Kusturica és Maradona

Hegyi Zoltán
2009. 11. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kusturica Maradonáról készített filmet. Az életművek ismeretében logikus lépés. Egyszerűen egymásra találtak, nyilván így kellett lennie. Emir Kusturica, a filmművészet egyik legnagyobb jelenkori sztárja és Diego Armando Maradona, a labdarúgás történetének egyik legfényesebb csillaga. A filmből (Kusturica by Maradona) aztán kiderül, hogy több közös tulajdonságuk is van, és lassan felépül mindkettőjük emlékműve. Kusturica szerint ha Maradona nem kezd el focizni, forradalmár lett volna. Lehet, a középcsatár és a dzsungelharcos rokonszakmák. A tízes számú mez viselője és a gerillavezér a nép fiai. A film kezdő képsoraiban Kusturicát látjuk a színpadon a zenekarával, az Undergroundból játszanak. Aztán lesz még több bevágás is, A papa szolgálati útra mentből, a Macskajajból, mert a rendező szerint azok a környezetek rímelnek Maradona életének egy-egy szakaszára. És valóban. A Balkán és Dél-Amerika. Ugyanaz a tűz, a párhuzam még csak nem is meghökkentő. De ki is valójában Maradona, merül fel a kérdés óhatatlanul, hiszen azért készült a film, hogy ezt megtudjuk. Futballzseni, az előző évszázad két legismertebb góljának szerzője. Az egyiket a félpályáról indulva lőtte az angoloknak a mexikói vb-n, mindenkit kicselezett, a partjelzőt is. Vagy hússzor látjuk a nagy művet, Kusturica beszúr egy animációt, amelyben a Vasladytől Károly hercegig mindenki kötényt kap, miközben üvölt a Sex Pistolstól az Isten óvja a királynőt és az ő fasiszta rezsimjét című sanzon. A másikat meg beütötte nekik kézzel, a bíró meg bevette. Tehát csalt.
De ez volt Argentína válasza a falklandi vereségre, és ettől fogva Maradona már nem labdarúgó, hanem népi hős, ikon, szent, Isten, akihez naponta ezrek imádkoznak. Nézd Emir, mondja ezen a ponton Diego, én tudom, mit éreztetek, amikor az amerikaiak bombáztak benneteket. És dekázgatnak és fejelgetnek a Crvena Zvezda (Vörös Csillag) stadionjának gyepén, Maradona rekonstruálja, hogy varrt be egyet a jugóknak húsz évvel ezelőtt. Kusturica is ügyes. Milosevicsről és az ő fasiszta rezsimjéről nem esik szó. Maradona vádliján és karján egy-egy tetoválás. Az egyik Fidel Castrót ábrázolja, a másik Che Guevarát. Ez innen nézve nehezen felfogható, onnan evidencia. Kusturica érti. Nyilván egyikük sem látta a Kuba átfestése című dokumentumfilmet.
Ebben a két közmunkára fogott narrátor, Maria és Juan elmesélik, hogy ha megölsz valakit, kapsz tíz évet, ha levágod a saját állatodat állami engedély nélkül, harmincat. És ott aztán nincs önfeledt skandálás a saját úszómedencétől, commandante Diego, hogy heja-heja-ho, Fiidel, Fíídel. Maradona embléma, tehát felhasználja a politika. Fellép Chavez és Morales társaságában. Ezt azért Puskás Öcsi nem csinálta volna meg a Kopasznak ilyen direktbe. Az a furcsa, hogy közben valahogy mégis mucho simpatico az egész. Valahonnan ismerős. Argentínát tönkrevágják a spekulánsok, az IMF és a gringók. Maradona énekel a törzskocsmájában, szívből, tehát jól, önmagáról. Zene és szabadság. Végig az az érzésem, hogy ebből a pakliból már csak egy harmadik komoly jelenség hiányzik, Manu Chao. Így aztán meg is jelenik az utolsó jelenetben, a falnak támaszkodva gitározik, Maradona az úttest közepén hallgatja, egy minősíthetetlen, ám méregdrága napszemüvegben. Venceremos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.