A záróvonalon túl

Drámai hangvételű, polgárháborús veszélyről szóló közleményt fogalmazott meg a sajóbábonyi zavargásokat követően Miskolc szocialista polgármestere. Káli Sándor lapunknak adott interjújában valódi fenyegetettségről beszél, mint mondja: a romák és nem romák közti összecsapások bárhol az országban megismétlődhetnek. Fűtött szobákban születő tanulmányok helyett szerinte végre valódi tettekre lenne szükség.

György Zsombor
2009. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sajóbábonyi cigányok és a településre látogató jobbikosok közti összecsapásokat követően polgárháborús veszélyről beszélt a minap. Valóban ennyire súlyosnak látja a helyzetet, vagy voltak azért ebben a kijelentésben hatásvadász elemek is?
– Azt látom, hogy az ország egyes térségeiben a hamu alatt izzik a parázs. Súlyos ellentétek feszülnek egymásnak, amelyek, mint Sajóbábony esete megmutatta, könnyen erőszakba torkollhatnak. Ha az összecsapások komoly rendőri erőket kötnek le, közben nagy területek maradhatnak megfelelő ellenőrzés nélkül, s válhatnak fosztogatók prédájává. A lángoló Párizs képe elevenen él bennem. A helyzet egyre feszültebb, ilyen jellegű zavargásokra bizony most már Magyarországon is fel kell készülni.
– Arra gondol, hogy ha például Sajóbábonyban ölre mennek az emberek, egy olyan nagyváros, mint Miskolc is szinte védtelen maradhat, mivel nincs elég rendőr?
– Erre gondolok, de ez nem csak Miskolc problémája. Ugyanez a helyzet Szabolcsban, Békésben, Baranyában.
– Mi hiányzik igazából? Korábban ön is többször panaszkodott arra, hogy kevés a rendőr, de vajon csak ez a probléma?
– A rendet hiányolom, s még nagyon sokan mások is. Akit a közlekedésben nem érdekelnek a záróvonalak és a piros lámpák, az az élet más területein is könnyebben megszegi a szabályokat. Egyelőre csak fenyegetettségről beszélünk, ám az emberek még akkor is úgy érzik, hogy bizonyos helyekre nem szabad sötétedés után merészkedniük, ha konkrétan velük szemben nem követtek el bűncselekményt.
– Miskolcon például nem érdemes esténként sétálgatni?
– Hangsúlyozom, hogy én nemcsak Miskolcról, hanem szinte országos jelenségről beszélek. Veszprém, Olaszliszka, a romák elleni gyilkosságok azt mutatják, hogy az ország különböző pontjain kitapintható a feszültség. Ki kell mondanunk, hogy a problémák valódi gyökereivel eddig egyetlen kormány sem akart foglalkozni.
– Aki viszont mégis meg mert szólalni, az könynyen az úgynevezett liberális értelmiség célkeresztjében találhatta magát. Önt, mint szocialista politikust, sosem támadták?
– Ezt nem pártügynek tartom. A rendszerváltozás óta a romák problémáival senki sem foglalkozott. Vannak persze komoly próbálkozások a felzárkóztatásra, munkahelyteremtésre, de ezek elszigetelt jelenségek. A gondok sokasodnak, a romaság összlétszáma nő, s a feszültség is. Amikor kiálltam Pásztor Albert rendőrkapitány mellett (aki egy sajtótájékoztatón azt mondta, az elmúlt két hónapban az összes miskolci rablást cigányok követték el – Gy. Zs.), akkor is a közbiztonság mellett léptem fel.
– És ehhez akkor az ellenzék támogatását is megkapta…
– Miskolcon minden politikai erő az ügy mellé állt, mivel mindannyian ismerjük a valós veszélyeket.
– Ám a kérdésről nem folyhat nyílt párbeszéd, hiszen gyakran olyanokat is rasszistának bélyegeznek, akik csak a tényekről beszélnek. Ezért nem felelős senki?
– Senkit nem akarok címkézni, közös a felelősség. Amikor ezek a kérdések napirendre kerültek, mindig alakult valamilyen bizottság, megrendeltek tanulmányokat, de ez ma már kevés. Az emberek nem ezt várják tőlünk. Eredményeket csak akkor lehet produkálni, ha közvetlen közelről ismerjük a problémákat. Mégis az a jellemző, hogy távoli, fűtött szobákból adnak okos ötleteket meg fogalmaznak meg elvárásokat.
