
origo.hu
Szandi engedett a csábításnak – olyat tett, amit eddig még soha
Fáradhatatlan fémtolvajok
– Rézkábeleket lopott egy gyomaendrődi férfi, akit augusztus 14-én éjszaka értek tetten, amint Dévaványán megpróbálta egy transzformátorállomásról ellopni a vörösréz tekercseket. A nyomozás során kiderült, hogy a férfi további transzformátorállomásokat is megrongált, illetve réztekercseket vitt el azokról.
– Kétmillió forintos kárt okozott az Émásznak egy tolvaj, amikor kiszerelt egy ötvenezer forint értékű réz alkatrészt egy trafóházból a Heves megyei Átányban.
– A szombathelyi volt kaszinó épülete elől ellopták a Zuhatag című műalkotásról a vörösrezet. A tolvaj 200 kilónyi értékes fémmel állt odébb.
– Saválló acélt lopott, majd eladta zsákmányát egy tiszafüredi férfi. Az elkövető több mint hetven kilogramm fémet vitt magával egy udvarból, majd egy lerakatnál értékesítette. A rendőrök elfogták a férfit.
– Zalaegerszegen előállítottak két helyi férfit, aki a felszámolt vasúti pályaszakaszon a fém jelzőkábeleket vagdosta le. A fémtolvajok 210 000 forint értékben bontottak le réz- és alumíniumhuzalokat a rendőrök megérkezéséig.
– Egy egri cég telephelyére tört be két férfi, akiket a kiérkező rendőröknek sikerült elkapniuk, így a kiszemelt fémtárgyakat és kábeleket már nem tudták ellopni.
– 120 kilogramm összsúlyú, 300 000 forint értékű, úgynevezett kalapácsbronzot és 28 darab alumíniumtömböt lopott el egy 27 éves sátoraljaújhelyi férfi, aki közel négy hónapon át „gyűjtögette” a fémeket munkaadója cégében.
– Megpróbálták autójukkal elütni az őket tetten érő rendőröket azok a kábeltolvajok, akik egy öntözőberendezés rézvezetékeit igyekeztek eltulajdonítani Hódmezővásárhely külterületén. Később a bűncselekmény mind a hat feltételezett elkövetőjét elfogta a rendőrség. A elkövetők 2,5 millió forintos kárt okoztak.
A Tisza-tótól alig pár kilométernyire fekszik Kunmadaras, ez a hatezres, csöndes alföldi falu. Valaha szebb napokat látott, nyolcezernél is több lakója mezővárosinak mondhatta magát, a település több marhacsordát is tartott, mára egy maradt belőle hírmondónak. A háború után a szovjetek rendezkedtek be a községben: a légibázison egy ezrednyi harci gép állomásozott több mint negyven évig. A repülőtér 768 hektár, amely több mint kétszer akkora, mint Kunmadaras belterülete.
Nem véletlenül hangsúlyozzuk a méreteket: az önkormányzatnak ugyanis rengeteg bosszúságot jelent, hogy a repteret megóvja a telhetetlen tolvajoktól. Hiába tesz meg minden tőle telhetőt a község, hiába őrzi a KunAirport Kft. tizenkét embere a területet, szinte mindent elvisznek az enyveskezű látogatók. Ha az önkormányzat árkot ásat a kerítés mellé, a tolvajok másnapra betemetik; ha sorompót állítanak az útra, lebontják a bűnözők, akik annyira elszemtelenedtek, hogy a kézikocsit – amelyen a reptérről a kerítésen túl várakozó járművükig viszik az ellopott fémet – a közeli bokrokba rejtik.
– A minap egy két és fél millió forintot érő trafóállomást tettek tönkre, a belőle kibelezett rezet jó, ha harmincezer forintért adták el, miközben ezer liter trafóolajat engedtek a természetbe, és a helyreállítás is hat-nyolcszázezer forintba kerül – avat be a kunmadarasi mindennapokba Márki Sándor polgármester. Elmondja: legutóbb egy hétfős roma családot csíptek fülön a rendőrök, akik vallomásukban elismerték, hogy már többször loptak a repülőtér területéről, miközben szétvertek mindent.
Legutóbb már a volt szovjet bázis területén környezetikár-mentesítést végző cég bódéit is feltörték. De előfordult olyan eset is, hogy egy volt bérlő (a repülőgéphangárok egy részét terménytárolásra bérbe adja az önkormányzat – a szerk.) hamis iratokkal 13 kilométernyi ipari vágányt akart felszedni és elszállítani. Az eset kapcsán maga a polgármester tett feljelentést.
