Trump
Trump aláírta a törvénybe foglalt ígéreteit

Szemtanúkat keres az elgázolt, majd megbüntetett asszony. Hirdetéssel keres szemtanúkat egy kaposvári nyugdíjas, akit a zebrán ütött el tavaly decemberben egy furgon, mégis őt vonták felelősségre. A rendőrség százezer forint eljárási költség megfizetésére kötelezte az asszonyt, ugyanis a kirendelt igazságügyi szakértő szakvéleményében azt állapította meg, hogy a baleset bekövetkezéséért az asszony a felelős, mert figyelmetlenül, féktávolságon belül lépett az úttestre a gépjármű elé. Az asszony azonban máshogyan emlékszik az esetre, ő azt mondja, hogy a furgon túl gyorsan hajtott, hiszen épp a zebra közepén járt, amikor érezte az ütést. – Eddig csak engem vontak felelősségre. Mindenképpen szeretném tisztázni az ügyet, emiatt adtam fel hirdetést – mondta Golobics Györgyné a Somogyi Hírlapnak.
Tudatosan közlekedő civilek megalapították a Radikális Zebrahasználók Országos Akciócsoportját (Razor). A mozgalom tagjai között van biciklis, autós, gyalogos is, egy dologban azonban mind megegyeznek: különösen odafigyelnek az utakon történt balesetekre, hírekre. Napokkal ezelőtt halt meg az a tizenöt éves gyulai lány, akit egy kijelölt gyalogátkelőhelyen gázolt el egy személyautó. Szentirmay Éva színésznő, a Békés megyei Jókai Színház nyugalmazott művésze is szeptemberben sérült meg súlyosan, amikor a békéscsabai kórháznál lévő zebránál elütötte egy román rendszámú autó.
– Egyszerűen megelégeltük azt, hogy nem lehet biztonságosan átmenni a gyalogátkelőhelyeken. A statisztika azt mutatja, a zebrán történt balesetek hetvenöt százalékát az autóvezetők okozzák, és kíváncsi lennék arra is, a fennmaradó esetekben vajon miért nem az autósok a felelősek – veti fel a kérdést Pécsi Balázs, a Razor egyik tagja. (2008-ban 1164 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt kijelölt gyalogátkelőhelyen. A gyalogos elütések 72 százalékát – összesen 839 balesetet – gépjárművezetők okozták. Ezekben a balesetekben 47 gyalogos vesztette életét – a szerk.)
– Mi minden eszközünkkel arra törekszünk, hogy a zebra biztonságos legyen – mondja az akciócsoport tagja. – Nem ész nélkül rohangálunk ide-oda a gyalogátkelőn, hanem valós élethelyzetet modellezünk. Általában babakocsis átkelést hajtunk végre, mert ez feltűnőbb az autósok számára, mint egy magányos gyalogos – magyarázza Pécsi Balázs. – Eddig párhuzamos közlekedésű utakon próbáltunk átkelni ott, ahol minimum kétszer két sávra van osztva az út. Az akcióban részt vevő gyalogos mindig csak akkor tolja le a babakocsit, ha az egyik sávban az autós már megállt. Azokat a vezetőket vesszük videóra, illetve azoknak írjuk fel a rendszámát, akik ekkor hajtanak tovább szabálytalanul. Az adatokat a kerületi rendőrkapitányságra továbbítjuk – mondja az aktivista.
– Az első akciónál a Budaörsi úton teszteltünk egy zebrát, ott negyven perc alatt harmincnyolc szabálytalan esetet regisztráltunk, de csak huszonkét autóst jelentettünk fel – tájékoztat Pécsi Balázs, aki elmondja, azokban az esetekben, amikor felmerült, hogy nem az autós nem látta a gyalogost, tehát véletlenül vétkezett, elnézték a hibát. A civil mozgalom tagjai azonban akcióik alatt azt tapasztalták, hogy az autósok nagy része látja a zebrán haladó gyalogost, hiszen rálép a fékre, lassít, majd meggondolja magát, és mégsem adja meg az elsőbbséget.
A Razor egy másik esetben a Kerepesi úton ellenőrizte az autósokat. A választott helyszínen lámpa nincs, tábla, burkolati jel és járdasziget viszont van. Az átkelő jól látható, semmi nem takarja.
– Húsz perc alatt tizenhat esetet regisztráltunk, most írom a feljelentést – mondja Pécsi, aki úgy gondolja, ez az akció volt az áttörés. – A mozgalom bővül, és egyre több aktivista vesz részt a munkában. Most azt tervezzük, hogy egy kerületben két akciót hajtunk végre, hiszen így ugyanahhoz a rendőrkapitánysághoz fog befutni a feljelentésünk, és így megmutathatjuk, hogy a városban szinte percenként történnek szabályszegések, ami borzasztó – fogalmaz a mozgalom szülőatyja.
