Manipulált felmérések feketén?

Feketén foglalkoztatott kérdezőbiztosokról és manipulált kutatási eredményekről szólt a Hír TV Célpont című műsorának tegnapi adása, amelyben a közvélemény-kutató cégeket vették górcső alá.

Munkatársunktól
2009. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási összegeket kapnak a költségvetésből a legnagyobb közvélemény-kutató társaságok: csak idén a Medián 370 millió, a Szonda-Ipsos 315 millió forintos megbízáshoz jutott. A Hír TV riportere egy belső informátor segítségével kezdett vizsgálódni. Volt olyan politikakutatási felmérés, amelyet januártól márciusig egy állandó csapat készített el, s bár a következő két hónapban nem dolgoztattak velük, az őket foglalkoztató társaság elemzéséről mégis jelent meg publikáció. Az adásban elhangzik: bevett gyakorlat a kérdezőbiztosoknál, hogy otthon töltik ki a kérdőíveket.
Súlyos problémák lehetnek a cégek foglalkoztatási szokásaival is. A társaságok nem vesznek fel kérdezőbiztosokat, hanem alvállalkozókon keresztül – ők az úgynevezett instruktorok – adnak nekik feladatot. A kérdezőbiztosokat, amennyiben nem számlaképesek, feketén, öt-tizenöt százalék levonásával foglalkoztatják. A Hír TV munkatársa maga is jelentkezett hét cégnél piackutató munkára, a „teszten” hat cég elbukott. A legtöbb helyen feketén foglalkoztattak volna bennünket – hangzott el a műsorban. A Mediánhoz köthető felmérésekben résztvevőknek öt százalékért, a Szondához köthető kutatásokon dolgozóknak tíz százalékért tudnak számlázni. Jakab Áron, a Piackutatók Magyarországi Szövetségének elnöke szakmai egyeztetést kezdeményezett, hogy tisztázzák a cégek működésével kapcsolatos problémákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.