A művészet sokszínűsége

Húsz éve hiányzik egy átgondolt, stratégiai alapú művész-, illetve művészetiszervezet-támogatási rendszer kidolgozása – mondja Simonffy Márta textilművész, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének elnöke, aki úgy véli, sokkal több energia, teremtő erő van a kortárs magyar művészetben, mint amennyi jelenleg a társadalom javára kamatozódik.

P. Szabó Ernő
2009. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez pedig nem a gazdasági válság függvénye, ez derült ki 2008-ban a párizsi Maison d’Art által rendezett konferencián a Pompidou- központban, amelyen a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége is részt vett. Európa felől nézve lehet, hogy még rosszabb a helyzet? Egyáltalán, mi volt a konferencia témája?
– A téma a kortárs művészet legkülönbözőbb problémáinak halmaza volt, mindenekelőtt a művészstátus, de mindazok a körülmények, feltételek, amelyek a művészi alkotó munka minőségét jobbítják, befolyásolják. 2009-ben kiadtak egy összefoglaló deklarációt, amely a konferencia lényegi, megvalósításra ajánlott elemeit tartalmazza, az úgynevezett Fehér Könyvet. Amelynek első eleme, hogy különbséget tesz a professzionális és az amatőr művészet között, s e differenciálást figyelembe véve szól a képzés, az alkotóművész helyzetének kérdéséről és a művészeti szervezetek státusáról.
– Ahol a Fehér Könyv megjelent, ott nem volt negyven év szocializmus, amelynek hatásai idehaza máig érezhetők. Lehet itt is alkalmazni a könyvben leírt módszereket?
– Lehet, hiszen ez egy olyan charta, amely ránk is érvényes, sőt kell hogy érvényesítsük, hiszen a biztosítási rendszerről, az adókedvezményekről, a kortárs műkereskedelem szempontjából igen fontos körülményekről szól. Ezek az elvek, irányok nálunk különösen aktuálisak. Szól a charta a beruházási öszszegek százalékos meghatározásáról, amelyek kifejezetten a kortárs művek alkalmazását, megjelenését segítik. Továbbá foglalkozik a művészeti szervezetek minőség- és teljesítményalapon való támogatásával, amely a financiális támogatásnak fokmérője. Nagyon helyesen nem úgy működik, mint nálunk, amelyet sajnos egy bizonyos automatizmus vezérel. A szövetségünk bizton állítom, megfelel ezeknek a kritériumoknak, mégis kiszámíthatatlan a létünk, hiszen folyamatosan a működésünk is veszélybe kerül. Húsz éve hiányzik egy átgondolt, stratégiai alapú művész-, illetve művészetiszervezet-támogatási rendszer kidolgozása.
– Miért fontos egy ilyen rendszer kidolgozása?
– Mert a vizualitás területén olyan értékteremtő munkát végez a kortárs magyar művészet, amelyről a társadalom nem mondhat le, amelyek támogatásra érdemesek. Most talán kicsit személyes leszek, de úgy érzem, hogy amikor nyáron a szobrásztársasággal és Szentendre városával együtt megrendeztük a szentendrei MűvészetMalomban a szobrászbiennálét, akkor olyan teljesítményt nyújtott, nyújtottunk, amely nemcsak nagy szakmai, de óriási közönségsikert is aratott. Mégis: a közterületekről, középületekről hiányoznak a jó szobrok, amelyeknek nagy szerepük lehetne a vizuális nevelésben. A szobrászbiennále zárókonferenciáján szembesültünk például azzal, hogy Budapest úgynevezett „új főutcájában” egyetlenegy kortárs szobrot nem terveztek be! Ha arra gondolunk, mit hagyunk az utódokra, különösen fontos ezzel, ezekkel a kérdésekkel foglalkozni.
– Az „utódok” között vannak azok a 10–20 évesek is, akiktől olyan messzire esik a kortárs művészet, mint Makó Jeruzsálemtől. Velük mi lesz?
– Másfelé terelődik az érdeklődésük, az internetkultúra nem minden és nem mindig a jó irányba vezeti őket. Az a „reform”, amelyet Magyar Bálint elindított, a legroszszabb irányba viszi az oktatást, műveletlen embereket „nevel”, az általános műveltség, a művészetek ismeretének teljes elhanyagolásával.
– Hol, hogyan kellene elindítani a változásokat, hogy egy széles körű, jó irányba tartó folyamat generálódjon?
– Gyors, radikális lépésekre lenne szükség az oktatásban, de a kultúrában, ennek financiális támogatásában is, különben a legjobb kezdeményezések is kudarcba fulladhatnak. 2010-ben szeretnénk egy úgynevezett utcatárlatot rendezni A Tárgyak művészete – az iparművészet hónapja címmel az Andrássy út egészén. Nagy sikernek élem meg, hogy a külföldi cégek ebben partnerek és örömmel fogadták az ötletet. Szeretnénk, ha erre az egy hónapra birtokba vehetnénk a kortárs üveg- és porcelánművészet bemutatására az Ernst Múzeumot is. Sajnos erre az esélyünk nem sok, ahogyan a Műcsarnokban való bemutatkozásra sem, pedig a művészeknek joguk és kötelességük legalább négyévente megmutatni, hogy milyen tendenciák, irányok mutatkoznak a kortárs magyar képzőművészetben.
– Hogyan lehet összeegyeztetni azzal a munkával, amelyet a fenti feladatok megvalósítása jelent, az egyéni alkotóművész törekvéseit, ambícióit?
– Elég nehezen, de azért megoldható. Nagyon örülök, hogy most meginvitáltak Lodzba, a grand’art textilművészet fővárosába, s van egy előzetes párizsi meghívásom is. De egyelőre a szövetség ügye a legfontosabb számomra. Ez a második elnökségi ciklusom, úgy érzem, amit az első alatt megvalósítottunk, talán az sem volt kevés, és amit akkor előkészítettünk, azt most realizálhatjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.