Jövő a hegedű húrjain

Szinte Salgótarjánba érünk, amikor el kell fordulni, hosszan kanyarogni, és ott letérni a főútról, ahol a dombtetőn egy gyönyörű, hófehér templom vigyáz az alatta szöszmötölő falura. Karancsság első pillantásra olyan, mint a többi környékbeli, egykori bányászfalu: büszke és szegény. De az iskolája más. Modern, élettel teli, és délutánonként zeneszó száll a folyosón. A polgármester meghallotta Reményik Sándor szavát: nem hagyja a templomot és az iskolát.

Vitézy Zsófia
2009. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karancsság 1238 lakosának 53 százaléka cigány. A hegyek között megbújó falu többszörösen hátrányos helyzetű. Egyrészt a lakosság etnikai összetétele, másrészt a munkanélküliség miatt. Pedig a község első pillantásra más arcát mutatja. Büszkén tekint le a kétszintes, takaros házakra a község hatalmas temploma, felújított a kápolna és a ravatalozó, az utcák zöme aszfaltozott, a millenniumi park gondozott, van focipálya, óvoda és egy óriási, korszerű iskola. A nyolc éve polgármester Tóth Tihamér meséli el, mit rejtenek a bányászok egykori gazdagságára emlékező porták: sokszor nyomorgó, éhező, kilátástalan életeket.
Síküveggyár, öblösüveggyár, tűzhelygyár, acélgyár, Vegyépszer, Dexion Salgó, bányák, téeszek – sorolja a polgármester a tönkrement, bezárt, haldokló vagy összezsugorodott munkahelyeket. – Nincs itt már semmi, alkalmi munkák sem nagyon. A falu lakói közül 130 ember él kizárólag szociális segélyből, képzetlenségük vagy koruk miatt reményük sincs, hogy valahol elhelyezkedjenek – gyújt a sokadik cigarettára Tóth Tihamér, és miközben a tanácsi időkből itt maradt rozoga bútorok közt beszélgetünk, benyit egy tréningruhás nő. Tétován áll az ajtóban. – Mikor tudnék egy szót váltani a polgármester úrral? – motyogja. – Pénzt kér – magyarázza vendéglátónk, miután a nő kiment. – És ad? – csodálkozom. – Karácsonykor nem maradt a spájzunkban semmi. A feleségem szétosztott mindent. Mit csináljunk? Húsz-harmincezer forintból nem lehet megélni, még falun sem. Márpedig amelyik ember éhes és fázik, az mindenre képes. Csak a segély és a közhasznú munka van, azt is darabolnom kell, hogy mindenkinek jusson. Ez a jelen. A jövő meg a gyerekeken múlik, ezért nem adom föl az iskolát, pedig elvisz a 165 millió forintos költségvetésből 96 milliót. És ezért indítottuk be a Talentum zeneiskoláját.
Farkas Gyula 1952-ben alapította a Rajkó Zenekart azzal a céllal, hogy bizonyítva a művészek tehetségét és szakmai tudását, az éttermi muzsikának helyet teremtsen a színpadon is. Az egész ország területéről, sokszor határon túlról is felkutatta az ifjú zenészeket, hogy kreativitáson és a népzenei kincsen alapuló oktatási technikájával híres prímásokat faragjon belőlük. Gerendási István, a Rajkó Zenekar igazgatója ma is ezt a célt követi a zenekarral és a hozzá kapcsolódó alapítvány által működtetett Talentum művészeti iskolával. Bár óriási anyagi nehézségekkel küzd az intézmény, a budapesti, Rottenbiller utcai központ mellett megnyitották az iskola karancssági kihelyezett tagozatát.
Ahogy baktatunk az iskolához, mutatja a házakat a polgármester: roma, paraszt (ahogy a cigányok hívják a magyart), roma, paraszt, roma, roma, paraszt, paraszt. Így vegyesen. Az egyik házból cigány nő szalad ki, felhúzza hasán az inget úgy mutatja, hogy megint megverte az iszákos férje, elvette a segélyt, és most éheznek. – Csináljon valamit, polgármester úr! – jajong a nő. Pár utcával arrébb egy fiatalember szalad a polgármesterhez, ő is beszélni akar vele, kölcsön szeretne kérni. – Sok tehetséges cigány gyerek van, kitűnő tanulók is, nem szabad hagyni, hogy elvesszenek – Tihamér nem hagyja magát kizökkenteni. – De ne tegyünk úgy, mintha mindenki egyforma volna. Nem vagyunk azok. A verebet nem lehet megtanítani szaladni, a rigót sem ugrálni. Más módszerek kellenek a romákhoz, mint a magyarokhoz.