– Nem is érez semmilyen előrelépést?
– Sokkal inkább meghökkenést tapasztalok az események láttán, gyakorlati intézkedések egyelőre nem körvonalazódtak. De fontos lenne, hogy végre vegyünk egy nagy levegőt, s mondjuk ki, hogy a magyarság sorsáról van szó. Illetve én mint miskolci polgármester azt is mondom, többek között Miskolc sorsáról van szó. Minden érintettel le kellene ülni, s végre abba kellene hagyni egymás gyalázását. Helyzet van, s az, ahogyan azt kezelni tudjuk, száz évre meg fogja határozni a magyarság jövőjét.
– Mégis ki fogja ezt elkezdeni?
– Nagyon nehéz kérdés. A politikai csatározás végeláthatatlan. Kétségtelen, hogy a kormánynak lennének komoly feladatai, de az ellenzéknek is azt kellene mondania, hogy üljünk le egymással, s dolgozzunk ki konkrét cselekvési terveket.
– Mik lehetnének ezek a konkrét tervek?
– Nézzünk szembe a tényekkel! A szerencsésebb régiókban az egykori határőröket átvezényelték rendőrnek, de Miskolcra nem érkeztek új emberek. Folyamatosan nyolcvan–száz fő hiányzik az állományból, ami ekkora városban jelentős hiány. A kezelés alapja viszont mégiscsak a munkahelyteremtés. A kormány Út a munkába programját jó lépésnek tartottam, még ha jelentős erők legyengítették is. Az igazi nehézség, hogy olyan munkákat kell találnunk, amelyeket az alacsony képzettségű emberek is el tudnak látni.
– De mik lehetnek ezek? Épp az önök környékén szűntek meg egymás után a gyárak…
– A kohászat megszűnt, a mezőgazdaságban sincs munka, az emberek tömegével kerültek utcára. De például az autópályák és környezetüknek rendben tartása vagy az erdőtelepítés megoldható alacsonyan képzett munkaerő alkalmazásával is. Azon kellene elgondolkodni, jó-e, hogy az ilyen munkákat is vállalkozóknak adjuk ki, vagy inkább a közmunkaprogramot kellene kiterjeszteni.
– Be lehet-e vezetni azokat az embereket a munka világába, akik két generációra visszamenőleg egyetlen családtagjukat sem látták dolgozni?
– Láttunk arra kísérleteket, hogy bizonyos helyeken akkor akarták csak kifizetni a segélyeket, ha az illető készséget mutatott a munkára. Szerintem ezt országosan alkalmazni kellene. A munkahelyteremtés az állam és az önkormányzatok feladata, de annak a további segélyezését át kell gondolni, aki a felkínált munkát nem fogadja el.
– Tehát nem tartja ördögtől való gondolatnak, hogy aki nem hajlandó dolgozni, az ne is kapjon segélyt, és az sem, aki a pénzt alkoholra, cigarettára, játékgépezésre költi?
– Ezt a világ számtalan országában így csinálják. Úgy gondolom, ha valamit hatszáz polgármester megfontolandónak tart, akkor az nem lehet ördögtől való.
– A Monokon elhíresült szociális kártyáról mi a véleménye?
– A kisebb településeken megvalósítható a modell, a nagyvárosokban a technikai kivitelezése nehézkesebb. A kollégáimmal végigtárgyaltuk, Miskolcon nem tartjuk bevezethetőnek.
– Mire gondolt, amikor először hallotta az edelényi polgármester kijelentését, miszerint romák lakta térségekben szándékosan tesznek kárt az anyák gyermekeikben, hogy aztán több segélyt kapjanak utánuk?
– Ilyen kijelentésnek nem lett volna szabad elhangzania.
– Moldova György ugyanerről számolt be miskolci riportkönyvében, amelynek megírására éppen önök kérték fel a szerzőt…
– Ez egy közszájon forgó pletyka, ezért szerepelhetett a könyvben.
– De csak pletyka, semmi több?
– Én nem feltételezek ilyet embertársaimról.
