A Szuperbojztól a Szobafogságig

A Szuberbojz múlt heti premierje után újabb két magyar film jut el a befogadóhoz: mától vetítik a mozik Daniel Young Szobafogság és Pater Sparrow 1 című filmjét. Ha Szerb Antal marslakói ebből a három alkotásból szeretnének következtetéseket levonni a magyar filmművészettel kapcsolatban, megijednének.

Muray Gábor
2009. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keresem a szavakat Kabay Barna ámokfutásához, de nem könnyű a Szuberbojzt minősíteni. Ha azt mondom, az évtized legrosszabb közönségfilmje, csak jót teszek vele, mert felhívom rá a figyelmet. A film díszvetítése előtt néhány stábtag összesúgott mellettem az illemhelyen: „Te láttad már?” „Igen.” „S milyen?” „Atyaúristen…”
A Bajor Imre, Kolovratnik Krisztián, Kerekes Vica, Kálloy Molnár Péter, Gesztesi Károly, Rudolf Péter és Mucsi Zoltán főszereplésével vászonra vitt történet elvileg egy nyolcvanas évekbeli rockbanda reneszánszát meséli el zenés vígjáték formájában. Tehát szórakoztatni akar. A valóság ezzel szemben az, hogy a néhány perces sztorit a Szeszélyes évszakok modorában rétestészta hosszúságúra nyújtó, komolyabb zenei betétek és értelmezhető humor nélkül a fészkelődő-vakarózó nézőre rászabadító Kabay Barna „közönségfilmje” igazi büntetés. A filmkészítés alapvetéseivel össze nem egyeztethető rihi-röhi, rossz vágással, rettenetes dramaturgiával, ideggyenge, maníros alakításokkal. A néhai rockbanda tökéletesen hiteltelen, amit a vonatkozó hülyegyerek-szerelem tovább ront. Bajor Imre bő egyórás részeg fetrengése már-már gyomortáji fájdalmat okoz, a film eleji utalás Demjén Rózsira pedig több mint ízléstelenség (senki sem nevetett rajta). A film blöff, pofon a mozi szerelmeseinek.

A magyar sci-fi… Pater Sparrow (Verebes István fia, Zoltán) gyakorlatilag a lehetetlenre vállalkozott, amikor egy idehaza hagyományok és múlt nélküli műfajban akart nagyot ugrani. Az 1 című film gyakorlatilag sci-fi krimi, Stanislaw Lem esszéjének, Az emberiség egy percének lenyűgöző látványvilágú, de meglehetősen kaotikus adaptációja. A lengyel sci-fi-guru a rövid írásban egy olyan, fiktív kiadványról filozofál, amely kizárólag a számok segítségével definiálja az emberiség egyetlen percét, beleértve az adott percre jutó haláleseteket és születéseket, az elfolyó vér- és spermamennyiséget, az álmokat és érzelmeket. Akár Kabaynál, Mucsi Zoltán és Kerekes Vica (Mácsai Pál, Sinkó László mellett) itt is főszerepet játszik, de az igazi főszerep mégis inkább a díszleté és a látványvilágé, amely az 1-et eleve klip- vagy etűdszerűvé teszi. A túlbonyolított sztori (a valóságvédelmi hivatal kétségbeesett nyomozása) egy idő után érdektelenné válik, a gondosan összeválogatott archív híradómontázs, a bonyodalmat okozó könyvesbolt és a valóságvédelmiek elmegyógyintézete viszont maradandó hallucinációkat okoz. Valamiféle filmélményt, ami inkább köszönhető a primer képnek, mint a mondanivalónak. Pater Sparrow debütálása olyan, mint egy tehetséges reklámszakemberé vagy zenei kliprendezőé, aki valamiért – tévedésből – játékfilmet forgatott.

…és a thriller. Daniel Young elkövette azt a hibát, hogy egy huszárvágással szétbarmolta saját krimijét: a Szobafogság addig jó, amíg – kisebb képzavarral – a házon belüli lelki terror keretein belül marad. Mihelyt valamiféle összeesküvés sejlik fel a háttérben, elröppen a már-már beérő filmélmény. Két nő, anya (Rachel Blake) és lánya (Laura Greenwood) együttélésre kényszerül egy férfival (Nagy Ervin), aki eleinte a lány szekrényében él – szobafogságban. A gyanús alak a törvény elől menekül, a lázadó kiskamasz pedig szívesen rejteget ilyen titkot. A hím lassan mindkét nőstényre rátekeredik, irányítja és birtokolja őket, az összeroppanás pedig nem várat sokáig magára. Az érezhetően gyenge rendezői akarat ellenére aránylag jó színészi játék és az érzékeny szemű operatőr menti a menthetőt – éppen csak feszültség nincs. Tehát krimi/thriller nincs.

Érzéki csalódások. Baj, az van tehát. Itt egy vígjáték, amin nem lehet nevetni, csak sírni, egy sci-fi, aminek teljesen érdektelen a cselekménye és egy krimi, amiből hiányzik a feszültség. Az utóbbi kettő legalább fénylik, még ha nem is arany. Szép csomagolás, neves gárda, éppen csak lényeg nincs. Súly nincs. Katarzis, amiért az ember jegyet vált a moziba. Íme, a magyar film ma.
(Szuperbojz – színes, magyar film, 2009. Rendező: Kabay Barna. Forgalmazó: CinemaStar. 1 – színes, magyar krimi, 2009. Rendező: Pater Sparrow. Forgalmazó: Mozinet. Szobafogság – színes, feliratos, magyar játékfilm, 2008. Rendező: Daniel Young. Forgalmazó: Skyfilm.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.