Három év alatt három vezérigazgatóval vitte a BKV-t a tönk szélére a főváros jelenlegi vezetése – közölte lapunkkal Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, egyben a közlekedési cég felügyelőbizottságának tagja. Lapunknak elmondta: ahogy korábban a Combino-ügy, illetve a gyanús használtbusz-beszerzés miatt megbukott Aba Botond, majd Antal Attila, most Kocsis István ügyeitől hangos a főváros, hatalmas kapkodás tapasztalható a fővárosi tömegközlekedésben. Szerinte a jelenlegi vezérigazgató MVM-vezetői ideje alatt történt ügyeket az állami cégnél működő felügyelőbizottságnak kellene kivizsgálni, nem a BKV testületének, ahogy a napokban azt Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester és helyettesei kérték.
– Miközben mindenki arról beszél, hogy ki kit rúg ki, a valószínűsíthetően csaknem 600 milliárd forintból épülő, elhibázott nyomvonalú négyes metrótól kezdve a kettes metróra beszerzett, meghibásodás miatt most leállított tesztüzemű kocsikon át a Margit híd dupla áron készülő felújításáig, a felszíni közlekedés szinte teljes elhanyagolásáig hatalmas a káosz – emelte ki Vitézy Dávid. Emlékeztetett: a napokban az úgynevezett főpolgármesteri kabinetben felvetődött, hogy a négyes metró nem is épülő második szakasza két megállójának elhagyásával építenék meg a még tervek szintjén sem létező harmadik szakaszt. – A hetes buszcsalád vonalán haladó teljes második szakaszt el kellene hagyni, épüljön ki inkább a 3-as metró Káposztásmegyerig, vagy a szintén nem létező pénzekből, újabb százmilliárdokból cseréljék le a részben több mint 20 éves járművektől hemzsegő buszparkot, újítsák fel a villamospályákat, kössék össze a kettes metrót a gödöllői HÉV-vel – javasolta Vitézy Dávid, aki szerint a bajok fő okait valójában nem a BKV-nál, hanem a városházán kell keresni. Hangsúlyozta, a fővárosnál nincs semmilyen koncepció, legutóbb megrendeltek egy tanulmányt több mint 300 millió forintért, de azt az összeállítást Magyarország egyetlenegy közlekedésmérnöki szakán sem fogadnák el szakdolgozatként.
Ezzel szemben az úgynevezett főpolgármesteri kabinet még múlt hétfőn is erről a tanulmányról, illetve a kormánnyal május végén folytatott egyeztetésből eredő feladatokról tárgyalt. A távirati iroda szerint Budapest MSZP–SZDSZ-es vezetése megállapította: „a budapesti közösségi közlekedésben tapasztalható, tartósan fennálló nehézségek jórészt az intézményi struktúra anomáliáira vezethetők vissza.” Hagyó Miklós (MSZP) illetékes főpolgármester-helyettes egyébként el sem ment erre az ülésre.
Mint arról lapunk már többször is beszámolt, az elmúlt években jóval infláció felett dráguló, az áfaemelés utasokra hárítása miatt júliustól is emelkedő tarifák hatására még a BKV felmérése szerint is csökken a tömegközlekedésben részt vevők száma. A már említett koncepció szerinti járatritkítás és teljesítménycsökkentés oda vezethet, hogy aki csak teheti, még a városban rendszeressé vált dugók ellenére is autójába ül az egyre romló színvonalú, de mára szinte megfizethetetlen BKV-s szolgáltatás igénybevétele helyett. Ismert az is, hogy 2006-tól kezdve a balliberális városvezetés ígéreteinek töredéke sem valósult meg, a BKV-nál továbbra is kivizsgálatlanok a sok milliárd forintos tanácsadói szerződések, a folyamatosan jelzett átalakításokból, „holdingosításból”, a párhuzamosságok csökkentéséből nem lett semmi. Ahogy Gyurcsány Ferenc távozott, magával vitte például a BKV-nak ígért 30 milliárdos különtámogatást, ráadásul a szocialisták és a szabad demokraták által támogatott utódja a napokban erősítette meg, jövőre az önkormányzatoktól és a tömegközlekedéstől vonnak el újabb forrásokat. Lapunk információi szerint belső városházi és BKV-s körök már nem számolnak azzal, hogy ebben a ciklusban jelentős változás történhet. Többen már csak „tűzoltásra”, egy esetleges katasztrófa elkerülésére összpontosítanak a következő, jövő októberben esedékes önkormányzati választásig.
Nagy Márton alaposan helyretette a rémhíreket és hazugságokat terjesztő Magyar Pétert