Harminc vonal már nem szerepel a Miniszterelnöki Hivatal által véglegesített 2009/2010. évi menetrendtervezetben, így beigazolódott a munkabeszüntetés jogossága – indokolta tegnap a VDSZSZ a gördülősztrájk újraindítását. Az érdekképviselet döntése alapján éjfél és reggel hat óra között, eltérő időpontokban bénult meg – és vált kiszámíthatatlanná – a vasúti közlekedés. Az utasok megértését kérve a VDSZSZ arra figyelmeztetett: nem érdemes vonatra várni, mivel azok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el. A szakszervezet még tegnap úgy számolt, hogy a forgalmi szolgálatban lévők nyolcvan százaléka, a VDSZSZ-tagok mindegyike sztrájkba lép, és most először a tehervonatokat sem engedik tovább.
Hogy meddig tart az akció, egyelőre nem tudni, a gördülősztrájk lényege éppen az, hogy bármikor lefújhatják és újrakezdhetik. A VDSZSZ-nél korábban viszont úgy fogalmaztak, hogy „addig fogunk sztrájkolni, amíg eredmény nem lesz”. A szervezet elfogadhatatlannak tartja a vasutat érintő negyvenmilliárd forint megvonást, ami vonalbezárásokat jelent és vasutasmunkahelyeket veszélyeztet. Csak a pályavasútnál mintegy ötezer dolgozót – forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket – érint a leépítés, de MÁV-csoport szinten ez akár tízezer is lehet. A szakszervezet számítása szerint a harminc vasúti vonal bezárása megközelítően egymilliárd forint, vagy még annyi megtakarítást sem jelent, amiből a negyvenmilliárd forint megvonást nem lehet megoldani.
Mivel a tárgyalások folyamatban vannak, korainak és elhamarkodottnak nevezte a sztrájkot tegnap délután Hónig Péter. A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter azt állította, van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről. Ahol nem kívánják jövőre megrendelni a vasúti közszolgáltatást, ott a teherforgalom továbbra is megmarad, és ha valaki üzleti alapon akarja végezni a személyszállítást, arra is lesz lehetőség. A mintegy négyezer kilométeres hálózaton pedig lényegesen javulni fog a menetrend, mert kiszámítható, ütemes közlekedési rendet vezetnek be, és tíz perccel csökken a menetidő – hangsúlyozta Hónig Péter.
A jelek szerint nem csak a vasutasok gondolják úgy, hogy a jövő évi költségvetés gyakorlatilag a létüket veszélyezteti. Ma várhatóan kétezer egyenruhás tűzoltó több tucatnyi járműfecskendővel vonul a Parlament elé, hogy a büdzsé ellen tiltakozzon. Úgy látják, ha legalább az idei összegű normatív támogatást nem kapják meg 2010-ben, úgy nem tudják esküjüket teljesíteni, működésképtelenné válnak a tűzoltóságok, így nem lesz biztosítva a lakosság tűzvédelme. „Ez nem lehet célja a köztársaságnak” – hívják fel a figyelmet a szervezők.
Készenlétben a volán. A Volán-társaságok készen állnak arra, hogy a sztrájk alatt a vonatokról lemaradó utasokat elvigyék, s ha szükséges, több buszt állítanak be – közölte Csepi Lajos. A közlekedési szakállamtitkár hangsúlyozta, a MÁV-Start sztrájk esetére már korábban valamennyi Volán-társasággal együttműködési megállapodást kötött. Eszerint a vasúti bérleteket a sztrájk alkalmával korlátozás nélkül elfogadják valamennyi Volán-járaton.
kék szalaggal tiltakoznak. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt kéri minden tagjától és a közoktatás iránt felelősséget érző szimpatizánsaitól, hogy a költségvetési törvény novemberi elfogadásáig kék szalag viselésével tiltakozzon a törvénytervezet ellen. A baloldali kötődésű PSZ szerint a teljesítménymutatók és egyéb normatívák drasztikus csökkentése miatt tízmilliárdok kerülnek ki a közoktatás finanszírozásából, amellyel veszélybe kerül az oktatás minősége. „Nem lehet tovább a pedagógusok lelkiismeretére és gyermekszeretetére hivatkozni” – véli a PSZ.

A Karácsony-féle Pride-ról kérdeztük a Tisza Pártot, mi is meglepődtünk a válaszon