Galéria a Hegyvidéken

Művészutca születik Budapest XII. kerületében, a Hajnóczy József utcában. Néhány hónap múlva talán, de néhány éven belül bizonyosan új kiállítóhelyek nyílnak, műtermek alakulnak, amelyekben a kerületben élő fiatal művészek dolgozhatnak. A galériák, műtermek együttesének, s ami ugyanilyen fontos, a művészek, gyűjtők, műbarátok, érdeklődő polgárok találkozásának köszönhetően pedig a művészutca és környéke a szó legnemesebb értelmében kulturális negyeddé alakulhat.

P. Szabó Ernő
2009. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A körvonalak már rajzolódnak, hiszen a Galéria 12 egy különös háromszög közepén kapott helyet, amelynek egyik csúcspontja a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria a Városmajor utcában, a másik a Barabás-villa, a harmadik pedig a Várfok utca, több galériával is.
Bemutatásra méltó kortárs érték pedig bőven van a Hegyvidéken, ahol a legmagasabb az egy főre eső állami vagy művészeti díjas alkotók száma, s amely a művészet iránt érdeklődők hányadát tekintve is valahol az élmezőnyben szerepel. Találkozásukat segíti elő a néhány hónapja harminc taggal megalakult, ma több mint hetven tagot számláló Galéria 12 Egyesület és annak galériája. Az első kiállítás, amely valóban ízelítőt ad abból a gazdagságból, amelyet az egyesület tagjainak művészete jelent, a grafikára koncentrál, három generáció művészetére, érzékelteti, hogy a kortárs művészet immár néhány évtized óta a határátlépések, felemelt sorompók és magánmitológiák korszakában él. Mondhatni, újra felfedezi, átéli, ahogyan Vén Zoltán egyik lapjának a címe mondja A szépmesterségek kezdetét. Kőnig Frigyes oszlopai egyszerre utalnak az alkotó történelmi érdeklődésére, és mutatják meg a tér, az idő és a plasztikus formák rejtett összefüggéseinek szépségét. Ferdinánd Judit lírai hangulatú lapjai az egyedi és a sokszorosított grafika eszközeit ötvözik, Záborszky Gábor két munkája a papír és az „egyre jobb papír” iránti szerelméről beszél, s arról az évtizedekkel korábbi élményről is, amelyet az ősformák felfedezése jelentett a számára. Szemethy Imre, a groteszk, az abszurd, a szürreális grafika mestere tőszavakra egyszerűsített, ám annál enigmatikusabb húsvéti és egyéb anzikszokat küld műve nézőjének, Szemethy Orsi pedig nem egyszerűen a festészet világába lép át a rajzából, de megajándékoz bennünket azzal az élménnyel, amelyet a bad painting, azaz rossz festészet címszóval jelölt törekvések egyre nagyobb elismerést kiváltva produkálnak a nagyvilágban.
Ha teljesen szabályos kortárs magyar grafikát, pontosabban sokszorosított nyomatot keresünk tehát a kiállításon, akkor azt vélnénk legalább, végül Pató Károly linósorozatánál kötünk ki. Az a helyzet azonban, hogy a Nyugati utazás lapjait a Krisztus után a hetedik században élt Vu Csengen regénye inspirálta, tehát a jelenből igencsak távoli múltba röpít bennünket. Az is igaz persze, hogy a regényben megjelenő problémák, főként a rossz kormányzás okozta károk, a jó és a gonosz harca igencsak időszerűnek nevezhetők. Mint ahogyan az is, hogy ebben a helyzetben a művészek saját kezükbe vegyék a sorsukat, a többi között úgy, hogy galériát, művészutcát, sőt kulturális negyedet teremtsenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.