Nyomozók jártak a BKV Zrt.-nél

Bár a BKV-nál még tartanak a belső vizsgálatok a kifizetett több tíz és száz millió forintos végkielégítések ügyében, a BRFK már hűtlen kezelés megalapozott gyanújával nyomoz a közlekedési társaságnál. Az MSZP megosztott abban a kérdésben, hogy távoznia kell-e Kocsis István vezérigazgatónak.

2009. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy éven belül másodszor szálltak ki a nyomozók a BKV Zrt.-hez a napokban, hogy hűtlen kezelés megalapozott gyanújával megkezdhessék az elmúlt hetekben nyilvánosságra került, öszszességében több száz millió forintos, egyes számítások szerint akár milliárdos végkielégítések ügyét – értesült a Magyar Nemzet. Sass Oszkár, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) sajtóügyeletese lapunknak elmondta: a Fővárosi Főügyészségtől a múlt héten kapták az utasítást a nyomozás lefolytatására. – Jelenleg a BRFK gazdaságvédelmi főosztálya végzi az adatok gyűjtését, a tanúk kihallgatását – tette hozzá a sajtóügyeletes.
Németh Szilárd fideszes fővárosi képviselő már hetekkel ezelőtt bejelentette: a legfőbb ügyészhez fordulnak a Gyurcsány–Bajnai-kormány megszorításai idején különösen nagy felháborodást kiváltó, a BKV-nál lapunk által feltárt végkielégítési botrány miatt.
Ismeretes, Szalainé Szilágyi Eleonóra humánpolitikai igazgató tavaly százmilliós végkielégítése dacára a közelmúltig tovább dolgozhatott a BKV-nál havi 1,2 millió forintos fizetésért. Bosnyák Gyula, a cég volt stratégiai igazgatója 2008 áprilisában csaknem negyvenmillió forintot kapott távozásáért, míg Szalai László kabinetigazgatónak, akit rendkívüli felmondással, végkielégítés nélkül távolítottak el a cégtől, a munkaügyi bíróság ítélt meg százmillió forintot.
A Magyar Hírlap kiderítette, Olti Ferenc, aki a BKV-n belül egy ideig a négyes metró beruházásával foglalkozott, múlt év őszén harminckétmillió forintért távozott. Információnk szerint az adófizetők pénzéből működő, százszázalékos önkormányzati tulajdonú cégnél titoktartásért további milliókat fizettek ki a távozó vezetőknek, továbbá számos esetben előfordult, hogy az érintett megtarthatta többek között mobiltelefonját, sőt szolgálati autóját is, amelynek még átíratási költségeit is a társaság fizette. A nyilvánosságra került végkielégítéseket aláíró Balogh Zsolt általános vezérigazgató-helyettes a múlt héten végkielégítés és indoklás nélkül önként távozott állásából.
*
Az országos botránnyá duzzadó ügyek miatt a BKV-nál Kocsis István vezérigazgató – minden vezetői szerződésre kiterjedő – belső vizsgálatot indított, a cég felügyelőbizottsága várhatóan augusztus 17-én tárgyalja majd a jelentést. A Fidesz már a botrány kipattanásakor követelte az érintettek, közöttük Hagyó Miklós MSZP-s, a területért felelős főpolgármester-helyettes távozását, e hétre pedig Domokos László, az Országgyűlés költségvetési és számvevőszéki bizottsága ellenőrző albizottságának elnöke összehívta a testületet a központi költségvetésből több mint 50 milliárd forintos állami támogatásból részesülő BKV-nál történtek tisztázására.
Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester nyaralására hivatkozva meg sem szólalt az ügyben.
– Akármilyen kommunikációs trükköket is vet be az MSZP, Hagyó Miklós felelőssége megkerülhetetlen – közölte Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Mint mondta, a szocialista politikus 2006-ban vette át a városüzemeltetést, és tudnia kell, a nagy botrányok, a több milliárd forint értékben kötött tanácsadói szerződések, a korrupciógyanús ügyek, a titokszobák, az ellenzéki politikusok elleni lejáratások azóta születtek. – Vizsgálják csak magukat, de már ne szervezzenek át semmit, állítsák le a már megkezdett privatizációs folyamatokat, mert a Fidesz, ha átveszi a városvezetést, mindent vissza fog csinálni. A BKV-t és az összes többi közszolgáltató céget egy olyan új struktúrában irányítjuk majd, amelyben az önkormányzat tulajdonosi és ellenőrző szerepe egyértelmű és vitathatatlan lesz – szögezte le Tarlós.
Mint arról folyamatosan beszámoltunk, az immár csaknem kilencvenmilliárd forintos adósságállománnyal, jóval több, mint húszmilliárdos veszteséggel küszködő BKV-t az elmúlt három évben három vezérigazgató sem volt képes kivezetni az évek óta tartó válságból. A botránysorozat már 2006 nyarán, a negyvenmilliárd forintért beszerzett Combino villamosok ügyével kezdődött, amikor is a méregdrágán beszerzett járművek terhelése miatt sorozatban dőltek a villanyoszlopok a Margit hídon, a Nagykörúton, ráadásul a légkondicionáló berendezéseket egy évre rá kezdték el pótolni további milliárdos keretből. Az ügy miatt végül az új ciklus elején leváltott Aba Botondot Antal Attila váltotta, aki egy éven belül belebukott a BKV korrupciógyanús busztenderébe, távozás után pedig még terebélyesebbé duzzadt a különféle tanácsadói szerződések botránya, amelynek dokumentumaiba sokáig még a fővárosi ellenzék tagjai is csak törvénytelen „titokszobában” tekinthettek be, utólag kiderült: 2006-tól a mai napig csaknem 200 ilyen szerződés született, amelyek alapján milliárdos nagyságrendben fizettek ki közpénzeket. Miközben a megemelt jegyárak és az Európában elfogadhatatlan szolgáltatási minőség, a rendszeresen leálló, elromló járművek, valamint a tömegközlekedés biztonságának hiánya miatt egyre csökken az utasok száma, a BKV saját megállapításai szerint is válságban van: a cég a polgáraitól folyamatos áldozatot követelő államtól remél további harmincmilliárd forintot a működésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.