– Borsodi tanároktól mindazonáltal rendszeresen hallani, hogy amit az iskolában felépítenek, azt az otthoni közeg rögvest lerombolja, mivel sok szülő egész egyszerűen nem tud megfelelő körülményeket biztosítani a gyerekeknek. Önök gondolkodnak-e azon, hogyan lehetne az iskolapadban tartani a hátrányos helyzetű fiatalokat?
– Akkor jó a rendszer, ha a szülőkkel is együtt lehet működni. Szerencsésnek tartanám például, ha a képzettséggel nem rendelkező anyák, apák ugyanabban az iskolában tanulhatnának, mint gyermekeik, s ott szerezhetnék meg legalább az általános iskolai végzettséget. Ez hosszú távú projekt, ám fontos, mivel a gyereknek nem szabad mindig rossz példát látnia a szüleitől. A felnőtt romák egy részét az érettségiig is el kell juttatni. Miskolcon évente száz embert tudunk képezni, ami lehet, hogy kevés, de akkor is fontos eredmény. Világos pályát kell felvázolni, amelynek a végén nem állhat más, mint a munka. Azok a roma családok, amelyekben létezik valamiféle perspektíva, például legalább az apa tud dolgozni, sokkal jobban meg is tervezik a családot, tudják, mennyi terhet bírnak el. Ennek hiányában jutunk el odáig, hogy polgárháborús veszélyről beszélgetünk, hiszen az összetűzések hátterében szinte mindig a szegénység és a nyomor áll szerte a világon. Akinek nincs vesztenivalója, az válhat a legveszélyesebbé. Ha nincs mit ennie a gyereknek, akkor sokan bármire képesek lehetnek. De korántsem mellékes kérdés, mi lesz azzal, akitől elvesznek, akinek lerombolják a kis vagyonát. Ezek mind olyan kérdések, amelyeket szerintem sokan nem is értenek a fővárosban.
– Szigorítsuk a büntetési tételeket? Attól a probléma még nem oldódik meg…
– A megélhetési bűnözés fogalma a polgárok nagy része számára nem elfogadható. Attól a nagymamától, akitől elvesznek ötezer forintot, noha az neki is egy hétre való pénze volt, nehéz azt kérni, hogy legyen elnéző. A gyűlölködés meg egyre csak erősödik.
– Elfogadhatónak tartja, hogy ne csak a sértetti, hanem az elkövetői oldalon is feltüntethető legyen az etnikai hovatartozás?
– Azt látom, hogy Amerikában elég világosan behatárolják ezt. Bűnügyi szakemberekkel kellene beszélni arról, hogy nálunk mekkora lenne ennek a visszatartó hatása.
– Rasszista megnyilvánulásnak lehet-e nevezni például, ha egy rendőrségi közleményben leírják azt is, hogy a körözött személy milyen etnikumhoz tartozik?
– Nem célom az uszítás, a tűz, ha csak takaréklángon is, de ég. Ennek a konkrét ügynek az eldöntését szakemberekre kell bízni, de az biztos, hogy a problémát nem lehet többé a szőnyeg alá söpörni.
– A Jobbik például biztosan nem ezt teszi, s főként Borsodban meglepően jól szerepeltek, alighanem éppen emiatt…
– A lényegi kérdés, miből születik egy ilyen szervezet. Azt gondolom, valaminek a hiányából, ami az országban sokakat érint. Ez pedig az, hogy nagyon sokan fenyegetettnek érzik magukat. A Jobbik kijelentéseivel nem tudok azonosulni, de meg kell érteni, hogy ez a fenyegetettség valós. A nyomor és az állandó veszélyérzet pedig táptalaja a szélsőségeknek.
– Ezért a döntéshozók nem is mernek hozzányúlni a kérdéshez?
– Az emberekkel a polgármesterek állnak közvetlen kapcsolatban, hiszen fogadóórákat tartunk, meccsekre járunk, beszélgetünk. Mindannyiunknak az a célunk, hogy településünk előrébb jusson, ám az érdekeink érvényesítése lassú folyamat. A bajok többnyire vidéken történnek, jelentős részüket a fővárosban nem is lehet érzékelni. Azt látom, hogy döntéshozói szinten jelen pillanatban az általános tanácstalanság jellemző. Mi viszont vidéken élünk, saját bőrünkön érezzük a problémákat, s azt mondjuk, eljött az idő a cselekvésre. A nemzet sorsa iránti felelősség is azt mondatja velünk, hogy végre lépni kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.