Haza a magasban?

Csoóri Sándor
2009. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Trianon utáni magyar irodalomban váratlanul egy újnak mondható műfaj tört utat magának a költészet, a regényírás, a színművek és az egyre gazdagodó tanulmányok sűrűjében: a társadalomrajz. Ismertebb nevén a szociográfia. Fülemnek máig nyers burgonyaillattal átitatott fogalom ez a szó, de az az érték, amely az adottságain belül megszületett, huszadik századunk
egyik legizgalmasabb szellemi és politikai újdonsága lett.
A műfaj, természetesen, nem az égből és nem a semmiből pottyant közénk, hanem nagy elődeink művei közül. Már Zrínyi Miklós Török áfiumában jajdulnak fel legelőször olyan gondok, amelyek még ma is velünk vannak. Elhanyagolt lelkibetegségek, ide-oda szegődő katonatisztek, akiket az italozás vezényel, irigység, testvérharc, politikai tudatlanság és így tovább, és így tovább. Később: Kazinczy Ferenc erdélyi úti naplója s Petőfi Sándor úti levelei folytatják ezt a sokfelé elágazó, de egyszereplős műfajt. A sort bővíthetnénk még Orbán Balázzsal is, a földrajz köré szervezett „szociográfiáival” vagy Petelei Istvánnal, aki 1884-ben a Holt-tengerre emlékeztető Mezőségről írt felejthetetlen, pontos beszámolót.
Az 1920-as évek vége felé, az egykesors ijesztő terhével Kodolányi János járta be így Baranya megyét. Írásai sajogtatók és lázítók voltak.
Az új műfaj első remekművét azonban Illyés Gyula írta meg a Puszták népe című könyvében.
Németh László egy mondatban foglalta össze a könyv drámai lényegét. Ezt írta: „Az én népem a nemzetben élt, Illyésé a nemzet alatt.” Olyan megrázó és felvilágosító hatása volt Illyés könyvének, hogy nemcsak az olvasóit, de még írótársait is sorban lázba hozta. Egymás után kezdték írni a társadalomrajzokat: Veres Péter, Féja Géza, Darvas József, Tamási Áron, Sinka István, Bözödi György, Kovács Imre, Erdei Ferenc. S legalább még ugyanennyi író.
És ha már szóba került Erdei Ferenc, hadd emlékezzem meg Futóhomok című könyvéről én is, mint Németh László a Puszták népéről. A következő két sort, sajnos, nem én írtam, hanem a szerző, Erdei, aki az ország egyik regényes vidékéről, Bugacról így szól: „Petőfi pusztája ez, ha napsütésben nézem. Adyé és Széchenyié, ha nem süt a Nap.”

Egyik francia filozófus kortársunk, Alain Finkielkraut azt bizonygatja, hogy a huszadik század fölösleges évszázad volt. Meglettünk volna nélküle is. Meg az első világháború nélkül, a Nagy Októberi Szocialista Forradalom nélkül, Hitler és Sztálin nélkül, a második világháború nélkül, Auschwitz és Hirosima nélkül, a gulágok és Csernobil nélkül.
Andalító szép gondolat ez, de isten-koponyával a kezemben, a versailles-i postafiók közvetítésével azt üzenem filozófus barátunknak, hogy a huszadik század nem előzmények nélküli évszázad volt Európában.

„Nagy ellenség ellen nagy lelket kell növesztenünk” – bujtogat mindönket Németh László. De hogyan a csodában lehetnénk erre képesek, amikor magunk vagyunk önmagunk legnagyobb ellensége?

Mindig izgatott a modernség törvényszerű megjelenése. És nemcsak a költészetben, a festészetben, a zenében, hanem még a közbeszédben is. A modern versekben például azért szaporodott el a hasonlat, mert a huszadik században sokkal több valóság zúdult közénk, mint amennyit vártunk. A valóságot gyakran valótlansággal kellett világossá tennünk. Mondok egy kihegyezett példát: „A teve olyan lóhoz hasonlít, amelyet egy bizottság tervezett meg.”
Remélem, világos mindenkinek, hogy az elhangzott mondatban senki se a tevére gondolt, hanem egy tehetségtelenül működtetett országra, amelyre talán most mi hasonlítunk leginkább.