– Megszoktam, hogy hazánktól nyugatabbra minden autós figyel a gyalogosokra, így számomra evidens volt, hogy minden gyalogátkelő előtt megálljak, és bosszantott, hogy mások simán elhúznak mellettem. Egy eset azonban végleg kiborított: éppen lassítottam egy zebránál és az ablakon kiintegetve a mellettem jövőt is figyelmeztettem. Erre magállt a másik vezető is, és veszekedni kezdett velem, mondván: balesetveszélyes, hogy a gyalogátkelő előtt megállok. Ekkor döntöttem el, hogy felvilágosító akcióba kezdek.
A gyalogátkelők szabályozása
– Jogszabályi változás a zebrák megközelítésével kapcsolatban nincs – mondta el lapunknak Palágyi István, az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának vezető tanácsosa. Hozzátette: Kondorosi Ferenc kormánybiztos megfogalmazott egy kezdeményezést, miszerint a szándéknak is elsőbbsége van. Ez alapján a lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterre a gépjárművezetőnek kötelező lett volna 30 kilométer per órára csökkenteni a sebességét, de ezt az illetékesek elvetették. – A törvénytervezet azért is bukhatott el, mert számos esetben nem lehetett alkalmazni, ugyanis a többsávos utakon a szabályzás miatt annyira lelassulna a forgalom, hogy koccanásos balesetekhez vezetne. Ez a nagyvárosokban nem működne – vélekedik Palágyi, aki szerint az is gond, hogy az utak túlságosan szélesek, így a gyalogosok is csak lassan tudnának átkelni ezeken – a tanácsos szerint ugyan forgalomszervezési technikákkal ezen is lehetne segíteni, például járdaszigetekkel meg lehetne törni azokat az utakat, ahol négy sáv váltja egymást, de ez a módszer sem nyújthatna mindenhol megoldást. Emlékezetes: a zebratörvény kezdeményezésének ötlete még tavaly nyáron született, amikor Pécsen egy nagymamát ütöttek el az unokájával a zebrán. A közvélemény joggal háborodott fel a tragédián, hiszen a kijelölt gyalogátkelőhelyen a gyalogosnak van elsőbbsége, mégis ketten vesztették életüket.
Elsőbbség azonban csak akkor van, ha megadják. A KRESZ 43. paragrafusa kimondja: kijelölt gyalogátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel – kijelölt gyalogátkelőhely hiányában is – elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik. A jogszabály szerint azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – akár megállással is – eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg. A radikális zebrahasználók mellett a rendőrség is akcióba lendült. Bényi Mónika, az ORFK szóvivője lapunknak elmondta, hogy szeptember 18-tól egy hónapon át fokozottan figyelik a gyalogátkelőhelyeket.
– Az akció alatt a rendőrök olyan gyalogátkelőhelyeket ellenőriznek, amelyek nincsenek fényjelzővel védve. A KRESZ alapján az autósoknak kellő körültekintéssel kell megközelíteniük ezeket, ezért az érintett helyeken több sebességmérő berendezést üzemeltetnek majd – mondja a szóvivő, aki azt ígéri, azoknál a zebráknál lehet fokozott rendőri jelenléttel számolni, ahol volt már gyalogosgázolás, illetve ahol az autósok nem megfelelően választják meg a sebességet. – Idén 330 gyalogosgázolás történt, ebből 248 esetben a járművezető volt a hibás. Idén 17 gyalogos halt meg az utakon – mondta Bényi Mónika.
A lelkesedés hajtja őket
A Razor akciócsoport tagjainak munkája tehát nem veszélytelen, de Pécsi Balázs szerint minden akciótag kellően felkészült.
– Mindig olyan ember tolja a babakocsit, aki maga is vezet autót vagy rutinosan biciklizik, mert ők könnyebben fel tudják mérni a közelgő autósok sebességét – mondja Pécsi, aki hozzáteszi, gyakran olyan gyalogosokkal találkozik az autós, akik nem ismerik a KRESZ-t, ám egy nagymamának vagy egy kisgyereknek is teljes biztonságban kellene lelépnie a járdáról. A Razor őket akarja a legjobban védeni, hiszen ez a réteg a közlekedés leggyengébb láncszeme.
– Még nem keveredtünk inzultusba egy vezetővel sem, mert azzal az autósok is tisztában vannak, hogy egy ilyen esetben a szabálysértés mellett egy bűncselekményt is elkövethetnek. Minden akciónál négyen-öten vagyunk, két aktivista az adatokat írja, egy személy tanúskodik, és ketten ingáznak a két oldal között, az esetek többségében babakocsit tolva. Az út melletti kamera pedig mindent rögzít – mondja Pécsi.
Személyiségi jogok
A Razor honlapján számos videó látható, de a csoporttagok a személyiségi jogok miatt csak olyan autókat szerepeltetnek, amelyek rendszáma nem látható. Kolláth György alkotmányjogász az MR–1 Kossuth rádiónak adott nyilatkozatában elismerte, hogy a felvételek készítése felvet adatvédelmi problémákat, de a jogász szerint a közérdek védelme megelőzi az adatvédelmi szempontokat. A Razornak tehát alapvetően igaza van, mert közérdekből jár el, és a gyalogosok biztonságos közlekedése érdekében lép fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.