Ilyen a muzsika: sikerélményt, összetartozást, műveltséget ad. Az iskolában, ahol a tanulók 93 százaléka cigány, öt éve indították az első délutáni hegedű- és furulyaórákat, akkor nyolcvan diákot sikerült toborozniuk. A végzettek közül néhányan a salgótarjáni zeneiskolába kerülnek, a legtehetségesebbeket pedig a Rajkó Zenekar pesti iskolájába hívják.
A bejáratnál egy anyuka vár, csinos, ápolt cigány nő. Kisfiával, Gáspár Sanyikával továbbtanulási tájékoztatóra mennek. A gyerek kitűnő tanuló, ha felveszik, kollégista lesz Salgótarjánban. Az anyuka örülne is, meg nem is. – Ő a mindenem, segítségem, támaszom, büszkeségem, nem tudom, hogy lesz, ha elmegy hazulról. Hármat nevelek egyedül, de Sanyika, a legnagyobb mindent megcsinál otthon. Nagyon jó gyerek.
Sanyikával a hegedűórán találkozom. Szemüveges fiúcska, szégyenlősen mutatja be néhány népdalból álló tudományát. Tavaly kezdte, ahhoz képest elég jól halad – mondja tanára, Takácsné Édes Katalin, aki egyben a zeneiskola vezetője is. – De nem is az a lényeg, hogy mindegyikükből zenész legyen, hanem hogy ők is érzik, új fejezet nyílt az életükben. Használatra kapnak hangszert, évente egyszer-kétszer elvisszük őket koncertre, a falu és az iskola ünnepein fellépnek, mindennapjaik részévé válik a zene. De ha mást nem érünk el, csak azt, hogy megtanulnak kottát olvasni, élvezik az együttzenélést, és csavargás helyett az iskolában töltik a délutánt, az is nagy eredmény. A családok is büszkék, ha gyerekük a programban van. Az első karácsonyi koncerten zokogott az egész nézőtér – emlékszik az igazgatónő. – Én is büszke vagyok rájuk. Amikor az első évben azt láttam, hogy hegedűvel jár be a fél iskola, tudtam, hogy érdemes volt belevágni. Azóta is tesszük a dolgunkat, akkor is, amikor hónapokig nincs fizetés az anyaintézmény nehézségei miatt.
Berki Rozalindával az utcán találkozunk. Beül az autónkba, hazavisszük, közben mesél. Azt mondják, tehetséges, a pesti iskolába is elvinnék, de a szülők még nem döntöttek, engedik-e: túl drága az élet Pesten. A család háza a falu végénél is kijjebb van, az országút mellett magányosan roskadozik a fehérre meszelt viskó. A lomos udvaron kölyökkutya szaladgál, a ház előtt sárból épített apró kerti kemence rogyadozik. Ki tudja, honnan értesültek érkezésünkről, de már várnak minket a szülők. A füstszagú konyhán át a gyerekek apró szobájába megyünk, amit kitölt négy ágy és egy rozoga szekrénysor. Még le sem ülünk, már feltör a panaszáradat: – Nincs azzal baj, hogy cigányok vagyunk, csak a szegénység… Volt, hogy napokig nem evett az egyik gyerek, el is ájult, egy kis pirított morzsával tudtam csak megetetni. Ez így nem mehet tovább, fel kell ébredni a romaságnak, mert egyébként végünk. Hiszek abban, hogy a cigányság fejlődőképes, de mi már nem tehetünk semmit, csak a gyerekeink. Nekik kell ebből a nyomorból kilábalni – mondják egymás szavába vágva a szülők, fekete hajú, smaragdzöld szemű, egykor zenész cigányok. Nem tudták fizetni az építkezésre felvett hitelt, elúszott a ház, aztán valahogy a lakás is, ahova onnan költöztek. A nagymama viskójában kötött ki a nagy család. Míg a panaszokat hallgatjuk, Rozalinda előveszi hegedűjét. A házi barkácsolású kottatartót a falra szerelik, és a kislány játszani kezd. Akadozón, izgulósan. – El akarok innen kerülni. Én máshogy akarok majd élni. Talán zenetanár leszek, ha művésznek nem vagyok elég jó, de ezt nem akarom – mutat körbe Rozi, és csomagolja vissza a tokba az iskola hegedűjét. Az értelmes jövő zálogát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.