Bukdácsol a német kereskedelem. Németországban a várakozásokkal ellentétben csökkent szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom, a németek egyelőre nem bíznak a fellendülésben, s a munkaerőpiac stabilizálódására utaló jelek sem tudták meggyőzni őket, hogy jobban költekezzenek – közölte tegnap a német statisztikai hivatal. Elemzők úgy látják, a közeljövőben nem lehet komolyabb impulzusokat várni a németországi belföldi fogyasztástól.
Precedensértékű lépést tett a francia kormány a kisvállalkozások védelmében, feljelentést tett ugyanis kilenc nagy üzletlánc ellen a beszállítókkal szembeni visszaélések vádjával. Az elsősorban élelmiszer-forgalmazó hálózatok között megtalálható a Magyarországon is jelen lévő, francia tulajdonú Auchan, valamint a több vállalat közös beszerzését bonyolító Provera-csoporthoz sorolt Cora.
A láncok felelőseit november 17-én állítják a francia kereskedelmi bíróság elé, ahol legalább ötszáz, a hatóság által feltárt visszaélés miatt kell magyarázkodniuk. A kereskedelmi csalás elleni küzdelemmel, a fogyasztóvédelemmel és a versenyjoggal foglalkozó francia központi hatóság ugyanis több ezer szerződés átvizsgálását követően félezernél is több, törvénytelenség gyanújára okot adó záradékot talált.
A hatóság két fő illegális gyakorlatot jelölt meg: az üzletláncok rendszeresen kötelezik az el nem adott termékek eredeti áron történő visszavételére a beszállítókat, illetve olyan terheket rónak a kereskedőkre, amelyeket magukra nézve nem tartanak kötelezőnek. Ilyen például az aránytalanul magas késedelmi díj vagy a mezőgazdasági nyersanyagok áresésének megfelelő árcsökkentés a felvásárlásnál, amit a fogyasztói árban ugyanakkor már nem érvényesítenek a láncok. A visszaélések áldozatai elsősorban az élelmiszer-ipari kis- és közepes vállalkozók.
Az eljárás alá vont cégek közül a francia tulajdonú Auchan hazánkban 1998 óta működik. Az anyaország feljelentésével kapcsolatban lapunknak adott szűkszavú válaszában a cég kommunikációs igazgatója leszögezi: az eljárásról a kereskedők a sajtóból értesültek, a magyarországi egység hivatalos tájékoztatást nem kapott. Arra a kérdésünkre, miszerint az egységes üzletpolitika mentén idehaza is előfordul-e, hogy tisztességtelen gyakorlatot folytatnak a beszállítókkal, határozott nem volt a válasz. Várkonyiné Gillemot Katalin hangsúlyozta: az Auchan alapelve az, hogy a partnereivel kötött megállapodásokat, valamint a törvényeket és a vásárlók érdekeit betartja.
Némiképp ellentmond ennek, hogy az elmúlt években egyebek mellett a vásárlók megtévesztése vagy rossz higiéniás körülmények miatt az Auchan több magyar hatóság előtt felelt már, s üzletpolitikája miatt számos beszállítói panasz is összegyűlt. Például a Figyelő című hetilap szerint a cég 2005-ben hónapokig nem utalta át olyan nagy beszállítók mintegy 145 millió forintos járandóságát, például a Szole-Meat Húsipari Kft. vagy a Debrecen Hús Zrt. Tavaly hamis számla miatt nyomozott az ügyészség az Auchan Magyarországnál egy ki nem fizetett beszállító feljelentése alapján. Mégis, a magyar egység vezérigazgatója, Jean-Paul Filliat 2007 decemberében Magyar Köztársasági Arany Érdemkeresztet kapott.