Meglátogatjuk a bázist. Kidőlt kerítések látványa fogad bennünket a repülőtéren – nem nehéz áthatolni annak, akinek a benti dolgokra fáj a foga. Az egykor nyolcezer katonának, hozzátartozónak és kiszolgálószemélyzetnek otthont adó bázis területét aszfaltozott utak, ipari vágányok szelik át, amerre nézünk, elhagyott emeletes sorházak: kitört ablakaik szabad utat engednek a szélnek. Kanyargunk a gazzal, fákkal, bokrokkal sűrűn benőtt házak között, egy szellemváros nyugalmát megtörve.
Ám gyakori vendégek erre a tolvajok is. – Megőriztük, becsomagolva tároltuk a hőközpont irányítótermének elektronikáját, de szétverték azt is, a benne található rézért vagy harminc forintot kaphattak – mondja a polgármester.
Egymásra merőleges, kétszáz és ötven méter hosszú árkokhoz sétálunk. A településvezető a földben futó vezetékekre mutat: annak megszerzéséért voltak képesek feltörni az elkövetők az aszfaltot és az alatta húzódó beton alapot. – A befektetett energiájuk abszolút nem térül meg, miközben hektárszám nő a kökény, a csipke, amelyet ha eladnak, sokkal több bevételhez juthatnának – mutat a mindent benövő, dús, vad gyümölcsbokrokra Márki Sándor. Autónkhoz visszasétálva egy, a járdából kikandikáló vasdarabot veszünk észre, mire a polgármester megjegyzi: így kezdenek meg feltárni a bűnözők egy-egy új „munkaterületet”.
De nem csak ilyen károkat okoznak a polgármester szerint 99 százalékban roma tolvajok: a lakótelepi házak villanyóráit módszeresen ripityára verik pár forintnyi rézért, szinte az összes aknatetőt elvitték, a tetőkről is eltüntettek már vörösrezet, miközben az épületfalakból is megkezdték kivésni a vezetékeket, ugyancsak fillérekért. Előttünk a fűben egy kupac vasáru jelzi: ide hamarosan visszatérnek új „gazdáik”.
Az önkormányzat kétévente kicserjézteti a területet, ám a helybéli romák ilyenkor nem jelennek meg, amint azt Márki Sándor közli, a fatolvajok csak a vastag egyedeket vágják ki, s azokat is csak méteres, derékmagasságban.
A repülőtér 2,5 kilométeres kifutójához kocsizunk; a legnagyobb gépek fogadására is alkalmas, kitűnő minőségű betonon rendeznek évek óta motoros gyorsulási versenyeket. Ám ez a terület sem ússza meg a tolvajok látogatását: a lelátót már megkezdték szétszedni a padokat tartó vasállványért. A hangárok a reptér túlsó felén helyezkednek el, s ugyan a két méter vastag vasbeton hangárajtók még a helyükön várják sorsuk jobbra fordulását, az építmények kisebb helyiségeiben az elektromos szekrények kibelezve lógnak a falon.
A hatalmas terület bekamerázására az önkormányzatnak nincs pénze, pedig más módon nem tudják felvenni a küzdelmet a tolvajokkal szemben. A repülőtér még leharcolt, szétlopott állapotában is óriási értéket képvisel; az önkormányzat több befektetőjelölttel tárgyal, amelyek különböző tartalommal töltenék meg a hatalmas területet, szó van erőmű, lakópark, sportpálya, cargo repülőtér és logisztikai centrum építéséről is. De hiába jutott hozzá a reptérhez az önkormányzat már 2002-ben, a magyar állam feladatkörébe tartozó és eredetileg 2005 végéig elvégzendő környezeti kárelhárításhoz csak nemrég kezdtek hozzá (jelenleg nyolcvan hektáron zajlik). Így viszont a testületnek nem könnyű értékesíteni a repteret. S amíg nincs gazdája a területnek, addig a tolvajoknak Kunmadaras maga a Kánaán.
Szandi engedett a csábításnak – olyat tett, amit eddig még soha
Orbán Viktor bejelentése után elszabadultak az indulatok Brüsszelben
Gáspár Evelin bejelentette az örömhírt a babáról: fiú lesz
Csúcson a forint: Letarolja a lejt, a dollár is kapitulál
Csak a legokosabbak ismerik ezt a hét régi szót: te vajon közéjük tartozol?
Debreceni akkumulátorgyár építésének leállítása: megszólaltak a kínaiak, hivatalosan is kiderült az igazság a CATL beruházásáról – ez történik valójában
Már megint ugyanazzal próbálkoznak: a CIA is felbukkant a Tisza Párt körül
Tényleg csak a szépsége miatt lesz ott az Európa-bajnokságon a világ egyik leghíresebb női sportolója?
Meccs közben egy óráig az öltözőben ragadt a magyar válogatott futballista
Verstappen a kiesése után olyat tett, ami a rajongóit is megbotránkoztatta
Náci karlendítést mutatott be Karácsony Gergely, áll a bál Nyugat-Európában + videó
Egy büntetés a futam végeredményét változtatta, egy másik még súlyosabb következménnyel járt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.