Az 1980-as évek elejétől kezdve a magyar írók egyik része sokat foglalkozott a posztmodern irodalom hódításaival. Az új eszme egyik fő követelménye az volt, hogy az írók ne foglalkozzanak a politika nyers, visszariasztó természetével, mert csapdába esnek. Teremtsenek maguknak olyan nyelvet, amely fölibe kerül a valóságnak s így győzi le. Néha-néha azzal a gonddal emésztettem magamat: hogyan lehetnék én is posztmodern író, illetve költő?
Egy lustító nyári napon megoldódtak a gondjaim. A küszöbömre egy jó kiállású felhő ült le és kis cédulát csúsztatott be az ajtóm alatt. Ezt írta a kis papiroskára: „Ne emészd magadat: a posztmodern irodalmi eszme sose ígért szabadságot senkinek, legföljebb stílust.”

Ha nem lesznek nagy életet faggató íróink, költőink, hamarosan elszürkül a nyelv. Az elszürküléstől pedig meghanyatlik a gondolkodás és kifakulnak az eszmecserék. Képletesen szólva: becsukni még be tudjuk az égi boltajtónkat, de kinyitni már soha többé.

Az emberiség – előbb-utóbb – az Isten után, saját magával kényszerül szembesülni. A kérdés csupán az: képes-e úgy föllázadni önmaga ellen, mint az Isten ellen?

Az 1918-as és 19-es román plakátok és kiáltványok hangneme olyan volt, mintha soha nem lett volna Erdély, soha nem lett volna erdélyi fejedelemség s ennek előtte is évszázadokig a magyar történelem része. Trianon tehát a leghazugabb propaganda győzelme is volt.
A térkép, amely fölé odahajoltak a békét szerző fejek, semmit se mutatott meg nekik a múltból. Tudjuk, hogy az Ipoly folyóról olyan információval rendelkeztek a békeszerzők, hogy az hajózható. Jó lenne a döntnökök unokáit meghívni egy ipolyi hajótúrára.

A parasztság földbe taposása az erőszakos szövetkezetesítéssel elképzelhetetlenül korlátoz minket. Hiszen azt pusztíttatták el velünk, amit csak át kellett volna alakítanunk.

Ma minden közeli lett a világon, de nem természetes módon, hanem mesterségesen.

Minél több szenvedést látunk a világban, annál kevesebbszer éljük át mások nyomorát, szenvedését. Megszoktuk ezt is, mint a kanyarodó villamosok sikongását az utcazajban.

Sajnos, annyi politikai cselezés, hazugság és pénzlopás regény-jelenetét kell végighallgatnunk ebben a mi fölmagasztalt demokráciánkban, hogy már saját igazunknak se tudunk felhőtlen lélekkel örülni.

A rengeteg elsikkasztott pénzből nemcsak erős katonaságot, nemcsak erős, magában is bízó rendőrséget lehetett volna fönntartanunk, hanem erős szellemi életet is. Azt hiszem, Közép-Európa izgalmas országa és nemzete lehettünk volna, amely az 1956-os forradalom után, félretaszíthatatlanul állt volna meg Nyugat és Kelet határvonalán.

Haza a magasban? Sokáig életben tartott minket ez az Illyés-vers. Volt hol találkoznunk egymással a világban. Ott, ahol a vers mozgott, oda soha nem jutott el se a szovjet, se a román, se a szlovák, se a szerb határőrség. Nem jutottak el a besúgók sem.
De ahogy megy az idő, egyre távolabb kerülünk ettől a hazától is. Itt a nagy kérdés, mit találjunk ki magunknak a vers helyett?

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.