Egy éven belül másodszor szálltak ki a nyomozók a BKV Zrt.-hez a napokban, hogy hűtlen kezelés megalapozott gyanújával megkezdhessék az elmúlt hetekben nyilvánosságra került, öszszességében több száz millió forintos, egyes számítások szerint akár milliárdos végkielégítések ügyét – értesült a Magyar Nemzet. Sass Oszkár, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) sajtóügyeletese lapunknak elmondta: a Fővárosi Főügyészségtől a múlt héten kapták az utasítást a nyomozás lefolytatására. – Jelenleg a BRFK gazdaságvédelmi főosztálya végzi az adatok gyűjtését, a tanúk kihallgatását – tette hozzá a sajtóügyeletes.
Németh Szilárd fideszes fővárosi képviselő már hetekkel ezelőtt bejelentette: a legfőbb ügyészhez fordulnak a Gyurcsány–Bajnai-kormány megszorításai idején különösen nagy felháborodást kiváltó, a BKV-nál lapunk által feltárt végkielégítési botrány miatt.
Ismeretes, Szalainé Szilágyi Eleonóra humánpolitikai igazgató tavaly százmilliós végkielégítése dacára a közelmúltig tovább dolgozhatott a BKV-nál havi 1,2 millió forintos fizetésért. Bosnyák Gyula, a cég volt stratégiai igazgatója 2008 áprilisában csaknem negyvenmillió forintot kapott távozásáért, míg Szalai László kabinetigazgatónak, akit rendkívüli felmondással, végkielégítés nélkül távolítottak el a cégtől, a munkaügyi bíróság ítélt meg százmillió forintot.
A Magyar Hírlap kiderítette, Olti Ferenc, aki a BKV-n belül egy ideig a négyes metró beruházásával foglalkozott, múlt év őszén harminckétmillió forintért távozott. Információnk szerint az adófizetők pénzéből működő, százszázalékos önkormányzati tulajdonú cégnél titoktartásért további milliókat fizettek ki a távozó vezetőknek, továbbá számos esetben előfordult, hogy az érintett megtarthatta többek között mobiltelefonját, sőt szolgálati autóját is, amelynek még átíratási költségeit is a társaság fizette. A nyilvánosságra került végkielégítéseket aláíró Balogh Zsolt általános vezérigazgató-helyettes a múlt héten végkielégítés és indoklás nélkül önként távozott állásából.
*
Az országos botránnyá duzzadó ügyek miatt a BKV-nál Kocsis István vezérigazgató – minden vezetői szerződésre kiterjedő – belső vizsgálatot indított, a cég felügyelőbizottsága várhatóan augusztus 17-én tárgyalja majd a jelentést. A Fidesz már a botrány kipattanásakor követelte az érintettek, közöttük Hagyó Miklós MSZP-s, a területért felelős főpolgármester-helyettes távozását, e hétre pedig Domokos László, az Országgyűlés költségvetési és számvevőszéki bizottsága ellenőrző albizottságának elnöke összehívta a testületet a központi költségvetésből több mint 50 milliárd forintos állami támogatásból részesülő BKV-nál történtek tisztázására.
Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester nyaralására hivatkozva meg sem szólalt az ügyben.
– Akármilyen kommunikációs trükköket is vet be az MSZP, Hagyó Miklós felelőssége megkerülhetetlen – közölte Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Mint mondta, a szocialista politikus 2006-ban vette át a városüzemeltetést, és tudnia kell, a nagy botrányok, a több milliárd forint értékben kötött tanácsadói szerződések, a korrupciógyanús ügyek, a titokszobák, az ellenzéki politikusok elleni lejáratások azóta születtek. – Vizsgálják csak magukat, de már ne szervezzenek át semmit, állítsák le a már megkezdett privatizációs folyamatokat, mert a Fidesz, ha átveszi a városvezetést, mindent vissza fog csinálni. A BKV-t és az összes többi közszolgáltató céget egy olyan új struktúrában irányítjuk majd, amelyben az önkormányzat tulajdonosi és ellenőrző szerepe egyértelmű és vitathatatlan lesz – szögezte le Tarlós.
Mint arról folyamatosan beszámoltunk, az immár csaknem kilencvenmilliárd forintos adósságállománnyal, jóval több, mint húszmilliárdos veszteséggel küszködő BKV-t az elmúlt három évben három vezérigazgató sem volt képes kivezetni az évek óta tartó válságból. A botránysorozat már 2006 nyarán, a negyvenmilliárd forintért beszerzett Combino villamosok ügyével kezdődött, amikor is a méregdrágán beszerzett járművek terhelése miatt sorozatban dőltek a villanyoszlopok a Margit hídon, a Nagykörúton, ráadásul a légkondicionáló berendezéseket egy évre rá kezdték el pótolni további milliárdos keretből. Az ügy miatt végül az új ciklus elején leváltott Aba Botondot Antal Attila váltotta, aki egy éven belül belebukott a BKV korrupciógyanús busztenderébe, távozás után pedig még terebélyesebbé duzzadt a különféle tanácsadói szerződések botránya, amelynek dokumentumaiba sokáig még a fővárosi ellenzék tagjai is csak törvénytelen „titokszobában” tekinthettek be, utólag kiderült: 2006-tól a mai napig csaknem 200 ilyen szerződés született, amelyek alapján milliárdos nagyságrendben fizettek ki közpénzeket. Miközben a megemelt jegyárak és az Európában elfogadhatatlan szolgáltatási minőség, a rendszeresen leálló, elromló járművek, valamint a tömegközlekedés biztonságának hiánya miatt egyre csökken az utasok száma, a BKV saját megállapításai szerint is válságban van: a cég a polgáraitól folyamatos áldozatot követelő államtól remél további harmincmilliárd forintot a működésre.
Kiderült, hogyan változik a szemétszállítás a hosszú hétvégén