Sztrájk és káosz a vasúton

Éjfél és reggel hat óra között, eltérő időpontokban újrakezdte gördülősztrájkját a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). Teljes a káosz a közlekedésben az akcióhoz csatlakozó dolgozók magas aránya, illetve a tehervonatok leállása miatt. Ma a Parlament előtt kétezer egyenruhás tűzoltó demonstrál a 2010-es költségvetés ellen.

Bákonyi Ádám
2009. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harminc vonal már nem szerepel a Miniszterelnöki Hivatal által véglegesített 2009/2010. évi menetrendtervezetben, így beigazolódott a munkabeszüntetés jogossága – indokolta tegnap a VDSZSZ a gördülősztrájk újraindítását. Az érdekképviselet döntése alapján éjfél és reggel hat óra között, eltérő időpontokban bénult meg – és vált kiszámíthatatlanná – a vasúti közlekedés. Az utasok megértését kérve a VDSZSZ arra figyelmeztetett: nem érdemes vonatra várni, mivel azok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el. A szakszervezet még tegnap úgy számolt, hogy a forgalmi szolgálatban lévők nyolcvan százaléka, a VDSZSZ-tagok mindegyike sztrájkba lép, és most először a tehervonatokat sem engedik tovább.
Hogy meddig tart az akció, egyelőre nem tudni, a gördülősztrájk lényege éppen az, hogy bármikor lefújhatják és újrakezdhetik. A VDSZSZ-nél korábban viszont úgy fogalmaztak, hogy „addig fogunk sztrájkolni, amíg eredmény nem lesz”. A szervezet elfogadhatatlannak tartja a vasutat érintő negyvenmilliárd forint megvonást, ami vonalbezárásokat jelent és vasutasmunkahelyeket veszélyeztet. Csak a pályavasútnál mintegy ötezer dolgozót – forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket – érint a leépítés, de MÁV-csoport szinten ez akár tízezer is lehet. A szakszervezet számítása szerint a harminc vasúti vonal bezárása megközelítően egymilliárd forint, vagy még annyi megtakarítást sem jelent, amiből a negyvenmilliárd forint megvonást nem lehet megoldani.
Mivel a tárgyalások folyamatban vannak, korainak és elhamarkodottnak nevezte a sztrájkot tegnap délután Hónig Péter. A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter azt állította, van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről. Ahol nem kívánják jövőre megrendelni a vasúti közszolgáltatást, ott a teherforgalom továbbra is megmarad, és ha valaki üzleti alapon akarja végezni a személyszállítást, arra is lesz lehetőség. A mintegy négyezer kilométeres hálózaton pedig lényegesen javulni fog a menetrend, mert kiszámítható, ütemes közlekedési rendet vezetnek be, és tíz perccel csökken a menetidő – hangsúlyozta Hónig Péter.
A jelek szerint nem csak a vasutasok gondolják úgy, hogy a jövő évi költségvetés gyakorlatilag a létüket veszélyezteti. Ma várhatóan kétezer egyenruhás tűzoltó több tucatnyi járműfecskendővel vonul a Parlament elé, hogy a büdzsé ellen tiltakozzon. Úgy látják, ha legalább az idei összegű normatív támogatást nem kapják meg 2010-ben, úgy nem tudják esküjüket teljesíteni, működésképtelenné válnak a tűzoltóságok, így nem lesz biztosítva a lakosság tűzvédelme. „Ez nem lehet célja a köztársaságnak” – hívják fel a figyelmet a szervezők.

Készenlétben a volán. A Volán-társaságok készen állnak arra, hogy a sztrájk alatt a vonatokról lemaradó utasokat elvigyék, s ha szükséges, több buszt állítanak be – közölte Csepi Lajos. A közlekedési szakállamtitkár hangsúlyozta, a MÁV-Start sztrájk esetére már korábban valamennyi Volán-társasággal együttműködési megállapodást kötött. Eszerint a vasúti bérleteket a sztrájk alkalmával korlátozás nélkül elfogadják valamennyi Volán-járaton.

kék szalaggal tiltakoznak. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt kéri minden tagjától és a közoktatás iránt felelősséget érző szimpatizánsaitól, hogy a költségvetési törvény novemberi elfogadásáig kék szalag viselésével tiltakozzon a törvénytervezet ellen. A baloldali kötődésű PSZ szerint a teljesítménymutatók és egyéb normatívák drasztikus csökkentése miatt tízmilliárdok kerülnek ki a közoktatás finanszírozásából, amellyel veszélybe kerül az oktatás minősége. „Nem lehet tovább a pedagógusok lelkiismeretére és gyermekszeretetére hivatkozni” – véli a PSZ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.