Jövő hétre összehívtam az Országgyűlés költségvetési és számvevőszéki bizottsága ellenőrző albizottságának rendkívüli ülését a BKV-nál történt több tíz- és százmilliós végkielégítések kivizsgálására – jelentette be tegnap Domokos László (Fidesz), a testület elnöke. Elmondta: miközben a Bajnai-kormány a válságra, a megszorításokra hivatkozva a magyar családok utolsó tízezer forintjait veszi el, a közpénzek felelőtlen felhasználásáról számot kell adni. – Az embereknek joguk van tudni, hogy miért költik az általuk befizetett pénzeket a közlekedési társaságnál bukott cégvezetők végkielégítésnek nevezett extra jutalmára. – Az állam évente több mint 50 milliárd forinttal támogatja a száz százalékban fővárosi tulajdonú és évente 120 milliárd forintos költségvetésű BKV-t. A társaságot a Medgyessy-korszakban „konszolidálták”, azonban adósságállománya mára megközelíti a 90 milliárd forintot, vesztesége pedig meghaladja a 20 milliárd forintot – emelte ki Domokos László, aki szerint a megdöbbentő végkielégítésekről eddig sem a főváros MSZP–SZDSZ-es vezetői, sem a BKV élén állók nem adtak számot.
Ismert, lapunk tárta fel elsőként a legújabb botránysorozat részleteit. Úgy tudjuk, akárcsak az elmúlt években a BKV-nál kötött több száz tanácsadói szerződés értékéhez hasonlóan, milliárdos nagyságrendű lehet a csak 2006 óta kifizetett végkielégítések, hallgatási, lelépési pénzek összege, a kedvezményesen vagy térítésmentesen átadott szolgálati autókkal, mobiltelefonokkal és más juttatásokkal együtt.
Bár a fővárosi Fidesz bűncselekmények gyanújával már hetekkel ezelőtt a legfőbb ügyészhez fordult, Demszky Gábor főpolgármester és a BKV-ért felelős MSZP-s helyettese, a belső vizsgálatok sorát kezdeményező Hagyó Miklós azóta is nyaral. A fővárosi balliberális koalíció tagjai rendre egymásra hárítják a felelősséget, míg Székely Gábor (SZDSZ), az egyik vizsgálattal megbízott BKV felügyelő bizottságának elnöke az augusztus közepére ígért belső jelentéstől várja az igazságot.
Tegnap a hvg.hu híréből kiderült, a BKV vezérigazgatója, Kocsis István előző munkahelyétől, a Magyar Villamos Művektől 80 millió forintos végkielégítéssel távozott. Ha a közlekedési vállalatnál felmondanának neki, körülbelül 50 millió forintot vehetne fel végkielégítésként – írta a portál.
Publicisztika a 6. oldalon
Nagy a dugó az M1-esn, hármas karambol volt Győrnél