Akármelyik hazai benzinkutat nézem, a dízel mostanság literenként 280 forint körül jár, a 95-ös benzin pedig nem is olyan régen átlépte a 300 forintos lélektani határt. Nem beszélve a mindenféle neóról és turbóról, amelyek literenkénti átlagára valahol 320 és 340 forint körül lehet. A hírek szerint a miénkhez képest Romániában még mindig lényegesen olcsóbb a benzin. A legcélravezetőbb a személyes tapasztalat megszerzése ezen a téren is, ezért autóval elindulok a határhoz. Magyar oldalon a régi beidegződéssel megállok, de vámosnak vagy határőrnek nyoma sincs már, ezért pár perces hezitálás után gázt adok. A román tiszt csak anynyit kérdez, hogy melyik városba megyek. Gyula szomszédos települését, Varsándot nevezem meg, mert ezúttal nem erdélyi vagy partiumi kirándulás a tervem, csupán üzemanyag vásárlása.
Látszik, hogy itt külön iparág a folyékony energia értékesítése, mert rögtön a sorompó után máris ott áll négy-öt benzinkút. Az elsőnél – átszámítva – 260 forintba kerül a 95-ös, a másodiknál már csak 255. A magyarul csak a számokat értő és használó román kutas zsebszámológépén gyorsan kiüti, hogy 10 000 forintért nagyjából 40 liter benzint kapok. Forinttal is fizethetek, itt nem feltétlenül kell euró vagy lej – legalább akad egy hely mostanság a világon, ahol még maradt egy kis becsülete a magyar fizetőeszköznek.
Én pedig azt számolom, hogy több ezer forinttal lettem gazdagabb, vagy másképpen kifejezve: ugyanazért az összegért literekkel több benzint vihetek haza az autó tankjában. Egészen pontosan ötven forinttal kerül kevesebbe a román benzin a miénknél, ami a laikus számára sem tűnik kevésnek. S bár vasárnap délelőtt van, példámat sokan követik, mert legalább tizenöt honfitársam araszol személygépkocsijával az útlevél-ellenőrzésnél, s egyik sem túrafelszereléssel.
A pár éve még nagyon is jellemző cigaretta- és szeszcsempészetnek vége, vagy legalábbis nem az üresen árválkodó duty freeből, azaz vámszabad területről, hanem távolabbról bonyolítják. Annak idején a beszerzőnek megérte, hogy négy-ötszáz forintért hozzon be egy csík (tíz doboz) dohányárut, vagy márkás szeszt a magyar ár töredékéért. Románia uniós tagsága nyomán a vámszabad területeket felszámolták. Maradt nekünk viszont a benzinturizmus, amelynek hívei egyelőre nem tántoríthatók el a szomszédolástól. A határsávban élők vagy a hosszabb útra indulók ma is azzal számolnak, hogy jobban megéri odaát teletölteni a tankot.

Elegánsan verték vissza a nemzetellenes trollfalkát a Csík zenekar igazi rajongói