Félállami cég lesz a Malév?

A két és fél évvel ezelőtti privatizáció után ismét részt vállalna a nemzeti légitársaságban az állam. Oszkó Péter pénzügyminiszter Viktor Zubkov első orosz miniszterelnök-helyettessel folytatott tegnapi tárgyalása után közölte: hazánk kész tulajdonosként finanszírozni a Malévot. A légitársaság tavaly több mint 25 milliárdos veszteséget könyvelhetett el.

Bodacz Péter
2009. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kész tulajdonosként és finanszírozóként is beszállni a nemzeti légitársaságba a magyar kormány – jelentette ki Oszkó Péter pénzügyminiszter tegnap Moszkvában azt követően, hogy tárgyalt Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettessel. Szavait utóbb Bajnai Gordon miniszterelnök is megerősítette. A tárca által kiadott közlemény szerint az orosz kormány „üdvözölte a magyar fél álláspontját”, és további tárgyalásokat is kilátásba helyeztek. A Malév a 2008-as évet 15,1 milliárd forint veszteséggel zárta. A 2009-es évre szóló várakozásokat a társaság még nem közölte, a május végén jóváhagyott idei üzleti tervről a csak az üzemi szintű veszteséget, a mérleg szerintit nem tették közzé. Eszerint üzemi szinten 2009-ben 6,3 milliárd forint veszteséggel számolt a Malév, szemben a 2008-as 7,9 milliárd forinttal. Korábbi lapértesülések szerint már egy ideje folynak tárgyalások a magyar és az orosz kormány képviselői között a Malév problémáinak megoldásáról; ezek szerint a két állam összesen negyvenmilliárd forinttal segítené ki a Malévet, ezért cserébe hazánk ismét tulajdonos lenne.
Mint ismeretes, a nemzeti légitársaságot 2007 februárjában privatizálta az állam, ekkor a vevő a tárgyalásos eljárás zárószakaszába egyedüliként meghívott AirBridge Zrt. volt. A cég és így a nemzeti légitársaság is formálisan két magyar magánszemély tulajdonában volt, gyakorlatilag azonban a papíron kisebbségi tulajdonos Borisz Abramovics irányítása alatt állt. A komoly veszteségeket elkönyvelni kénytelen légitársaságból év elején kiszállt az orosz légiiparban is komolyat bukó Abramovics, ezt követően a korábbi banki finanszírozó, az orosz VEB bank lett az AirBridge kisebbségi tulajdonosa, egy magyar magánszemély, Költő Magdolna pedig a többségi. Emellett döntöttek egy hárommilliárd forintos tőkeemelésről is, valamint arról, hogy a Malévot az Aeroflottal közösen üzemeltetik tovább.
–A kormány fűhöz-fához kapkod, és a végén visszahullik a magyar állam nyakába a Malév tulajdona, valószínűleg rosszabb állapotban, mint ahogy azt átadtuk – reagált a hírre Orbán Viktor. A Fidesz elnöke szerint az oroszok láthatóan nem tudnak mit kezdeni a Malévval, amelynek működése több mint kétséges.

APEH-szégyenlistán a Malév. A légitársaság drámai anyagi helyzetét jól példázza, hogy Malév és annak földi kiszolgálását ellátó leánycége is felkerült az APEH legfrissebb, 100 millió forintot meghaladó adótartozással több mint 180 napja rendelkező vállalatok listájára. A névsorban összesen 1500, főleg kereskedelmi, szolgáltatásokkal foglalkozó és építőipari cég szerepel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.