szempontjából, és a Forma–1-es világbajnokság stabil lábakon áll. Ez a legfontosabb a kereskedelmi jogok fölött rendelkező és a perpatvarban némileg háttérbe szorult Bernie Ecclestone számára is. – Boldog vagyok, hogy megszületett a megállapodás. Mindig is hittem benne, hogy ez történik, hiszen a másik lehetőség senkinek sem lett volna jó – bökte ki.
És ezzel ő is a fején találta a szöget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.