Börtönsztori

Hegyi Zoltán
2009. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szamosújvár nem faluból nőtt ki, megtervezték és felépítették, rögtön városnak. Nagy piac van Szamosújváron, a Salamon-templom mellett, hegyekben áll a padlizsán, kilója egy lej (nagyjából hetven forint), a különféle paprikák, egy széki asszony dióbelet árul, cigánylányok homoktövist, többfajta sajt kapható, mint egy bevásárlóközpontban, egy irgalmatlan tartályból halat mérnek. Egy kicsit olyan, mintha még… „Vásárba és őrölni Szamosújvárra járnak” – jegyezték fel az 1721-es széki összeírásokban. Kós Károly írja A Mezőség néprajza című kétkötetes alapvetésben (Káprázatos munka, a tájegység szerelmeseinek bibliája, jelentősége csak az Orbán Balázséhoz mérhető.), hogy a szikiek „Szamosújvárra főleg gabonát (mert itt jó áron vették a búzát, a havasiak pedig a málét), továbbá majorságot, burgonyát vittek, a heti vásárokon meg zöldséget és gyümölcsöt (alma, körte, besztercei szilva, cseresznye, meggy) eladni, s ugyanakkor marhát, juhot és disznót venni mentek, az itteni kirakóvásáron vették a férfiak a régi nagy karimájú és a pörge szőrkalapot, az egyedüli ruhaneműt, amit a saját községükben nem állítottak elő.” Hát így megy ez, ha valahonnan föntről nem köpnek bele a csorbába.
A piactól nem messze, a főtéren található a barokk stílusú örmény katolikus székesegyház. Ötven évig épült, 1748 és 98 között, ami a méreteket tekintve inkább kevés, mint sok (a kölni dómmal jóval tovább szöszmötöltek, a Sagrada Familia pedig nyilván ítéletnapig készül), különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy spirálisan (spirituálisan) felhordott földsáncon, szekerekkel vitték fel az anyagot. A templom zárva, bekopogunk hát a plébániára, így kapunk vezetőt a tisztelendő úr személyében. Igen érdekes ember, észnél kell lenni, folyamatosan kérdez, néha már egy vizsgán érzem magamat. Lássuk, hogyan jutunk el Rubens-től Cseh Tamásig. Utóbbiról néhány hete írtuk, hogy olyan erős a jelenléte, mintha csak viccelt volna egyet a halállal, „ám azért mégiscsak meghökkentő”, ahogy felbukkan egy erdélyi örmény templomban. A templom legnagyobb kincse egy Rubens-festmény, Krisztus levétele a keresztről. Kultikus mű, akár a katolikus székelyeknek a csíksomlyói Mária-szobor. Eredetileg Rómában őrizték, Napóleon megpróbálta lenyúlni, de az angol kalózok ügyesebbek voltak, később az angol király Ferenc osztrák császárnak ajándékozta. Az uralkodót aztán egyszer a gazdag erdélyi örmények kisegítették szorult helyzetéből, amiért jutalmat választhattak. A Bécsbe utazó, egyébként a művészetek terén teljesen járatlan örmény küldöttség a gyűjtemény legértékesebb darabja, a Rubens-kép mellett döntött és még a sunnyogó császár hamisítási trükkjét is felfedezték. A képet aztán 1944-ben Budapestre menekítették és elkerült Bakonybélbe is. Na és miről híres még Bakonybél? – teszi fel a kérdést e helyt a plébános úr. Néma csend. Most kezdjük el magyarázni egy örmény papnak, miként kötődött oda gyönyörű testvérünk, a nemzet dalnoka? Hát Cseh Tamás, jön a válasz onnan, ahonnan a legkevésbé vártuk, és még hozzátette kissé okítóan: az indián. Még nincs vége a sokkterápiának. Kitámolygunk a napra, a főtéren a plébános úr rámutat egy szép barokk házikóra. Ott született Pongrácz Gergely. Aznap, amikor ez történt, október 23-át írtunk.
Elmentünk hát Rózsa Sándor sírjához. Ortodox temető, 13. sor, jobbra. Könnyű felismerni, szemben áll az összes többi sírral, a világgal, egy kőhajításnyira a börtöntől, ahol raboskodott. Szamosújvár román neve Gherla, börtönt jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.