Fejenként mintegy 110-120 millió forintot kaphatott idei távozásakor a MÁV két felső vezetője – értesült lapunk vasúttársasági forrásokból. Egyikük Szamos Alfonz, aki az utolsó időkben pályavasúti főigazgatóként, illetve általános üzletági vezérigazgató-helyettesként dolgozott a MÁV-nál. Ő harmincnyolc évi vasutas munkaviszony után 71 millió forintnyi végkielégítést kapott, amelyhez információink szerint egyéb jogcímeken (prémium, rendkívüli jutalom, titoktartási pénz stb.) további ötvenmillió forintot kaphatott.
A másik kistafírozott vasutas, Csontos Endre is több évtizedet dolgozott a MÁV-nál, az utolsó időkben forgalmi igazgatóként. Neki be kellett érnie 67 milliós végkielégítéssel, amelyhez ugyancsak körülbelül ötvenmillió forint járt prémium és egyéb jogcímeken. Így informátorunk számításai szerint az ő juttatása is 110-120 millió forint körül mozoghatott.
*
Szamos Alfonzt és Csontos Endrét a mesés összegek mellett korkedvezményes öregségi nyugdíjba engedték. Ez annyiból érdekes, hogy ha elérték volna a nyugdíjkorhatárt, akkor a MÁV már jogszerűen egyetlen forintot sem fizethetett volna nekik végkielégítés címén. (Igaz, a BKV-nál ez sem jelentett akadályt, hiszen Szalainé Szilágyi Eleonóra humánpolitikai főigazgató már nyugdíjasként vehetett fel több tíz millió forintnyi végkielégítést.)
Náluk valamivel kevesebb pénzzel kellett beérnie Sípos Sándornak, a MÁV portfóliókezelési vezérigazgató-helyettesének, igaz, ő nem évtizedekig, csupán 2007. január és 2009. szeptember között dolgozott a vasúttársaságnál. A csekély munkaidő ellenére százmillió forint körüli összeget kaphatott távozásakor. Információink szerint vele eredetileg 2011-ig szóló menedzserszerződést kötöttek, amelyet közös megegyezéssel bontottak fel idén. Ehhez képest úgy tudjuk, a 2011-ig hátralévő (és le nem dolgozott) időszak bérét is kifizették Síposnak, és így jött ki a százmilliós álomjuttatás.
Szerdán a TV2 leplezett le egy másik botrányos MÁV-végkielégítést: Kugler Flórián volt humánpolitikai vezérigazgató-helyettes több mint 67 millió forint végkielégítést kapott 2006-ban. Ebből 15,75 millió forint arra az időszakra járt neki, amikor már felmentették, normál végkielégítésként pedig 51,73 milliót vihetett haza. Kugler végkielégítését tovább színesíti az a körülmény, hogy távozása után az általa vezetett cégnek tanácsadásért 13,5 millió forintot fizetett a MÁV.
Szerettük volna megtudni a MÁV-tól a végkielégítések és jutalmak pontos összegét, jogcímét és okát, de lapunk kérdéseire nem voltak hajlandók válaszolni. Mint ahogy két napja hiába várunk választ a társaság korábbi és jelenlegi vezetőinek, menedzserszerződéssel rendelkező munkatársainak bérezésével, végkielégítésével, illetve egyéb juttatásaival kapcsolatos megkeresésünkre. Kérdéseinket a BKV közelmúltban napvilágot látott hasonló adatsora alapján állítottuk össze. Így szerettük volna megtudni, hányan és konkrétan kik kaptak az elmúlt években tízmillió forint feletti végkielégítést vagy egyéb kifizetéseket, milyen alapbért, prémiumokat és más juttatásokat kaptak a menedzserszerződéssel rendelkező inaktív, illetve aktív vezetők. Várjuk a választ arra is, hogy milyen alapbért, prémiumokat, egyéb juttatásokat kapnak a MÁV-leányvállalatok aktív ügyvezetői, illetve, hogy 2006 óta kiknek, milyen cégeknek, mennyit fizetett a MÁV tanulmányokra, vizsgálatokra, tanácsadásra. Egyelőre semmiféle reakció nem érkezett írásban elküldött kérdéseinkre. Sigulinszki Tibort, a MÁV szóvivőjét is hiába kerestük, nem vette fel a telefont.
Megoldás. Nem cáfolta a közlekedési minisztérium lapunk értesülését, amely szerint januárban csődbe mehet a MÁV Zrt. Közleményük szerint csak az általuk tervezett intézkedések jelenthetnek megoldást a teljes vasúti ágazat számára. Azt cáfolták, hogy a helyzetértékelés egy minisztériumi háttéranyagból származna, de elismerték: a cikkben leírtak a jövőre vonatkozó kilátások tekintetében jórészt helytállók. A vasúttársaság szerint ugyanakkor nem felel meg a valóságnak a MÁV Zrt. csődhelyzetéről megjelent híresztelés. Azt állítják: a vasúttársaság pénzügyi helyzete stabil, fizetőképessége biztosított. Amint azt lapunk megírta, egy dokumentum szerint csak a decemberi fizetésekre van pénz, azután leállnak a vonatok, és az adósságait sem tudja törleszteni a vasúttársaság. (MN)
Hónig elkerülte a polgármestereket. Egy kétsoros e-mail érkezett tegnap a közlekedési tárcától, amely szerint Hónig Péter miniszternek egy Szeged melletti gázberuházásra kellett elkísérnie a miniszterelnököt, és ezért nem vehet részt a szárnyvonalakkal kapcsolatos, már jó ideje megbeszélt kaposvári egyeztetésen. – Megdöbbentő, elfogadhatatlan – kommentálta a történteket a megyei közgyűlési elnök, Gelencsér Attila. (G. J. A.)
Felállították az Ország Karácsonyfáját - képek